Annons:
Etikettövrigt
Läst 1031 ggr
[candyisgood]
2016-07-01 18:09

får jag fota vad jag vill?

Får jag fota vad jag vill? alltså djur och Människor och sen lägga upp till exempel på en fotosida/liknande, finns det regler kring detta? jag älskar att fota mestadels blir det naturfoton och bilder på mina egna hundar, men ibland när jag vill fota andras djur tänker jag att dem kanske skulle bli sura sen om dem såg det på någon fotosida. Men man blir ju så begränsad om man inte kan fota vad som helst heller, så hur ser det ut? självklart kan man ju fråga också men inte alltid man har tillgång till någon att fråga om man till exempel går förbi en hästhage eller liknande situation. Ha det bra :) o tack för svar

Annons:
IaMiaMaria
2016-07-01 18:22
#1

Ja, du får fota så gott som vad du vill. Det finns skyddsobjekt som man inte får fota, men då brukar det finnas en skylt, som på tex vissa museum och så. Men att ta kort folk och djur får du göra, det är inte olagligt att göra det mot någons vilja. Men ska ta bild på nån enskild person kan det ju vara snällt att fråga först, men du måste inte. Du får lägga ut bilderna också så länge de inte är kränkande eller används i reklamsyfte.

Finns ganska mycket info om detta om man googlar får jag fota vad jag vill. Där finns olika lagar upptagna också om du vill läsa mer om det.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Zepp
2016-07-01 18:26
#2

Du får fota vad du vill.. förutom sådant där det råder fotoförbud.

Det du inte får göra är att publicera alla foton utan godkännande.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[candyisgood]
2016-07-01 18:42
#3

#2 Vad menar du? så om jag fotar en bild på till exempel en häst eller en människa och och lägger upp på min egen fotoblogg/fotosida vem ska jag då få ett godkännande av? hade för mig att jag inte behöver det då det är min bild? (för att förtydliga, jag har aldrig fotat främmande människor och lär nog inte göra det men hade det som ett exempel)

[HundochKatt]
2016-07-01 18:49
#4

Om det är djur så tror jag inte du behöver fråga, men är det människor så bör du fråga. Det finns folk som har skyddad intentitet så det måste man respektera.

[candyisgood]
2016-07-01 18:54
#5

#4 Som jag skrev i #3 (jag har aldrig fotat främmande människor och lär nog inte göra det men hade det som exempel) 

Däremot om man bara kollar på lagar/regler nu så var jag intresserad av vad man får och inte får. Jag brukar bara fota naturbilder och bilder på dem jag känner och mycket djurbilder men jag vill kunna fota även djur jag själv inte äger annars blir man väldigt begränsad i sitt fotande av djur.

Åter igen så undrar jag vad som menas med att man eventuellt skulle behöva ett godkännande för att lägga upp en bild på tex en blogg vad menas med det om man själv tagit bilden? (någon som vet?

IaMiaMaria
2016-07-01 19:11
#6

Kolla in den här länken, där förklaras det ganska bra på ett enkelt sätt, och lagar tas upp om detta med samtycke från personer du tar bilder på.

http://www.sfoto.se/tio-fragor-om-lag-och-ratt

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
[candyisgood]
2016-07-01 19:17
#7

#6 Undrar inte så mycket över personer egentligen då jag antagligen inte kommer fota det utan mest över djur, och så över om man kan lägga upp det på till exempel en fotosida/blogg. Men har googlat lite och låter som det mesta är ok.

Zepp
2016-07-01 19:19
#8

Rent frankt.. du får fota där det inte gäller fotoförbud!

Grejen är att du inte får lov att publicera alla de bilderna ändå!

Tex människor eller konst.

Vad gäller människor så har de rätt till att inte medverka i dina publikationer, vad gäller konst så gör du intrång på deras rättigheter.. gäller altså oxå statyer i offentlig miljö.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[candyisgood]
2016-07-01 19:38
#9

#7  men människor och konst har jag inget större intresse utav att fota brukar ibland fota folk jag känner som går med på det. Djur däremot lär jag inte behöva göra något speciellt för att få publicera som jag förstått det.

Zepp
2016-07-01 19:57
#10

Grejen är snarare att så länge du inte har en jättestor blogg eller tjänar massor av pengar på att publicera dina bilder så lär du knappast bli stämd.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

IaMiaMaria
2016-07-01 19:59
#11

Du får lägga upp bilder bilder på djur som du tagit själv.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Inkanyezi
2016-07-01 21:03
#12

Jag tänker nog säga emot Zepp här.

Det behövs inte något samtycke från människor du har fotograferat, för att lägga på bloggen, om bilderna inte är reklam. Om bloggsidan innehåller reklam är inte relevant för det, inte heller om du tjänar pengar på din blogg. Bara om bilderna är reklam krävs att du har samtycke från dem som är avbildade.

För den som är amatör är inte allt som står på SFF:s sida relevant, eftersom SFF riktar sig till yrkesfotografer.

De bilder av personer man inte får lägga upp utan samtycke är beställda porträttbilder, och då krävs samtycke av beställaren, som inte alltid är samma person som är avbildad. Om publiceringen är reklam krävs också tillstånd från den som är avbildad.

Så alla bilder du tar bara för dig själv, och där du inte har en beställning, de får du publicera. Det finns inga hinder alls.

När det gäller djur finns inga begränsningar alls i rätten att visa bilderna.

[HundochKatt]
2016-07-01 21:41
#13

Fast även om man "får" lägga ut bilder på foton man tagit på främmande människor så ska man ändå vara väldigt försiktig tycker jag. Som nämnt så finns det människor som lever under skyddad identitet även fast risken är ganska liten. Men vill det sig illa så är det inte bra om bilder på dessa personer läggs ut offentligt. Där vem som helst kan se dem. 

Jag skulle aldrig lägga ut en bild på en främmande människa om jag inte har frågat först om det är ok. Nu fotar jag inte så mycket som förr, men man måste respektera att det finns människor som inte vill synas. 

Är det på håll och man inte kan se mer än siluetten, ryggen på någon så är det väl mer ok. Men ändå fråga för säkerhets skull.

Annons:
Inkanyezi
2016-07-01 21:52
#14

Som #13 säger - det är ju inte fel att vara artig och tillmötesgående.

Då handlar det om etik (etikett) och moral, som självklart kan skilja sig lite grann från kraven som lagen ställer.

[candyisgood]
2016-07-01 22:35
#15

#13 Jag frågade om att fota människor mer för jag var nyfiken på hur lagen ser ut, jag har inget intresse av att fota människor jag inte känner däremot brukar jag fota folk jag känner som tycker det är ok. Däremot så kommer jag fota djur(även dem jag själv inte äger såklart) och lägga upp bilder på det kommer i högsta grad försöka fråga ägaren till djuren om det är ok men det är inte alltid det går till exempel om man fotar en utekatt som är på vift eller hästar i en hage och så vidare :)

#12 Ok då vet jag, men då behöver jag inte vara orolig för att publicera djurbilder.

ru4real
2016-07-03 23:35
#16

Som Inkanyezi säger; du får fota vad du vill och göra vad du vill med de bilderna. Bortsett från skyddsobjekt, men de är alltid utmärkta. Ett annat undantag (lagförslag? Vet inte om det gåt t igenom) är är förra personer genom t ex deras fönster, då det anses som intrång i privatlivet. Men folk på stan. Djur. Miljöer osv. Det är bara är kolla i vilken fototidning som helst. Många av de bilderna tvivlar jag på att de skulle funnits och publicerats öl men måste ha haft tillstånd. Sen för msn ju tillämpa sunt förnuft.

Kameratrollet
2016-07-05 16:32
#17

Länksamling till lagtexterna. Jag har i dag uppdaterat angående de nya undantagen när det kommer till spridningstillstånd.

Upp till toppen
Annons: