Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1090 ggr
Bello_O
5/22/16, 9:29 PM

Ändra filformat

Hej! Jag brukar vanligtvis fota i vanligt JPEG-format på mina bilder, men igårkväll skulle jag testa RAW istället. Men överförde aldrig till datorn. Idag var jag ute och fotade en massa bilder, och jag hade glömt bort att jag hade RAW-formatet inställt. Nu skulle jag överföra bilderna till datorn för att redigera dem, men jag kan verkligen inte?? De kan inte öppnas i Windows live photo gallery, och jag kan inte heller bara ha minneskortet i datorn för att sedan öppna direkt i redigeringsprogrammet. Då finns dom inte ens. Jag kan bara titta på bilderna i Nikon ViewNX, men där tar det också stopp. Finns det något sätt att byta filformat där? På Windows live photo gallery verkar det enda sättet vara att spara om bilden genom Paint, men men kan inte lägga in RAW-bilder i paint.. 

Hoppas någon lyckades få ut något av min luddiga text och vet om hur man kan ändra filformat. Kan inget om sånt här själv.

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Annons:
Inkanyezi
5/22/16, 9:40 PM
#1

Du bör lämpligen använda ViewNX för att importera och konvertera bilderna, när du nu har programmet, men det gäller så klart att du lär dig hur du ska göra.
https://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/16469/~/how-do-i-convert,-resize,-or-rename-multiple-images-with-view-nx-or-view-nx-2%3F

https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3365/~/nikon-electronic-format-%28nef%29-fil

Om du vill föra över dem från minneskortet till datorn och inte vet hur, kan du helt enkelt öppna dem i utforskaren, filhanteringsprogrammet som finns i Windows. Om du tittar i utforskaren på minneskortet så ser du en mapp som heter \DCIM\ och under den mappen finns alla mappar du har bilder i.

Du kan alltså lugnt gå in i mappen \DCIM\ på minneskortet och dra över allt som ligger där till en mapp under \BILDER\ i din dator. Det är troligen några mappar som heter 100NIKON, 101NIKON och så vidare. Lägg bara in dem under den mapp i din dators filsystem där du har bilder, och sedan kan du hantera dem med hjälp av ViewNX.

Det finns också andra program som kan hantera råfilerna, och du kanske hellre kommer att vilja ha någonting annat än ViewNX. Arbetsgången är i vart fall alltid samma när man ska konvertera råfilerna till bilder. Man exporterar till ett bildformat när man har bearbetat tills man är nöjd. Man öppnar alltså filen i en råkonverterare och ställer in allt man vill göra där, Vitbalans, kontrast, svart- och vitpunkt, innan man väljer att exportera bilden till ett bildformat, Tiff eller jpeg till exempel.

Råfilen kommer då att finnas kvar orörd, men de exporterade bilderna lägger man lämpligen i en annan mapp. I ViewNX kommer råfilen att innehålla de ändringar du gjorde, så att du får upp den likadan som du lämnade den när du öppnar den igen i ViewNX. De flesta andra råkonverterare spar ändringarna i en sidofil, som har tillägget .XMP

Om du vill ha det enkelt kan ViewNX göra konverteringen av alla filerna på en gång till de inställningar för Vitbalans, skärpa och kontrast som du hade i kameran när du tog bilderna. Annars, om man behöver ändra på de egenskaperna, är det bäst att göra det med råfilen innan man konverterar, innan man har satt Vitbalans, kontrast, gammakurva, svart- och vitpunkt.

Bello_O
5/23/16, 8:31 PM
#2

#1 Tusen tack för hjälpen!! Nu fungerar det👍

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Upp till toppen
Annons: