Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 7410 ggr
Niklas
2016-04-22 10:17

Så här fotograferar du av negativ och diabilder med vanlig kamera

Fotosidan har en bra artikel som beskriver hur man kan fotografera av negativ, diabilder och pappersfoton med en vanlig kamera. Det blir bättre och billigare än med de flesta negativ- och diabildsskanners. Du behöver en kamera, helst systemkamera, ett makro-objektiv, stativ, en glasskiva och en ljuskälla eller ett ljusbord. Läs mer i artikeln: http://www.fotosidan.se/cldoc/fototeknik/fotografera-av-dina-negativ-istallet-for.htm Passa på att digitalisera dina gamla negativ och diabilder innan det är för sent.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Inkanyezi
2016-04-22 10:37
#1

Och om man ska göra det här är det ju bra om man kan kolla att kameran verkligen är riktad lodrätt. Enklast med ett vattenpass för husvagnar, som man lägger på displayen för att kolla att den är vågrät.
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/matverktyg/vattenpass/uppstallningspass-158931/

Det finns flera modeller, och de säljs lite här och var.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Vattenpass-och-Snorsla/Minivattenpass-runt-2000016912/

JazzBass
2016-04-22 12:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har länge redan fotat av mina negativ. Tycker det är den överlägset bästa metoden inte minst om man räknar med snabbheten och att jag hade all utrustning redan som krävdes. Jag kör dock med ett ganska annorlunda upplägg än i artikeln. Systemkamera (fullformat) med makroobjektiv ja, men jag kör med kameran horisontellt och fotar mot en låda med hål och spår för både småbild och 645 mellanformat. Det tar ca 5-10 minuter att rigga utrustningen, sen fotar jag lätt av en hel film på bara någon minut. Ljussättningen sker via en fjärrstyrd blixt vars ljus jag försöker diffusera så bra som möjligt. Efter lite ojämnt resultat i början fick jag så småningom styr på det. Fördelen med blixt är man eliminerar risk för skakoskärpa och kan lätt använda f/11-16 för absolut bästa skärpa. På de bländartalen gör det inte heller så mycket om filmen inte skulle vara perfekt plan.

Att få kameran inriktad helt vinkelrätt mot filmen med stativ med kulled är kanske det knepigaste, men tillräckligt bra brukar jag ändå få det utan större problem. Finns det något tvådimensionellt vattenpass månne som man kunde fästa i t.ex. blixtskon? Skulle vara användbart.

Här är en del av mina "analoga" bilder. Alla utom de sista ca 20-30 bilderna har jag fotat av.  De nyaste är först. En av mina absoluta favoritbilder är den här:

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Niklas
2016-04-22 13:08
Inkanyezi
2016-04-22 13:17
#4

Om man gör som JazzBass är kanske det enklaste för att få rätt riktning att mäta med tumstock eller måttband, så att objektivet sitter lika högt som negativet och båda är lika långt från en vägg som är i vinkel mot den man siktar mot. Då behöver man bara rikta in så att negativet hamnar rätt i bilden.

JazzBass
2016-04-22 14:17
#5

#3-4 - Tack för länken och tipsen! Tror jag ska beställa ett sånt där pass. 

Jag brukar rikta in kameran så att stativhöjden är något så när rätt, och därefter ser jag genom kameran medan jag justerar kamerariktningen med kulleden, så att filmrutans kanter är vinkelräta med sökarbildens hjälplinjer. Sen justerar jag stativhöjden och positionen i sidled en gång till, och granskar sökarbilden. Upprepar vid behov proceduren.

En makrosläde har jag också funderat på att skaffa för ändamålet, men inte riktigt funderat klart hur upplägget då skulle vara. Att enkelt kunna flytta kameran framåt och bakåt och sidledes medan riktningen är oförändrad skulle i alla fall vara klart önskvärt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: