Annons:
Etikettövrigt
Läst 785 ggr
tlover
2016-07-02 23:10

Komponera bilder bra

Hur kan jag lära mig att komponera bilder så att de ser bra ut. Alltså saken/sakerna jag fotar. Jag försöker ofta att få till bilder så de ser bra ut men även om jag är lite bättre nu än förr så får jag inte till det i närheten av så snyggt som vissa gör.

Det tråkiga är att det ser alltid bättre ut i mitt huvud än vad det gör på fotot.

Det är alltså inte kamerateknik eller redigering jag tänker på utan att få till motivet bra. (Såklart hjälper bra kamerateknik men om jag inte får till motivet så ser det fortfarande inte bra ut även om jag hade varit bäst på kamerateknik).

l'm back

Annons:
Inkanyezi
2016-07-02 23:57
#1

De två viktigaste komponenterna är att ha en klar idé om hur man vill forma bilden, och att man i rimligt hög grad behärskar ljuset.

Ofta kan idén om hur bilden ska formas växa fram medan man försöker få en bra bild, eftersom det kanske inte helt går att följa ursprungsidén. Men formkänsla och förmåga att modellera med ljuset är de två egenskaperna som man bygger bilden med. Jag tror att båda går att lära sig, och det lättaste är kanske ljuset, medan känslan för form ligger mer åt det konstnärliga skapandet.

Och det handlar i väldigt liten grad om kamerateknik. När man väl har hittat vägen att gestalta idén är det sällan någon särskild teknik för själva tagningen.

Var man lättast börjar varierar nog. Jag tror att om man lär sig hantera en viss typ av belysning är det en god start, medan formkänslan kanske växer fram när man ser hur ljuset kan gestalta det man vill visa.

Förr, när man studerade bildskapande, oavsett om det handlade om teckning, målning eller fotografi, använde man ofta en "motivsökare" - som kunde vara en kartongbit med utskuret hål, och man kan ibland använda händerna för att få till den där fyrkantiga gluggen som visar vad man tänker sig ska komma med på bilden. Det är lika användbart nu, och det visar också rätt tydligt att kamerateknik  kanske inte är den viktigaste aspekten. Bara om det är något mycket speciellt ur tekniskt hänseende har kameratekniken stor betydelse, men ofta kan man komma runt problemen med olika medel.

Men själva grunden är att hantera ljus och komposition. Det kan underlätta att skissa hur man tänker sig att en viss uppgift ska kunna lösas, för att sedan använda skissen som förlaga när man bygger upp motivet och sätter ljus.

Kompositionsregler kan vara en hjälp; exempelvis dukningsbilder är ofta uppbyggda med triangelkomposition, och det kan fungera för många bilder inom just ditt produktområde. Den komposition som uttrycker minst är troligen centralkomposition, där man placerar ett huvudmotiv i mitten, i synnerhet om föremålet är symmetriskt. Kompositionen vinner ofta på att det finns en spänning mellan dess element.

Upp till toppen
Annons: