Annons:
Etikettövrigt
Läst 1187 ggr
Delvoriah
2016-03-08 16:39

Granska begagnad kamera vid köp

Jag skulle gärna vilja ha tips och råd på vad man bör titta på när man köper en kamera begagnat. Yttre repor och slitage är givetvis självklart samt att man testfotograferar med kameran och granskar bildresultatet. Likaså kamerans antal exponeringar. Men är det något jag har glömt att tänka på? Hur försöker de som säljer luras?

http://brisingasmycket.se

Annons:
Heidie
2016-03-08 17:37
#1

Jag skulle aldrig köpa via nätet utan att ha sett på den med egna ögon, men det tror jag inte du gör heller. Vad vill du ha för kamera? Systemkamera? en mindre kamera som är lätt att ta med sig? 

Du har hund; ska kameran vara snabb, ha en bra motor, kolla hur många bilder den kan ta /sekund. Kolla att det är okej att sätta in minneskort så det inte är något fel där. Ett bra minneskort underlättar också. Är det repor på objektivets glas eller sand/skräp i kamerahuset =nej. Är kameran tappad? glapp på något ställe? Någon funktion som inte funkar? Ett bra objektiv kostar och det i sig är en djungel, men med ett 28-200 kommer man långt. Hänger lite på vad du vill fota. Det finns mängder med tillbehör och då ska du veta att du ska använda dem om någon vill pracka på dig "en massa bra ha grejer". Man kan ju hoppas att den som säljer är ärlig. Själv bytte jag upp mig från en Canon 400D till en 60D och är supernöjd med den, men det var via butik och med garanti. Jag ville kunna ta bättre aktionbilder som vid tex agility samt att filma. Sedan bygger man på med ett eller flera bra objektiv med bra stabilisator.  Beror på hur mycket pengar man vill lägga ner. 

Finns säkert mer man kan kolla, hoppas du får fler svar.

Så även om mobiler är bra i all ära, så går de inte upp mot en systemkamera. Det finns butiker på nätet som säljer begagnat med garanti, men jag får väl inte nämna namn här på hemsidan? Börjar på S…

Lycka till med fotandet!

Hälsningar Heidie

Delvoriah
2016-03-08 17:44
#2

#1 Du missförstår kanske eller delvis min fråga - jag vet vilket kamerahus jag vill ha och vad jag ska använda kameran till (och det är inte hunden :) ). Likaså börjar jag få hyfsat bra koll på objektiv. Nu har jag en kamera framför mig och innan köpet är avslutat vill jag givetvis upptäcka eventuella fel eller skador. Givetvis kollar jag efter repor och annan yttre åverkan, som jag skrev ovan. Men jag funderar på dolda fel eller dylikt - sådant man bör vara uppmärksam på, men som är lätt att missa.

http://brisingasmycket.se

Heidie
2016-03-08 17:59
#3

Okej, då är jag nog inte rätt person att svara, men vad är det som gjort att säljaren säljer? Byter säljaren upp sig till en häftigare kamera, så är det kanske inga fel, annars skulle jag bli fundersam.

JazzBass
2016-03-09 08:54
#4

#1 skrev: "Jag skulle aldrig köpa via nätet utan att ha sett på den med egna ögon, men det tror jag inte du gör heller."

Det har jag gjort hur många gånger som helst, med gott resultat. Så gott som allt (ca 30-40 köp av objektiv och kameror totalt) har jag dessutom betalat i förskott på säljarens bankkonto. Ser inget problem med det om man är försiktig och noggrann, och lever efter devisen "om nånting är för bra för att vara sant så är det troligtvis inte heller sant". Alla kameror och objektiv jag köpt och fått levererade per post har varit ok och stämt bra överens med beskrivningen i annonsen . Den enda kameran jag faktiskt haft problem med är D90:an, den enda DSLR-kamera som jag köpt ny i affär. Det kamerahuset åkte in på kalibrering efter att jag fotat felfokuserade och därmed Oskarpa bilder? i en månad. Sen var jag utan kamera i ungefär en månad till. Kul…

TS: Jag kommer inte på nånting mer angående själva kameran som skulle vara väldigt viktigt att kolla upp eller få bekräftat vad gäller kameran, men jag skulle absolut fråga efter så mycket kontaktinfo som möjligt av säljaren om man inte kan göra upp affären face to face. (Man kan få betydligt bättre deals dessutom om man inte begränsar sig geografiskt till ett väldigt litet område). Jag brukar inte endast fråga efter namn, telefonnummer och adress utan även gärna begära en länk till hens facebooksida och eventuell hemsida/flickrkonto, samt även uppgifter om arbetsplats. Sen skulle jag granska uppgifterna via nån nummerupplysning och ringa upp och tala med säljaren. Stämmer allt, och ingenting verkar lurt (t.ex. skumma förklaringar varför man inte kan träffas face to face om man bor relativt nära varandra) så är det bara att tuta och köra tycker jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Delvoriah
2016-03-09 13:20
#5

#4 Tack! Jag vill ju tro på folks goda vilja och ärlighet, men blir förstås nojig då det handlar om för mig en stor summa pengar. Så jag har grunnat en del om det finns "dolda fel" som jag eventuellt skulle kunna missa. Nu verkar detta bli ett bra köp, via Blockets tjänst där paket skickas och godkänns med mellanhänder, så att både köpare och säljare är trygga. Jag har också fått säljarens följesedel på orginalköpet, där jag ser att att de uppgifter han har lämnat mig är korrekta. Blockets tjänst innebär också att jag har 24 timmar på mig att kontrollera och godkänna varan vid eventuell retur, så den här dagen har jag vigt åt att göra en omfattande granskning av utrustningen.

http://brisingasmycket.se

MagArne
2016-03-09 14:31
#6

När jag köper begagnade Nikonkameror så frågar jag alltid om gummigreppet är slitet och sitter löst. Nytt grepp är lätt att byta på de lite finare kamerorna och kostar ca 150-300kr på eBay. Pruta!

Fotografera mot en ljus himmel med en liten bländare (högt f-tal) för att se om det blir mörkare fläckar på bilderna. Detta innebär smuts på sensorn.
Sensorrengöringskit med både torra och våta "spadar" kostar ca 100kr på eBay om du vill göra rent sensorn själv. Pruta!

Jag skulle inte anstränga mig att renovera en instegskamera. Oftast är semi-proffskamerorna konstigt nog billigare då säljarna vet dess värde.

Om du inte behöver det senaste så lär du kunna få en Nikon D300 för 1000kr.

Annons:
Delvoriah
2016-03-09 16:04
#7

Tack för tipset om liten bländare mot ljus himmel! Precis sådana jag är ute efter.

Tanken med det här köpet är att  byta upp mig från instegsmodell till vad Canon kallar entusiastmodell (semiproffs är väl ett annat ord för det). Och jag är en inbiten Canon-användare. :D

http://brisingasmycket.se

Upp till toppen
Annons: