Annons:
Etikettövrigt
Läst 1394 ggr
Flingan07
2016-03-27 21:42

Vattenstämpel för/emot?

Hej! Satt och kollade efter tips på hur man kan göra en snygg vattenstämpel, men kom även in på några sidor där de tyckte det var oproffsigt och att man förstörde bilden med vattenstämpeln eftersom att den tar för mycket uppmärksamhet från betraktaren.  Själv tycker jag det ser proffsigt ut om man har en snygg, lite genomskinlig vattenstämpel i ena hörnet eller liknande.

Tänkte kolla med er om ni är för eller emot vattenstämpel och varför? Om ni är för, får ni gärna lägga upp en bild med eran vattenstämpel så jag får lite inspiration🙂

Annons:
skogsmurmeldjur
2016-03-27 22:24
#1

Rent utseendemässigt tycker jag oftast att det tar fokus från bilden men jag tycker absolut att det är något som är smart att använda när man laddar upp saker online. Har vid flera tillfällen hittat mina bilder på vift utan någon form av länk till mig och då är det ju skönt att ha märkt bilden med sitt namn eller hemsida!

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

IngaTrnqvist
2016-03-28 10:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag fotograferar mycket hundtävlingar och hundevenemang, och har därför till vana att sätta dit en stämpel, då de bilderna kan hamna lite varstans. Och då min blogg står i loggan har det hänt ett par gånger att folk kontaktat mig om bilder som varit på fel ställe.

En liten vattenstämpel i hörnet tycket jag inte stör i bilden. Så länge den är stilren och "proffsig". Det ger nästan ett seriösare intryck än bilder utan logga, tycker jag. Åtminstone i mitt fotoområde. Nackdelen är väl att de är lätta att klippa eller klona bort. Men man vill  inte gärna stämpla sönder hela bilden. 

Ett exempel på hur jag stämplar mina foton från event.

Thotis90
2016-03-28 11:01
#3

Jag är för vattenstämpel på bilder som ska användas online.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

uffelarsen
2016-03-28 18:06
#4

Jag tycker att stämpel i dom flesta fallen stör en riktigt bra bild, jag sätter dock ändå ut stämpel i dom flesta fallen bara för eventuell kontakt, dock så finns det många som helt enkelt klonar bort stämpeln eller beskär bilden så att den försvinner, jag har hittat ett flertal bilder på ställen som dom absolut inte skall vara då oftast då på ställen där dom helt enkelt skiter i att bilderna är mina eller så har det varit på ställen där jag helt enkelt inte ens vill ge dom min E-mail av andra orsaker, så  om någon vill ha en bild så spelar det inte någon större roll om den är stämplad eller inte  av skälet att "skydda" sin bild

felixhaljeskog
2016-03-30 18:37
#5

Jag är både för och emot, ibland kan det se bra ut och ibland inte, tycker det beror på helt vart man väljer att lägga den. Men som #4 skriver så finns det folk som antingen klonar bort stämpeln eller beskär bort den helt enkelt om dom nu så gärna vill ha bilden.
Jag använder mig inte längre av en stämpel, men funderar på att i framtiden någon gång försöka få dit min signatur lite diskret.

När det kommer till om det ser proffsigt ut eller inte, så känner jag lite att om man inte är en bra fotograf, varför ska det då se proffsigt ut? Och om man nu är en jätte duktig fotograf, varför ska man då behöva en stämpel för att det ska se proffsigt ut? När bilden själv nog redan visar att den är proffsig?

Min åsikt. 😃

Upp till toppen
Annons: