Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1050 ggr
JuliaMG
2016-03-07 13:44

Hur känslig är kameran?

Som rubriken lyder, hur känslig är en systemkamera för typ snö/vatten och kyla? Jag älskar att titta på vinterbilder och vill gärna fortsätta med att ta egna, men samtidigt så är kamerorna dyra och jag vill absolut inte råka förstöra den eller något annat. Telefonen dör nästan så fort jag tar upp den ur fickan när det är kallt ute (tror batteriet har fryst sönder eller liknande), men hur är det med kameror? Det är ju lättare att byta ett kamerabatteri än ett telefonbatteri, men ändå. Och finns det risker med att fotografera ute när det snöar? Hur känslig är den för vatten? (Kom gärna med andra saker man bör tänka på när man fotar utomhus!)

Vad kan man göra för att undvika skador eller liknande? :)

Jag har läst att man kan undvika skador på batteriet om man har med sig väskan ut, och typ låter kameran "vänja" sig vid temperaturskillnaden innan man tar upp den. När det har snöat har jag torkat av kameran på alla möjliga ställen när jag kommit in för att undvika att den tar in vatten (är det en risk eller är det bara jag som har fått för mig det?).

Tack för svar! (visste inte vilken grupp jag skulle sätta tråden i, ursäkta om det blev fel :))

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Annons:
[VSK]
2016-03-07 14:17
#1

Pratar vi kameror upp till kanske 8000 - 9000 kronor nånting för en systemkamera med kit 18-55 så börjar väl de med vädertätning komma här nånstans. Det är den gränsen jag håller mig till (inte kamerahus för 30.000 - 70.000 papp).

Även om man har vädertätning så finns det inga garantier då tillverkarna inte har nån egentlig referensmått att gå efter. 

Ju kallare en kamera blir (speciellt batteriet) ju sämre prestanda kommer den få i alla mekaniska delar speciellt. 

De flesta kameror utan vädertätning har ett arbetsområde nånstans mellan +5 till 40 grader, där kamerans prestanda skall uppfylla de specade kraven. 

Min Pentax K3 (vädertätad) har arbetsområde ned till -10. Givetvis kan man ju fota i -30 oxå men prestandan blir där efter. 

När det gäller att ett batteri skulle bil skadat av kyla, menar normal kyla vi har i det här landet, är ingenting jag har hört nåt om. Varför skulle ett torrbatteri bli förstört av säg -15 grader? 

Det är ju så klart bra att du torkar bort all snö innan du tar in kameran i värmen. Vatten och elektronik har aldrig passat ihop. Menar normalt vatten nu. Det finns ju regnskydd att köpa till de flesta kameror, i form av en liten regnrock, men det är ingen 100%-ig garanti det heller. 

Ett tips är ju att låta kameran ligga i en tät väska tills kameran har samma temperatur som du har runt kameran när du tar fram kameran, för att slippa kondens. Jag brukar alltid ta ut mitt minneskort om kameran är nedkyld, innan jag tar in den i värmen. Detta för att jag inte orkar vänta tills kameran är uppvärmd innan jag tar minneskortet.

Att din mobil dör av sträng kyla är inget nytt under solen. Detta lilla batteri klarar inte av att leverera den spänning som telefonen behöver för att fungera. har dock aldrig haft dessa problem med mina Samsung jag haft, men läst om massor som har haft de problemen. -en kamera har inte dessa problem generellt sätt.

JazzBass
2016-03-07 14:26
#2

Det beror säkert mycket på märke och modell, men jag har aldrig haft något som helst väderrelaterade problem, annat än att batterierna kan ta slut snabbt i sträng kyla. 

Vissa talar väldigt varmt för vädertätning, medan jag aldrig märkt nån skillnad i praktiken på de tre Nikon DSLR:ar jag ägt (D60, D90, D700). Endast den senaste, som jag nu ägt i snart fem år, är vädertätad, förutsatt att objektiven också är det. Jag vet dock inte om nåt av de jag äger för tillfället är det. Lite duggregn och snö (som smälter på kameran) har alla mina kameror och objektiv tålt utan problem.

Vissa säger att man ska lägga kameran i en plastpåse innan man tar in den i värmen, om man haft den ute i kylan länge. Det är säkert ett bra knep för att undvika kondens, men jag har aldrig gjort det och har klarat mig bra. Såna där små påsar med fuktabsorberande silica gel kan också vara bra att samla på och sätta i kameraväskan, om man vill minska risken för fuktrelaterade problem.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JuliaMG
2016-03-07 14:38
#3

#1 Okej tack så mycket! Det där med att kameran får sämre prestanda ju längre man har den ute, är det något som kan bli permanent eller bara just när man är ute? 

#2 Tack! :)

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

[VSK]
2016-03-07 16:10
#4

#3

Nä inte blir det permanenta "frostskador" utan när kameran blir varmare så blir det lika pigg som den alltid varit.

Det beror ju en del på vilket objektiv man har oxå så klart vid kall kyla. Har du skruvfokusering så tär det ju så klart en del. Har du fasta objektiv eller objektiv typ USM (eller vad det nu heter beroende på kameramodell) så tar det inte lika mkt från batteriet. 

Som JazzBass säger, så klarar kameror utan vädertätning en hel del. Hade det inte varit så, så skulle var och varannan kamera samt mobiltelefon gå sönder titt som tätt. Däremot så bör man alltid vara försiktig vid nederbörd. Spöregn är inte att rekommendera att fota vid utan skydd. 

#2

Som Pentax-ägare så är man rätt trygg med Pentax vädertätning. Givetvis måste objektivet ha tätning.

Det brukar ju heta att när de andra plockar ihop sin utrustning vid regn och rusk, så fortsätter Pentax-ägarna att fota 🙂

Kan säga att min K5:a jag hade sköljde jag av under rinnande vatten när den blev skitig. Givetvis hade jag "drulle", annars skulle jag aldrig göra det.

Veda
2016-03-07 19:52
#5

Jag har tillbringat en dag i Venedig i spöregn. Jag hade kameran under regnjackan medan det regnade och tog fram och fotade vid uppehåll. Det gick bra trots att allt annat blev blött. Vi hade vatten till fotknölarna på gatorna och allt kom uppifrån. Och kameran var en Canon 700D som inte är vädertätad.

Upp till toppen
Annons: