Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 819 ggr
Zelmabus
2016-07-01 17:37

Inställningshjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en canon eos 7d, ska till islandshäst sm nästa v och tänkte fota lite, hur ska jag ställa in för att få så bra bilder som möjligt? Eller kan någon säga vad för fel inställningar jag har på (bifogar bild från i början av månaden).

Annons:
Inkanyezi
2016-07-01 21:16
#1

Eftersom du har publicerat bilden utan några Metadata finns ju inte något sätt att avgöra vad du har haft för inställning på kameran, men det ser ju ändå inte ut som om du skulle ha gjort något fel.

Så om du fortsätter likadant och det är solsken, ska det inte vara några problem.

Som det ser ut har du använt mycket kort slutartid, och det är ju bra om man vill frysa rörelsen. Om man däremot vill ha mer intryck att det verkligen går undan, kan man panorera, med längre slutartid.

Nu är kameran du har en semiproffsmodell, så den har inte det där enklare "sportläget" som nybörjarkamerorna har, så du får själv lista ut hur du ska göra för den ena respektive den andra idén om hur bilden ska bli.

Men för att frysa rörelsen som här, kan du använda en kort slutartid och se till att ISO ställs in av kameran om du inte har grepp om det själv. (t.ex Tv, 1/2000 och Auto-ISO)

Om du däremot vill ha rörelseoskärpa som visar att det går undan, kan du använda 1/250 sekund och följa med hästens rörelse med kameran.

Det som kanske också är viktigt att jobba på är att ta precis det moment du vill ha på bild, när steget ser snyggt ut.

Zelmabus
2016-07-02 00:12
#2

Okay. Jo man vill gärna ha kort slutartid för att fånga rörelerna. Bifogar en länk m bilder från smma tillfälle fotat av en annan tjej, de bilderna är mycket finare och det är så jag vill ha dem http://cheesericasfoto.pixieset.com/ Men kan det vara utrursningen som är skillnad eller kan det vara inställningen?

Zelmabus
2016-07-02 00:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Dessa inställningar hade jag

Inkanyezi
2016-07-02 08:32
#4

Den del av utrustningen som kan göra skillnad är objektivet.

Din kamera är helt klart bland det bättre när det gäller att fånga sport med rörelse, och en islänning som töltar hör inte till det svåraste ur rent teknisk synpunkt för kameran. Men avståndet påverkar perspektivet, medan brännvidd och bländare avgör hur mycket man kan få bakgrunden att tonas bort genom oskärpa.

Data från LCD-fönstret och skärmen säger inte hela historien, bättre att använda en metod för bildbehandling som inte tar bort Metadata. Varje bild du tar i kameran registrerar sina egna data för ISO, slutartid, bländare och brännvidd, liksom vilket objektiv som användes. Om man låter dessa data finnas kvar, går det att se mycket av vilka förhållanden som rådde vid fototillfället.

Den enda skillnad som jag kan se mellan hennes bilder och den du har presenterat här, är att det ser ut som om hon genomgående står längre bort och använder längre brännvidd. Din bild har typiska drag av att stå ganska nära med måttlig brännvidd, som ger mindre bokeh genom fysiskt ganska liten bländare, trots ganska stor relativ öppning.

Eftersom hon inte heller presenterar Metadata, går det inte att avgöra vilken utrustning hon har använt, men en gissning är att hon har en telezoom med stor ljusstyrka, kanske 70-200 mm f/2,8. 

Hon har också på flera av bilderna använt längre slutartid, vilket du kan se på att hovarna inte alltid är skarpa. När man följer hästen med tider kring 1/250 blir huvud och kropp, liksom ryttaren, skarpa, men ofta blir hovar mindre skarpa, på grund av rörelsen. 

För att kunna använda större bländaröppning behöver man sänka ISO, och det kan ha fördelar för andra egenskaper, som det dynamiska omfånget och färgdjupet. Om man ska både ha större öppning och längre tid, måste ISO sänkas mer. Det är lite lättare att få stor öppning vid starkt ljus om man kan korta slutartiden, och jag misstänker att din kortaste tid är 1/8000.

Jag vet inte vilka objektiv du har, men bilden här har väldigt stort skärpedjup, vilket gör att du inte isolerar ditt huvudmotiv så som cheeserica har gjort med många av sina. Hon har också i flera av bilderna valt mer neutral bakgrund, bakgrund med färre detaljer.

Man ser också att hon föredrar att ta i ett visst moment i steget och ur en sådan vinkel att man ganska tydligt ser alla benen och sträcket i bakbenen. Din bild här uppe är ur den synpunkten tagen ur ofördelaktig vinkel, då det närmre bakbenet täcker det bortre.

Zelmabus
2016-07-02 19:49
#5

Tack för svar. Jag har bara EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS objektiv.

Upp till toppen
Annons: