Annons:
Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 1650 ggr
Axeel
6/1/16, 8:02 PM

Vilken kamera..?

Hej!

Jag har i flera år haft en Canon EOS 400D, som jag dock har börjat tröttnat på nu.  Jag har börjat kolla på nya kameror och vill satsa på en kompaktkamera istället för en systemkamera, då jag vill ha en smidig kamera som jag lätt kan ta med mig i vardagen.

Jag har hittat två stycken kompaktkameror som jag tror skulle passa mig: Sony DSC-HX90V och den lite äldre modellen Sony DSC-HX60V. Jag som inte är så jätte fotokunning tycker konstigt nog att den äldre modellen verkar bättre, då den har längre zoom och mera megapixlar bland annat. 

Jag skulle bli så glad om ni fotokunniga skulle kunna säga vilken ni anser är bäst. Gärna lite för- och nackdelar med de olika modellerna. Jag fotar främst naturbilder, porträtt både ute och inne, matbilder och lite annat jag stöter på i vardagen. Jag är öppen för andra kameraförslag, så länge det är en smidig kamera med bra zoom och har videofunktion. Tack på hörhand! 😂

Länk till Sony DSC-HX90V:  https://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/langzoom/sony-dsc-hx90v/218378.9372/

Länk till Sony DSC-HX60V:  https://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/langzoom/sony-dsc-hx60b/227741.9372/

Annons:
Inkanyezi
6/1/16, 8:58 PM
#1

Det handlar faktiskt om samma zoomomfång, men det står fel på websidan. Det är två olika märken. Det ena står det Zeiss på, det andra Sony.

Den största skillnaden mellan de två är kanske att den senare har en sökare, som man kan poppa upp.

Det där med megapixlar går på ett ut. Det lär inte spela någon roll.

JazzBass
6/2/16, 9:10 AM
#2

Megapixlarna lär du inte behöva bry dig speciellt mycket om. Titta hellre på sensorstorleken, den säger oändligt mycket mer om vilken bildkvalitet och detaljnivå som är uppnåelig. Ju större sensor desto bättre. 

Din gamla systemkamera har en sensorstorlek på ca 15x23mm. En vanlig billig kompaktkamera eller långzoomare i medelprisklassen har oftast en sensorstorlek som kallas 1/2,3", och är ca 4,7x6,3mm stor. Det gäller även de du länkade till. Skillnaden i area mellan dessa är som du kan räkna ut väldigt stor. Det är i praktiken så gott som omöjligt att få lika bra kvalitet med en så liten sensor, och jag har svårt att se den kvaliteten som tillfredsställande om man är van med en systemkamera. Bilderna blir brusigare och mindre detaljerade/skarpa. Dubbelt större area ger i runda slängar dubbelt bättre kvalitet. Tro inte på allt säljsnack med fina ord, det är sensorstorleken som är viktigast och därefter kommer objektivets ljusstyrka. En större sensor samt objektiv med högre ljusstyrka ger också bättre möjligheter att få kort skärpedjup om man så vill. Det är så gott som omöjligt med en liten sensor och ljussvagt objektiv.

Nikon släppte dock ifjol en (dyr) långzoomare som har både stort omfång och en förhållandevis stor sensor. Sensorstorleken på sensorn är ca 9x13mm men kallas 1". Kopplingen till 1 tum är dock väldigt långsökt. Jag skulle idag främst rekommendera en kompaktkamera med denna sensorstorlek, då jag sett att den är tillräcklig för att prestera bilder med riktigt bra kvalitet samtidigt som kameran inte är behöver vara enorm. Visst är min fullformatskamera (Nikon D700) bättre än min lilla Nikon 1 S1 spegellösa systemkamera med just 1" sensor, men för det mesta är kvaliteten ändå tillräcklig för mina krav, speciellt på låga isotal. (Här är en bild tagen just med den kameran). Är du mån om kvaliteten, vill ha stort zoomomfång och har pengarna så skulle jag inte rekommendera nåt med sämre specifikationer än detta. Objektivets ljusstyrka börjar på f/2,8 i vidvinkelläget och är alltså inte heller fy skam. Den sjunker dock till f/5,6 i teleläget men det finns nog ingen långzoomare vars ljusstyrka sjunker mindre än det vid inzoomning till max.

Bland kompaktkamerorna med mer moderat zoomomfång på 3-5x och 1" sensor finns det ett flertal bra alternativ, bl.a. Canon G7 X och Sony RX-100. (RX-100 finns idag i tre versioner, de två första versionerna säljs fortfarande). Går man ner ett snäpp i pris och sensorstorlek finns bl.a, Fujifilm X30.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
6/2/16, 7:58 PM
#3

Kan inflika till ts att kameran som #2 nämner, Sony RX-100 serie, är mkt populär bland fotofolket. Jag har läst mer eller mindre enbart bra kritik om denna serien.

Och låt storleken på sensorn bestämma ditt köp, precis som sägs ovan. Det skiljer otroligt mkt mellan en kamera med liten sensor och med en som har en "stor" sensor.

Upp till toppen
Annons: