Annons:
Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 2553 ggr
felixhaljeskog
2016-04-22 17:49

Rörelseskärpa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har börjat fotografera sambons hund mer och mer nu, oftast ute i naturen osv, men har även börjat fotografera mer när hon leker med sin hund och då kan det oftast gå väldigt snabbt när hunden springer och gör snabba vändningar osv.

Då till min fråga då jag är rätt så ny med att fota djur i hög hastighet, varje gång jag fotograferar så blir det en tråkig rörelseskärpa på motivet, och jag undrar om ni har några tips på att få bilderna skarpare?

Denna bild är t.ex. tagen med en slutartid på 1/1250, f/5,6 och ISO 400 med objektivet Nikkor 18-105mm, borde jag gå på en högre slutartid eller borde det där vara nog för direkt solljus? Tänkte om min teknik på att fota rörelse är fel eller något?

Annons:
MagArne
2016-04-27 12:31
#1

Ser inga konstigheter med bilden. Var är oskärpan på hunden? Vad är du inte nöjd med?

Inkanyezi
2016-04-27 12:45
#2

Jag tycker också att bilden ser okej ut.

Kameran har ju en himla massa pixlar, så när man tar upp bilden i hundra procent visar den oftast en hel del "oskärpa" som man inte ser när man tittar på hela bilden. Dessutom är objektivet inte vassaste kniven i Nikons låda, och det sätter ner lite grann när man tar på full öppning, samtidigt som f/5,6 är en rätt stor öppning på 105 mm. Det innebär att man har väldigt kort skärpedjup också.

Allting som tillhör huvudmotivet kan alltså inte bli skarpt med så stor öppning, men bilden visar ingen rörelseoskärpa, så 1/1250 ser ut att ha räckt till.

Jag kan inte se att du skulle ha gjort något fel, och sättet att minska eventuell rörelseoskärpa är ett objektiv med större öppning, t.ex 70-200/2,8. Men här har den lite mer blygsamma ljusstyrkan räckt till för rörelsen, men ändå inte givit skärpedjup över hela motivet, om också leksaken ska vara med. 

Så det handlar mest om att lära sig precis vilka möjligheter utrustningen ger och att anpassa sig till det.

När man tar bilder i rörelse kan det ofta bli mer tilltalande effekt att låta det bli oskarpt av rörelsen, men att man följer motivets huvudsakliga rörelse. Bakgrund och fötter kan då bli oskarpa, medan det mesta av själva hunden blir skarpt. En slutartid på mellan 1/250 och 1/1000 någonstans kan ge en känsla av att det är fart på det hela, medan en tid som fryser rörelsen gör bilden lite väl statisk.

uffelarsen
2016-04-27 12:46
#3

ingen oskärpa men en del brus i bilden finns det .

felixhaljeskog
2016-04-27 13:46
#4

Tack för svaren alla, antar att det är jag som stirrar mig alldeles för blind på bilderna jag tar, och antagligen får för mig att skärpan inte ligger som den ska, får skärpa mig lite helt enkelt hehe.

När det gäller objektivet så vet jag att det inte är det vassaste precis, och 18-200 är något jag i framtiden gärna skulle köpa, då jag sett att skärpan är riktigt fin i det objektivet, har dock för mig att priset ligger rätt så högt.

#3 Japp brus finns det en del av, då jag tror jag redigerat lite för hårt, vilket jag har en tendens att göra ibland 😃

Upp till toppen
Annons: