Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1933 ggr
tlarsson83
7/11/16, 10:12 AM

Första riktiga försöket på en landskapsbild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!

Har fotat i några år av och till men har nu fått råd med lite ny utrustning så valde att ge mig ut och försöka ta några fina landskapsbilder och kom fram till denna.

Nu är just denna bild tyvärr inte originalet då den filen är hemma så dessvärre är den inte lika skarp som den borde bara men hur ställer ni er till kompositionen, omgivningen, redigeringen osv?

Tacksam för svar på vad jag kan förbätttra.

Redigerad i Lightroom då jag inte kan nånting om Photoshop ännu :)

Annons:
JazzBass
7/11/16, 12:20 PM
#1

Riktigt vacker, stämningsfull bild. Smakfullt editerad, med tillräckligt kraftiga skuggor utan att för den delen vara igensotade. Bra jobbat! 

Kompositionsmässigt är den okej tycker jag. Möjligtvis hade en lite större kameravinkel blivit lite bättre då jag tycker den känns lite avhuggen i högerkanten samtidigt som jag vill ha precis så mycket "tomrum" vänstra kanten som du har med. Men man måste ju nästan alltid kompromissa när man fotar dylika landskap, de ser ju inte alltid ut exakt som man vill.

Ett tips åt dig som Lr-användare är att ladda ner Nik Softwares plugins, som blev gratis i vårvintras då Google köpte upp dem. Speciellt Viveza är fantastiskt för att de den där slutfinishen åt landskapsbilder. Rekommenderas varmt! När man editerat färdigt i Lr väljer man bara Redigera i… och sen Viveza (eller nån av de andra). Då gör Lr en kopia i TIFF-format av bilden, som man sen redigerar vidare i pluginen ifråga. 

Jag har alltid tidigare varit av uppfattningen att Lr absolut duger hela vägen, men i och med dessa plugins har jag fått äta upp mina ord. Att ge bilden en efterbehandling har faktiskt stor betydelse. Lika stor betydelse som en mastring har för inbandad musik; ett bra jobb med mixningen räcker inte hela vägen. (De flesta vet nog inte vad en audiomastring går ut på, men då mitt band gett ut ett par skivor har det blivit uppenbart för mig hur viktigt det är, och nyligen slog det mig hur lika foto och musik är i det här avseendet).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tlarsson83
7/11/16, 1:03 PM
#2

Stort tack för orden och för tipsen!

Jo, jag flyttade kameran lite till vänster då det var en väldigt irriterande buske ute till höger som hade distraherat ögat lite för mycket kände jag.

Ska absolut kolla in dina tips ang plugins!

Funderar även på att betala för en två timmars Lightroom videokurs av en väldigt duktig fotograf som jag avgudar och tar fantastiska landskapsbilder :)

Så att jag kan lära mig grunderna lite mer :)

Martin
7/16/16, 8:44 AM
#3

tlarsson83: Moderskeppet har en gratis grundkurs i Lightroom, 30 olika avsnitt totalt knappt 1½ timme. Kan vara en bra start.

Jazzbazz, tack för tipset om Viveza, inte testat den utan mest använt en av de andra pluginerna från NIK. Skall utforskas!

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: