Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1439 ggr
Valkyrija
4/25/16, 7:26 PM

"Inspelningen avbröts"....

Hej! Har problem med min kamera när jag ska filma… Har en Nikon D5100 och jag har aldrig haft problem med den fören nu. Kan filma i ca 7 sekunder innan det kommer upp en ruta där det står: Inspelningen avbröts Vänta. Det händer varje gång… snälla hjälp. Har raderat saker från minneskortet så det handlar inte om dåligt utrymme.

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Annons:
Vemsan
4/25/16, 7:38 PM
#1

Kan du ha ändrat om någonting bland inställningarna?

Hälsningar Vemsan

[VSK]
4/25/16, 8:46 PM
#2

Raderat eller formaterat minneskortet?

JazzBass
4/25/16, 9:29 PM
#3

Hur snabbt minneskort har du?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
4/25/16, 10:35 PM
#4

Vanliga skäl till att inspelning av video avbryts är att endera minneskortet inte är snabbt nog för videokvalitén man har valt, eller att kortet är använt och flera bilder har raderats utan att kortet har formaterats innan man började filma.

Man ska alltså inte radera saker från kortet, utan formatera det.

När man har raderat filer från ett minneskort finns alltid risk att filsystemet har blivit fragmenterat, så att systemet behöver längre tid för att leta upp platser att skriva på. Om det tar för lång tid, fylls bufferten i kamerans arbetsminne, och inspelningen stoppas.

För högsta videokvalité (Full HD) är minimum Class6, men Class10 rekommenderas, och kortet ska helst vara nyformaterat när man börjar. Med lägre videokvalité är kraven inte lika höga, men det är alltid bäst att börja spela in på ett nyformaterat minneskort. 

Enligt Nikon ska du kunna köra de här korten:
https://support.nikonusa.com/app/answers/detail/a_id/17353/~/approved-sd-cards-for-d5100

Valkyrija
4/27/16, 9:39 AM
#5

Tack så mycket för era svar! Minneskortet jag har är SanDisk 16GB 30Mb/s. Har aldrig haft problem med det innan och raderar sällan saker från minneskortet då jag inte fotar så ofta. Hur formaterar jag minneskortet? :)

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Inkanyezi
4/27/16, 9:49 AM
#6

Din fråga visar att du har raderat, inte formaterat.

Det finns en rutin i kameran för att formatera. Den ligger antagligen i något som har en ikon som antyder verktygslåda. Kolla annars manualen.

Minneskortet ska alltid formateras i kameran, och när man gör det försvinner all information man har lagrat där, alla bilder. Kortet blir "helt tomt" - men det kommer att ha en ny filtabell och några mappar och eventuellt någon fil, som kameran lägger dit.

Annons:
MagArne
4/27/16, 12:27 PM
#7

#0 Vilken Upplösning filmar du i? Får du samma problem om du sänker upplösningen/kvalitén?

Upp till toppen
Annons: