Annons:
Etikettövrigt
Läst 1076 ggr
bunnyheart
3/24/16, 11:59 AM

Äger jag någon rätt?

Hej! Jag har en snabb fråga som jag inte hittar svar på på nätet. Om en person har fotograferat mig och min ponny utan mitt medgivande och sedan laddat upp på Facebook utan att ge mig åtkomst till bilderna, är det okej? Äger jag ingen rätt till bilderna när jag är motivet och inte har givit medgivande? Eller strider fotografen mot någon regel när den lägger upp bilder på mig som jag inte får åtkomst till, detta utan min tillåtelse? 

Tacksam för svar så omgående som möjligt :)

(ursäkta om inlägget är placerat i fel kategori, det är första gången jag besöker sajten)

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

                   "För världen är du någon,

                               men för någon är du världen."

Annons:
Fridaaaa
3/24/16, 12:01 PM
#1

Fotografen har rätt att lägga upp bilderna då personen äger bilderna och rättigheterna på bilderna, det gör man inte automatiskt för att man är med på bild.

I vilket sammanhang är bilderna tagna?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
3/24/16, 12:04 PM
#2

Jag tycker det är fult och jag vet inte vad lagen säger men om personen inte är ett rövhål bör de ta ner bilderna eller fråga om det är ok att de är uppe där. Just FB är ju en sajt där man kan vara otroligt sparsam med vem man delar saker med (mamma får lägga upp vilka fula bilder på mig som helst t:ex för hon har 11 vänner på FB och alla är släkt, så skitsamma och de är dolda för allmänheten) men det är även en sajt där tusentals eller t.o.m. hundratusentals kan få tillgång till bilden. Anmäl till FB, det är jag rätt säker på att man kan göra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
3/24/16, 12:08 PM
#3

#2 Är bilderna fotade på allmänt plats, tävling t.ex så är personen inte tt "rövhål" om den har kvar bilden och FB har inte rättigheter att ta bort bilder som personer har ägarrättigheter till

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
3/24/16, 12:16 PM
#4

#3 Jo, det är de. Det tillhör hyfs att man respekterar att folk kanske inte vill synas på bild publikt. Och det går att anmäla till FB att man vill att bilden tas bort eftersom man är med på den men inte har gett tillstånd till att den läggs upp. Om det resulterar i att den tas bort vet jag inte, men pröva kan man alltid.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

bunnyheart
3/24/16, 12:16 PM
#5

#1 Tack för ditt svar! Bilderna är tagna på en hoppträning och när jag sedan har försökt få tag på bilderna, eftersom en annan tjej meddelade mig om att de var upplagda på FB, så har jag nekats åtkomst. Jag har nu fått tag på bilderna via dropbox men fotografen i fråga sa att till mig och min vän (min vän är i samma situation som mig) att vi inte hade rätt att säga vad hon skulle göra med bilderna på sin Facebook. Det kanske stämmer, men kände ändå att jag ville kolla upp det så jag har lite koll ifall jag skulle hamna i samma sits i framtiden. :)

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

                   "För världen är du någon,

                               men för någon är du världen."

Fridaaaa
3/24/16, 12:18 PM
#6

#4Nej det stämmer inte.  Eftersom detta är taget på hoppträning, så har fotografen rätt till bilderna och lägga upp även utan personens tillstånd då den äger bilden

#5 Då kan du inte göra så mycket tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
bunnyheart
3/24/16, 12:19 PM
#7

#6 Okej, tack ändå!

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

                   "För världen är du någon,

                               men för någon är du världen."

Calcifer
3/24/16, 12:38 PM
#9

#6 Jag har gjort det tydligt att jag inte känner till vad lagen säger, men har man vanligt hyfs så tar man bort bilderna. Alternativt dubbelkollar om man får använda dem, förklarar varför, eller ser till att det är bilder där man inte kan känna igen personen.

Vissa personer (vet såklart inte om detta gäller TS)  mår fruktansvärt psykiskt dåligt om bilder läggs ut på dem utan deras medgivande. Jag är en av dem. Jag har skurit mig och gråtit och gjort andra fruktansvärt negativa saker för att jag mår så dåligt när folk lägger ut bilder på mig där jag anser att det syns hur ful och fet jag är. Då är det hyfs som fan att respektera det och ta bort bilderna om man ber om det. Och det gäller även om personen inte reagerar så starkt på det men helt enkelt inte vill synas på bild.

Skillnaden - enligt mig - är om det är en officiell fotograf och det är klart och tydligt långt innan bilden ens tas att den kommer att tas. När jag varit på protester och dylikt har jag varit 100% medveten redan innan om att det kommer tas bilder och jag vet inte om jag kommer hamna på någon av dem. Då gör jag ett aktivt val där jag utan ord säger "ok, jag gillar't inte, men hamnar jag på bild så okej". Däremot att få höra det på omvägar efteråt tycker jag är fult.

Den åsikten kommer aldrig ändras.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
3/24/16, 12:59 PM
#10

#9 Jag håller inte med att det är ohyfs att inte ta bort. Men där delar vi inte samma åsikt helt enkelt.

Är med på öppen träning, tävling t.ex så är det inte ovanligt med folk som tar kort.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
3/24/16, 1:01 PM
#11

#10 Det förstår jag också, men om någon går så pass långt att de ber om att få tillgång till bilderna eller att de blir borttagna så tycker jag inte det är okej att neka om man inte har en bra anledning. Men då ska den anledningen framföras också på ett hövligt sätt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
3/24/16, 1:02 PM
#12

#11 Menade bara att lagligt sätt måste inte personen ta bort och inte heller facebook.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kameratrollet
3/24/16, 8:33 PM
#13

Lagtexter för fotografen. Läs speciellt sista biten om facebook och Kalmar tingsrätt.

Annons:
Elsaharr
3/24/16, 11:57 PM
#14

Tycker det är dålig stil att lägga ut bilder på någon annan utan den personens medgivande.

Zingo ;D

Inkanyezi
3/25/16, 8:04 AM
#15

Äger jag någon rätt?

2016-03-24 11:59 #0 av: bunnyheart

_"Om en person har fotograferat mig och min ponny utan mitt medgivande och sedan laddat upp på Facebook utan att ge mig åtkomst till bilderna, är det okej?"

_Ja, det är okej.

_"Äger jag ingen rätt till bilderna när jag är motivet och inte har givit medgivande?"
_

Du äger inte någon rätt till bilderna.

_"Eller strider fotografen mot någon regel när den lägger upp bilder på mig som jag inte får åtkomst till, detta utan min tillåtelse?"
_

Det strider inte mot någon regel att fotografen lägger upp sina bilder utan att ge dig åtkomst till dem. Fotografen har alla rättigheter till bilderna och behöver inte inhämta din tillåtelse.

Så svaret på rubrikens fråga är: Nej! Du  äger inte någon rätt.

Jag låser den här tråden nu.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: