Annons:
Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 1149 ggr
pinocchio96
2016-05-24 12:49

Tips på kamera

Hej allihopa! Jag är nu på jakt efter en ny, bättre kamera! Men behöver tips.. Har i dagsläget en Nikon D5100 och vill nu ha snäppet vassare! Gärna en kamera som tar fina porträtt! Budget på 5-15k :)

Annons:
MagArne
2016-05-24 13:12
#1

Vad har du för objektiv till din D5100? Bara att byta till säg en D7200 ger inte allt för stort lyft om du inte har några vettiga objektiv till det du ska fotografera.

pinocchio96
2016-05-24 14:07
#2

#1 har ett tamron 18-270mm F/3.4-6.3 och fotar med just nu :) Köper gärna ett nytt objektiv om så är fallet!

Inkanyezi
2016-05-24 15:36
#3

Det är ju inte kameran som tar porträtt, utan fotografen, och det är inte stor skillnad på D5100 och nyare kameror när det kommer till bildkvalité.

Du kan få lite fler megapixel och en aning mer dynamiskt omfång, det är ungefär vad som bjuds när det gäller bildkvalité, så länge du håller dig till samma format på sensorn. 

Om du vill ha ett verkligt bra porträttobjektiv, är det bästa jag hittills har sett Samyang 85 mm, som har helt underbar bakgrundsoskärpa, men det är helt manuellt och funkar därför inte bra till kameran du har. Det beror på att det är svårt att ställa skärpan med så dålig sökare som D5100 har. Det är egentligen ett problem med nästan alla DSLR-kameror, men entusiastmodellerna är bättre, eftersom de har prismasökare och inte speglar i sökarhuset.

Jag ser två vägar att gå, och det hänger en del på vilken budget du har, och vilka krav du ställer på en ny kamera. Om porträtt är viktigt, är det väldigt mycket bättre med en fullformatskamera, och spegelfria system har fördelar framför DSLR.

Men om du kräver att kameran ska vara snabbjobbad på vissa sätt, med långa serier och väldigt snabb autofokus, som vid sportfoto, då har system med spegel fortfarande en fördel över de spegelfria.

Så med det du frågar efter i #0 skulle jag se någon av Sonys A7-modeller som förstaval, möjligen med Samyang-objektivet som jag nämnde. Det finns också möjlighet att få AF på en sådan Sony-kamera om man skaffar en Techart-adapter med lämplig fattning. http://techartpro.com/

Men det kan ju också vara så att det är overkill, att det inte är vad du är ute efter.

JazzBass
2016-05-25 08:16
#4

#2 - I så fall är det objektivet som är den klämmande skon här. Det är väl ett hyfsat allroundobjektiv, men jag tror du har allt att vinna på att skaffa ett eller två mer renodlade porträttobjektiv istället, om det är det du vill fotografera. Knalla in i en affär och testa exempelvis ett Nikon AF-S 50/1,8 eller AF-S 50/1,4. Tror att du blir förbluffad över hur mycket bildkvalitet man kan få för ganska liten peng. Även AF-S 85/1,8 samt förstås den mycket dyrare 85/1,4 är grymma porträttobjektiv, men de kanske har för lång brännvidd för att passa till alla porträtt. Autofokus vill man verkligen ha med en DSLR vid porträttfoto, eftersom man ofta kör med så pass korta skärpedjup att motivet inte behöver röra sig många centimeter (eller ens millimeter) för att skärpan ska ligga fel. Därför rekommenderar jag inte alls Samyangen fast den ger bra bildkvalitet. Med en spegellös kamera med bra hjälpmedel för manuell fokusering kan den dock vara ett bra köp.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: