Annons:
Etikettbildhantering
Läst 2472 ggr
pernillaa
2016-05-02 11:15

Hur sorterar ni?

Hur sorterar ni alla era bilder? För på min dator är det blandar vardagsbilder och tex norrsken bilder mm. Vore bra att få tips på hur ni har det ordnat i datorn. 😊

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
JazzBass
2016-05-02 12:35
#1

All min bildhantering sker i Lightroom. Varje gång jag fotograferat nåt importerar jag bilderna (i Lr) från minneskortet in i en folder på datorn. Bilderna från varje fototillfälle sparas i en ny undermapp som döps enligt modellen [ÅÅ-MM-DD-Beskrivning]. Folderstrukturen där jag har alla bilder har jag byggt upp enligt år och årstid. Jag importerar dock bilderna först till hårdskivan i datorn till en katalog som heter "flyttas", och har dem där åtminstone så länge jag vill jobba med dem. Det är lite snabbare så. Senare, några gånger per år, flyttar jag över mapparna (i Lr) till den externa hårdskivan var jag lagrar alla mina bilder enligt ovannämnda system. Backup på allting tar jag emellanåt, dels på Lr:s katalogfil, dels på själva originalbilderna, men jag är inte så duktig på det senare som man kanske borde vara.

Efter import av bilderna till en mapp så markerar jag alla bilder i mappen och förser dem med nyckelord som är gemensamma för alla (t.ex. natur, familj, plats, vinter, sommar, bandnamn (om det är konsertfoto)) och annan relevant generell info. Vid behov taggar jag även enskilda bilder med t.ex. personernas namn.

Följande steg är klassificering av bilderna. Det finns ju många sätt att göra det på i Lr, men jag kör klart mest med enbart flaggsystemet, alltså jag flaggar de bästa bilderna och markerar de som bör tas bort med skräpflagga. I de resterande kanske 5% av gångerna använder jag mig också av stjärnklassificeringen, t.ex. för att välja ut de bästa av många lyckade bilder, t.ex. för en studiosession, i bland även färgklassificeringen, för att t.ex. hålla reda på om olika uppsättningar bilder från samma fototillfälle ska användas i olika sammanhang. Jag använder mig också mycket av virtuella kopior om jag vill jobba vidare med en bild som jag redan publicerat på exempelvis flickr, t.ex. beskära den annorlunda eller konvertera till svartvitt.

Tycker att systemet funkar bra. Det är bara backup som jag borde bli bättre på.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

thea_thea
2016-05-17 16:39
#2

Jag skriver datum och lägger alla jag har tagit det datumet i mappen. Sen har jag en annan mapp för bilder jag har redigerat och en för bilder som är extra bra (det är inte så många…) Kanske lite rörigt men det fungerar för mig!

Thotis90
2016-05-18 07:52
#3

Jag sorterar mina bilder efter kategorier. Det kan se ut så här: Arkiv → Original → Porträtt → Kvinnor → A-F → Felicia xxxxx → 2016-05-18

Jag tycker att det här systemet fungerar för mig istället för att bara sortera via datum. Det blir väldigt rörigt då, känner jag.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

HellviHumle
2016-05-18 21:43
#4

Jag fotar allt i RAW och importerar direkt från kameran. Då hamnar allt i mappar med datum från fototillfället. De bilder som behandlats lägger jag i olika mappar efter motiv. I namnet på bilden behåller jag bildnumreringen. På så sätt kan jag lätt hitta raw-filen igen och kan ha "samma" namn på flera bilder.

HH

hydman
2016-05-27 09:53
#5

På dator/disk enbart i tid men bilderna är taggade och sökbara.

pernillaa
2016-10-01 21:17
#6

Har förstått mig på biblioteket i Lightroom, så nu är problemet löst. =) Bara att importera, tagga, skapa samlingar och betygsätta. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Po A
2016-10-02 13:47
#7

Då ska vi se.

Jag har min Drobo med alla bilderna och där har jag olika mappar i Lightroom. Jobb, fotoprojekt, mina olika kameror, utflykter osv. Där under låt säga jobb, då ligger det i datum och namn på kunden. I den mappen ligger det ett gäng olika mappar. RAW, valda, PSD och exporterade. RAW säger sig själv, alla bilder. Valda, där ligger dom valda bilderna. PSD är Photoshop om dom varit där inne och vänt. Sen exporterade, där ligger dom exporterade bilderna. Detta system tycker jag fungerar fint, jag har riktigt bra koll på var bilderna finns och vad som är gjort med dom. Alla bilder är sökbara med taggar från importen. 

Sen är det kul med hur man gör, jag gör så hör, nästa tycker detta jag gör är invecklat, lika bra som någon annan gör si och så….Så länge det finns ett system som fungerar……Förr hade jag allt i datum, jag upplevde att jag inte hitta det jag ville…hur man gör, är något levande och enskilda personen hittar själv ett system där det känns bra att jobba i. Tar något här och något där. 

Po.

Martin
2016-10-06 10:22
#8

Grattis till ett bra val Pernilla, jag hade också oordning bland mina foton (mer eller mindre) innan jag började med LR.

Det finns såklart många andra bra lösningar också men LR funkar bra för mig. Använder ett liknande system som det JazzBazz beskriver. Jag borde också bli bättre på backup men även att slänga sådant jag inte skall ha.

mvh Martin

ru4real
2016-11-16 16:23
#9

Kör enbart allt lightroom. Importerar det i kataloger enligt modellen År/Datum (2016/2016-11-18). Plåtar allt i RAW och exporterar ut de bilder jag vill använda mig av till jpg. Dessa kan sen hamna i olika kataloger beroende på vem som skall ha den. Och jag använder mig av taggar och namn. Orkar inte tagga beroende på kändes för det kan man enkelt filtrera ut i lightroom. Likaså objektiv, filtyp osv. Anländer mig dessutom av .xmp-tillägget för filerna. För där sparas framkallningsinfo osv. Dessa småfiler ligger tillsammans med .raw/.nef-filen. viktigt om man vill kunna flytta biblioteket senaste med bibehållen funktionalitet.

Upp till toppen
Annons: