Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1277 ggr
FotoFlikkan
2016-03-12 10:54

(H) Barnporträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag testade studioblixtar för första gången häromdagen. Vad kunde jag ha gjort bättre?

Annons:
Inkanyezi
2016-03-12 12:36
#1

Jag tror inte att man ska definiera det i värdeomdömen som "bättre", utan hellre ta en allmän diskussion om hur man vill gestalta bilden, vad man vill uppnå, och medlen att komma dit.

Jag tycker att bilden är väldigt väl balanserad, och skärpan sitter som en smäck. Gråskalan är mjuk och fin och spridd över hela tonområdet. Grabbens lite nyfikna framtoning sitter väldigt bra.

Objektivet du har presterar mycket bra när man bländar ner lite grann, men lämpar sig inte för att försöka mjuka upp risiga bakgrunder. Här har det kommit till sin rätt.

Helt klart funkar tekniken tillfredsställande, men det ser ut som om du har gjort lite grann redigering efter att råfilen har omvandlats till bildformat. Det är lite riskabelt att göra så, även om det ofta går bra (som här).

Det som lite grann stör mig är att det - för mig - inte ser riktigt naturligt ut, eftersom softboxen på nära håll imiterar ett fönsterljus, men pupillen är alldeles för stor för ljus från ett fönster. Det skvallrar om blixten, och det kan vara bra att ha mer allmänljus när man tar porträtt, om man vill krympa pupillen lite.

Softboxen placerad relativt lågt ger en reflex i ögat som också ligger lågt. Jag brukar föredra att ha den högre, och också att placera ljuskällan lite mer framifrån, för att lysa upp "rembrandt-triangeln" på skuggsidan av ansiktet. Men allt det handlar om smak och hur man vill gestalta bilden, inte att det skulle vara "bättre".

Något jag gärna vill ha på porträtt är mer antydan av kontur, men också det är en fråga om gestaltning, tycke och smak. Medlet för att förstärka konturerna är att lägga på ljus bakifrån, vilket man kan göra på många olika sätt. En blank reflektor kan ge ett relativt punktformigt ljus, och en vit reflektor ett mjukare ljus.

Bildmässigt tycker jag att hatten dominerar väl mycket, och bilden kanske kan vinna på tätare beskärning och lite mer fyrkantigt format.

Det blir mycket att leka med för ljussättningen, nu när du har grejerna.

pellepiano
2016-03-13 09:28
#2

Bilden är trevlig men det ser ut som du använt en massa oskärpa för att jämna ut huden, som nu helt saknar textur.

FotoFlikkan
2016-03-13 16:13
#3

Tack för era svar :)

Ja, det stämmer #2 jag försöker lära mig retuschering, men det känns ibland som det blir lite för mycket. Det är svårt o veta när man ska ge sej :) Jag har köpt en bok om retuschering som jag försöker gå efter iallafall…

pellepiano
2016-03-13 18:07
#4

För mest kontroll så är Healing brush och Dodge & Burn det bästa.  Att använda oskärpa blir för det mesta väldigt tydligt, då tex ljusa områden blir större än de är i verkligheten och därför inte återspeglar det korrekta ljuset. 

Om du vill läsa på lite om retusch från en av de största retushörerna finns en fin artikel här, av Natalia Taffarel.     http://nataliataffarel.tumblr.com/post/4551849530/dnb

Upp till toppen
Annons: