Annons:
Etikettövrigt
Läst 1875 ggr
Mysisa
5/12/16, 12:39 PM

Dags för ny kamera, men vilken?

Jag fotograferar idag med en Canon 7D  men känner att det är dags att byta.

Egentligen är det en helt ok kamera men känns lite gammal och jag saknar verkligen en vinklingsbar skärm.

Jag fotograferar oftast hundar och barn ibland andra djur och natur. Har kikat runt lite men inte hittat något jag fastnat för så jag tänkte höra om ni har några tips.

Måste vara en Canon. Planen är nämligen att bara byta ut kamerahuset och behålla alla objektiv m.m till nya kameran

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
[KattaBol]
5/12/16, 12:47 PM
#1

Jag bytte nyligen till en Canon 70D, vinklingsbar skärm och den saknar ingenting jag har behov av, toppenhus tycker jag.

JazzBass
5/12/16, 12:49 PM
#2

70D eller 80D (visste inte att det fanns en sån men den nämndes iaf på cyberphotos sidor) är väl närmast till hands om du inte vill ha nån i 700D-serien. Tror även de funkar bra till ditt ändamål, men det är kanske inte så kul att backa så många steg från från proffskamerasegmentet som man nog kan säga att 7D hör till.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
5/12/16, 12:51 PM
#3

Det är väl något i still med EOS 70D du är ute efter då.
http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-70d

Mysisa
5/12/16, 12:53 PM
#4

#1Hade du en 7D innan? Isf får du gärna berätta vilken skillnad du upplever på husen :)
#2 #3Jag har kikat på 70D och 700D. Priset är ju mycket trevligare på 700D men frågan är om jag skulle bli nöjd

minavitas.wix.com/kennel

[KattaBol]
5/12/16, 9:51 PM
#5

#4 Nej jag hade en enklare variant, en 1000D. Har ingen erfarenhet alls av 7D, men det verkade på ditt inlägg som om du hade ungefär samma behov och kriterier som jag har för mitt fotande 🙂

Veda
5/13/16, 9:46 AM
#6

Jag har en 700D, som jag är nöjd med. Men eftersom en 7D är mer avancerad och större/tyngre ska du nog kolla noga på vad du vill ha och titta/känna på kamerorna i en butik. Läs också specifikationerna på de olika modellerna.

Annons:
Mysisa
10/18/16, 10:13 PM
#7

Efter många månaders velande tog karln saken i egna händer och köpte en Canon EOS 80D till mig.
Har bara hunnit leka lite med den än men jag är grymt nöjd.

minavitas.wix.com/kennel

MagArne
10/20/16, 3:25 PM
#8

När har man användning för en vinklingsbar skärm? Eller ja, när har man ens användning för skärmen på en DSLR?

Mysisa
10/20/16, 7:47 PM
#9

#8
Jag använder den vinklingsbara skärmen i de lägen som jag har kameran väldigt lågt och jag inte har lust att lägga mig ner på backen för att kunna se vart fokus osv hamnar.
Utan vinklingsbar skärm har jag många ggr fått placera kameran på måfå och får lov att bara hoppas på att motivet jag vill knäppa kort på hamnar i bild och är fokuserat.

minavitas.wix.com/kennel

Veda
10/20/16, 8:20 PM
#10

Eller om man lyfter kameran högt över huvudet, men det är svårt att hålla stilla så. Antagligen vanligare att använda vid makrofotografering.

Florrpan
10/21/16, 1:46 AM
#11

Har själv en 70D och älskar den, förutom att fokuspunkten i mitten är trasig från fabrik, och canon inte kan fixa det…

#8 
Finns massor med användning av skärmen.
Fokus under nattfoto, extra viktigt vid stjärnfoto.
Poträttfoto
Fokus i dåligt ljus
Dåliga vinklar
Visning av exponeringar
Filmning
Inställningar/touchfunktioner

Upp till toppen
Annons: