Annons:
Etikettbildhantering
Läst 4197 ggr
[mia323]
5/18/16, 9:25 PM

Framkallning gammal filmrulle

Har hittat, efter en äldre släkting, en gammal kamera från 20-30-talet med en filmrulle i. Någon som vet om det finns någonstans i Stockholmstrakten man kan lämna in den för framkallning eller vet om det ens är värt att försöka.

Annons:
HellviHumle
5/18/16, 9:37 PM
#1

Alltid värt att försöka. Det är sannolikt svartvit film.

HH

JazzBass
5/18/16, 9:41 PM
#2

Vad är det för sorts filmrulle?

Risken är stor att det inte blir så mycket bilder av det, då filmer ju faktiskt har ett bäst före-datum. Men nånting kan det bli med lite tur, speciellt om kameran förvarats svalt och mörkt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[mia323]
5/18/16, 9:44 PM
#3

På rullen står  Kodak Verichrome Pan 127 Film. Kameran med filmrulle har legat i sitt läderfodral nerpackad i en kartong i en källare.

Tjeja
5/18/16, 10:49 PM
#4

Ååh vad spännande! Jag skulle söka efter någon fotoklubb med intresse för gamla analoga sortens filmkameror och framkallning man gjorde förr. Om inget annat så lär ju dem veta vart man kan vända sig? Hoppas du hittar hjälp och får filmen framkallad! Då måste du berätta vad som var på och gärna visa lite bilder också! :-D

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Sindri
5/18/16, 10:50 PM
#5

Jag skulle börja med att fråga på Fotokungen på Norrtullsgatan 10, Odenplan. Tror de heter något annat där (Odenplans Fotobutik?). Eller prova här

http://www.odenlab.se/butikstjanster/filmframkallning/

Någon av dem borde kunna hänvisa dig vidare om de inte gör det själva.

Spännande - berätta hur det går.

[mia323]
5/19/16, 6:13 AM
#6

Tack snälla för tips.

Annons:
Taggeman
5/27/16, 1:03 AM
#7

Jag lät framkalla en sv. film som var en 20år gammal o det blev bilder som gick att se på.

Däremot är det färg så blir dom inte bra. Provade att fota med gamla rullar i färg med men det blev dåliga färger på bilderna.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Tjeja
5/27/16, 9:11 AM
#8

Berätta snälla hur det går! :-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ru4real
5/31/16, 4:33 PM
#9

Att plåta m gammal film funkar oftast ganska bra, eftersom filmen naturligvis inte varit utsatt för ljus. Att framkalla en gammal film är ofta ganska menlöst, filmen kommer att ha tappat massvis med information och kräver speciell framkallning och troligtvis i kontrasthöjande framkallare med långa tider. Alltså manuellt.

[mia323]
5/31/16, 9:25 PM
#10

Jag var på Odenlab och frågade och de var tveksamma till att det skulle gå att framkalla. Så vi lägger nog ner projektet. Tack i alla fall för ert engagemang.

Tjeja
6/1/16, 2:37 AM
#11

Nääe vad tråkigt! :-( synd mia!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Inkanyezi
6/1/16, 11:37 AM
#12

Men visst går det att framkalla filmen. Det som kanske inte går är att få fram några vettiga bilder från den, men du får i så fall åtminstone bekräftelse på att det inte går att få fram bilder, genom att du ser hur filmen ser ut.

Det finns fler som kan framkalla. Du kan kolla på Brunos på Västerlånggatan eller Svenska Kort på Hornsgatan eller Wibergs på Karlavägen. Någon kan säkert göra det, för det är inga konstigheter med svartvit film.

Men som sagt, sannolikheten för att få fram bilder med hygglig kvalité är ganska liten. Filmen är alldeles säkert kraftigt slöjad.

JazzBass
6/1/16, 11:49 AM
#13

Håller med Inkanyezi, inte ska du ge upp ännu. Klart att det går att framkalla, det är bara resultatet som är tveksamt. Det kan vara svårt att hitta framkallningsparametrar men söker man tillräckligt borde det gå att hitta sådana för t.ex. Rodinal, D-76 eller nån annan klassisk framkallare som funnits i minst ett halvsekel på marknaden.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Inkanyezi
6/1/16, 11:52 AM
#14

Kodak VP (Verichrome Pan) är en av de allra vanligaste filmerna, och det är inga konstigheter alls med framkallningen. Men jag skulle inte bli förvånad om filmen blir nästan svart efter så lång tid.

Tjeja
6/1/16, 6:20 PM
#15

Men även om bilderna blir dåliga kanske man i alla fall kan få ett hum om vad dem föreställer eller avser att föreställa?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

JazzBass
6/2/16, 8:03 AM
#16

#15 - Javisst är det möjligt, åtminstone såtillvida att filmen fortfarande är tillräckligt elastisk för att få bort från rullen utan att den spricker, och rullen alltid förvarats mörkt och helst också svalt. Om man också ser till att digitalisera bilderna på bra vis efter framkallningen (inte bara göra jpeg-filer med automatisk kontrastkurva pålagd) går det säkert att höja kontraster och sånt som kan ha blivit lidande över tiden, för att få dem tydligare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Taggeman
6/2/16, 8:09 AM
#17

Det var kul att se dom gamla bilderna som jag lät framkalla ca 20 år senare.

En bild var på mig skälv när jag var ca ett år o kröp omkring i gräset.

Hur gammal film o sort är det som tråden gäller om?

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[mia323]
6/2/16, 9:24 PM
#18

Filmen  är nog från 30-talet.  Kameran har tillhört en äldre släkting till min man (missade att skriva det i ursprungsfrågan). Jag är jättenyfiken men min man är inte intresserad av att framkalla. Operation övertalning pågår.

Inkanyezi
6/3/16, 3:00 AM
#19

Så gammal kan den inte vara, då den introducerades 1956.

Det är många som har lyckats få ut bra bilder från filmer som är omkring femtio år gamla, så det kan väl vara värt att göra ett försök.

En sak som kan vara värd att prova är att framkalla i lägre temperatur än normalt, vilket flera källor anger att det kan minska slöjningen av filmen, så att kontrasten blir bättre.

http://silverbased.org/dev-old-vp/

Upp till toppen
Annons: