Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1787 ggr
Moalinn
3/12/16, 6:36 PM

OT: Photoshop till InDesign

Det känns inte som att vi grafiska formgivare har någon ifokus-sajt där vi kan snacka om alla diverse problem och funderingar, kanske är så att vi inte är tillräckligt många. Fick bra hjälp sist jag skrev så jag testar igen annars får ni väldigt gärna skicka mig vidare!

Av flertalet anledningar behöver jag göra logga och bakgrund i Photoshop istället för Illustrator. Har ni några bra tips på hur jag ska göra för att få någorlunda kvalité på grejerna jag kommer göra i Photoshop för att sedan flytta in till InDesign? Hur ska jag tänka i Photoshop för att det ska bli så bra som möjligt? Hur hanterar InDesign PSD-filer? Har väldigt dålig koll på vad InDesign är för typ av program, hur det hanterar filer och så vidare. Vet bara att det är ett riktigt bra program för att göra layouter och liknande.  Alltså, det jag frågar egentligen är: Kan jag skapa grejerna i Photoshop och ändå få kvalité (inte pixligt) när det sedan skrivs ut på ett A3? Nu är inte A3 jättestort men jag är så himla orolig att det ska bli fult!

_Det är Adobes program jag pratar om och det handlar om CC.

Tack på förhand!_

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
kattöga
3/12/16, 7:00 PM
#1

,Om du har god Upplösning på psd-bilden och monterar den i ditt dokument i Indesign så ska det inte vara nåt problem. Indesign ändrar inte kvalitet och upplösningen..

Däremot kan inställningarna på hur dokumentet visas i Indesign göra att man upplever bilden som förenklad och pixlad. Minns inte just nu vad man väljer, det var ett tag sen jag var inne i indesign, men förhandsvisa nånting….  för att se den monterade psd-bilden i indesign (i datorn) i samma upplösning/kvalitet som i photoshop.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Moalinn
3/12/16, 7:13 PM
#2

Vad menar du med "monterar den i ditt dossom i photoshop"? Det låter bra att InDesign inte ändrar något, lite det jag varit rädd för! Så det ska egentligen bara vara att ha bra Upplösning i Photoshop och göra den i rätt storlek direkt (och inte ändra storleken i efterhand) så ska det bli bra kvalité på utskriften ändå? Antar att bra Upplösning är lika med 300ppi?

Jo det känner jag till! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

kattöga
3/12/16, 7:32 PM
#3

#2 :) Det blev nåt fel i texten, vet inte vad som hände, men ändrade det samtidigt som du skrev.  "…i ditt dokument i indesign…"  (se korrigerade #1)

Storlek kan du ändra, d v s millimeter (eller vilket måttsystem du nu använder), men dpi'n består. Sen när du konverterar dokumentet till t ex pdf, då får du se till att pdf-inställningarna är ok för ditt ändamål.

300 dpi brukar vara bra Upplösning för utskrifter och trycknig, ja!

Indesign är ju egentligen en utveckling av PageMaker egentligen, som jag förstår det. D v s man layoutar, placerar objekten på det sätt man vill ha det, och man kan ha flera sidor i ett dokument (för häften, böcker, o annat). Man kan säga att InDesign "placerar ut" det man lägger in (monterar bilder, skriver texter osv) i dokumentet, där man vill. Men monterar man t ex in bilder så "bryr sig" inte inDesign om kvaliten, utan den bara tar in den bild som du lägger in, som den är.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Inkanyezi
3/12/16, 10:17 PM
#4

On den funkar som PageMaker, kan man länka in det som man ska ha in, men man får då se till att filerna som man länkar in ligger i underkataloger till den där man har sitt dokument, och att man skickar med alla filer som ska in, lämpligen att man lägger hela projektet i en mapp, där inlänkade objekt finns tillsammans med dokumentet.

När man länkar kan man välja att programmet öppnar med bara platshållare för bilderna man har lagt in. Det spar mycket tid när de är högupplösta, för då visas bara en platshållare för bilden när man väljer att inte öppna länkade bilder.

Moalinn
3/13/16, 9:19 PM
#5

Tack så jättemycket för hjälpen! 😃

Det är inte roligt att återskapa loggan i Photoshop. Jag vet precis hur man gör i Illustrator men att försöka göra något liknande i Photoshop är ju halvt omöjligt? 😕

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
3/13/16, 11:36 PM
#6

Inte halvt omöjligt, utan helt omöjligt. Det går inte att göra samma sak i Photoshop som i Illustrator, eftersom de är helt olika program med helt väsensskilda format. 

Photoshop arbetar med rastergrafik, vilket innebär att bilden är uppbyggd av pixlar med bestämda mått och vars Upplösning avgörs av hur många pixlar den består av på höjden och bredden.

Illustrators format är vektorgrafik, som i princip inte har någon storlek alls, utan kan skalas till hur stor, eller hur liten som helst. När bilden ska visas eller skrivas ut måste ett datorprogram översätta dess vektorgrafik till rastergrafik, eftersom alla våra visningsmedia använder rastergrafik.

En bild i rastergrafik blir pixlig när man förstorar den, och om man förminskar den tappar den data och går inte att återställa till den ursprungliga storleken utan förlust. En bild i vektorgrafik däremot har ingen bestämd storlek, utan den kan skalas upp eller ner godtyckligt utan att förlora någon egenskap.

Formaten är väsensskilda, och i Photoshop kan man inte göra det man kan göra med Illustrator.

Annons:
Moalinn
3/14/16, 12:10 AM
#7

Är väl medveten om skillnaden mellan Illustrator och Photoshop! Har faktiskt sagt att jag inte borde göra klart det här i och med att jag inte har illustrator (får inte betalt för jobbet och Illustrator var för dyrt att ha utan någon direkt inkomst, indesign är på sin sista refräng nu också) men kompisen som jag gör logga och affisch åt vill att jag ska göra grejerna så jag får väl ge det ett försök. Nackleden är ju som sagt att jag har loggan klar som en .ai fil, men indesign vägrar ta emot den så jag måste återskapa den i photoshop men eftersom att det är halvt (helt) omöjligt att få det se likadant ut blir jag väldigt självkritisk och tappar tålamodet. Det är inget svårt jag gjort alls, utan det tog kanske 5 minuter att återskapa grunden men det är alla "effekter" och grejer jag inte får in.

Och bakgrunden vet jag inte ens hur jag ska göra. Finns inga penslar med tillräckligt hög Upplösning (och jag är sämst på att skapa eget) utan de skulle behöva vara vector men jaaaaa. Så frustrerad just nu. Behövde skriva av mig haha 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

kattöga
3/14/16, 7:02 AM
#8

På Adobe.se kan du "hyra" deras program, inklusive Illustrator. Man kan hyra för ett helt år eller en månad i taget, "månadsavtal". 

Hyr du för en månad i taget så, måste du komma ihåg att "avsluta" hyresperioden aktivt själv, annars fortsätter adobe att debitera automatiskt för en månad till osv.

275 kr/månad om man "hyr" på månadsbasis. Kanske kan din kompis stå för den kostnaden om du inte kan?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Inkanyezi
3/14/16, 9:48 PM
#9

Jag kanske kan puffa lite för fri programvara med öppen källkod.

Jag använder inte något av Adobes program, utan för råfiler omvandlar jag med Darktable, och vidare redigering gör jag i Gimp.

Det finns också utmärkta DTP-program, liksom ordbehandlare och editorer som man kan ha nytta av.

Oscillator, ett Göteborgs-företag, tar inte bara uppdrag för grafisk formgivning, utan de har instruktioner för hur man kan jobba med fria program. Ta gärna en titt på deras fil om grafisk produktion med fria verktyg.

http://www.oscillator.se/sites/default/files/opensource/oscillator_grafisk_produktion_med_fria_verktyg.pdf

Om du installerar Inkscape kan du använda din .ai-fil och lägga in loggan du redan har. http://fileinfo.com/extension/ai

kattöga
3/15/16, 8:25 AM
#10

#9 Tack! Det verkar onekligen mycket intressant ut! Gimp har jag hört talas om men aldrig dom andra programmen. Detta måste jag undersöka vid tillfälle.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Moalinn
3/18/16, 11:23 PM
#11

Tack! Men jag har inte tid att lära mig ett helt nytt program tyvärr, får tänka på det till nästa gång. InDesign klarar av alla mina andra .ai filer alldeles perfekt så det måste vara något med just den här filen som inte fungerar.

Vet ni hur man får texten genomskinlig mot en bakgrund i indesign? Har en text som ligger på en vit cirkel, men jag vill att texten ska bli genomskinlig mot bakgrunden som är färgglad. Har försökt med att göra texten till bana och sen skapa sammansatt bana men jag får det inte att fungera. Förstår ju hur det borde gå till men får det inte att fungera i praktiken. Frustrerad just nu. 😐

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
3/18/16, 11:41 PM
#12

Jag hade nog inte tänkt att du skulle behöva lära dig programmet, det kanske kan räcka med att öppna filen och kopiera över loggan, kanske spara den i ett annat format.

För att göra den genomskinliga bakgrunden kanske det till och med är lättare att hacka filen. Alla vektorfiler är rena textfiler och kan öppnas i textredigerare, och varje bana som finns i filen är tydligt utskriven. Man kan se på färgattributen vilken som är vilken i många fall, och det kan vara så enkelt som att öppna filen i textredigerare och ta bort raden som har attributet white.

Inkanyezi
3/19/16, 12:36 PM
#13

En idé kan vara att ta hjälp via exempelvis http://digitalkonst.ifokus.se eller http://bildredigering.ifokus.se

Det kan ju finnas någon som gärna hjälper dig att föra över befintlig logga till ett format som du kan hantera. 

Om du tänker dig att hacka filen där du har loggan, har jag bifogat en liten ganska typisk svg-fil som om du byter filtillägget från .txt till .svg kommer att visa en cirkel som är fylld med svarta och vita fält. När du tittar på den i textredigeraren ser du hur den är uppbyggd, och om du till exempel tar bort raderna där attributet white finns kommer den att visa bara de två svarta kvadranterna på genomskinlig bakgrund. En vektorfil har ingen bakgrund om man inte skapar en och skriver in den i filen.

Det borde vara lika lätt att läsa filen där din logga ligger, och man kan använda textredigerare för att ändra vektorfiler och sätta filtillägg så att de kan öppnas.

Annons:
Moalinn
3/21/16, 3:40 PM
#14

#13 Det tog ett tag innan jag förstod vad du menar men nu förstår jag. Jag lyckades öppna den i photoshop och anledningen till att det inte hände något i InDesgin är för att det ligger flera sidor i dokumentet varav den första sidan är vit, eller transparent om man ska vara sån (av någon dum anledning jag inte kan svara på, dåligt gjort av mig). Kunde välja vilken sida jag ville öppna i photoshop vilket gjorde att jag kunde öppna loggan istället för den vita sidan.

Nu känner jag att jag är på rätt spår igen. Bara den genomskinliga texten som är ett mysterium.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: