Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 903 ggr
Moalinn
3/6/16, 6:22 PM

Bländaren ändrar sig

Lite funderingar så här på söndagskvällen. Var ute och fotograferade med mitt fasta 85 f/3.5 objektiv igår och för första gången någonsin såg jag bländartalet ändras av sig själv. Blev helt chockad och testade att både stänga av kameran, lossa och sätta på objektivet och ta ur batteriet men inget hjälpte. Testade att rikta kameran mot olika ljuskällor (mörkare och ljusare) men det hade inte med det att göra alls, utan snarare var man hade fokus. Fokus nära ett objekt fick mindre bländare medan fokus längre ifrån fick större bländare (lite som när man zoomar på ett zoomobjektiv).

Ska det vara så här undrar jag? Kameran har varit inne på reparation och det var nu när den kom tillbaka som jag märkte detta fenomen. Aldrig varit med om det innan. Bara för det säger ni att visst ska det vara så, att det inte är något konstigt och jag kommer känna mig jättekorkad. Jag kanske bara helt enkelt aldrig har lagt märke till det, i så fall blir jag snarare fundersam på vad tusan jag har haft för mig när jag fotograferat. 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Inkanyezi
3/6/16, 6:32 PM
#1

Om ändringen är liten kan det handla om något som har nämnts tidigare, att visningen i sökaren för inställd bländare ändrar sig när man fokuserar. Dess ljusinsläpp minskar ju med ökande utdrag, dvs närmre avstånd.

Moalinn
3/6/16, 6:47 PM
#2

Insåg detta när jag publicerat inlägget att det har ju med ljuset att göra, jag som hade lite otur när jag tänkte. Men går det att ändra i någon inställning eller ska det vara så?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
3/6/16, 7:01 PM
#3

Jag tror inte man kan ändra det, dvs det ska vara så. Det märks särskilt tydligt på makroobjektiv som inte är innerfokuserade.

Om det inte är så att bländaren verkligen ändrar sig, för det skulle ju vara fel, så behöver man ju inte bry sig om det.

Moalinn
3/6/16, 8:21 PM
#4

Kollar jag Exif i lightroom har flertalet av bilderna mindre bländare än f3.5 som jag själv hade ställt in innan, inte under f5 dock.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
3/6/16, 8:49 PM
#5

Håller med inkanyezi, det ska (tyvärr) vara så här. Samma sak händer med alla nikons makroobjektiv.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
3/6/16, 9:02 PM
#6

Det var ju sämst. Konstigt att jag inte lagt märke till det tidigare!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Inkanyezi
3/7/16, 6:50 AM
#7

#6 Nej, sämst är det knappast, bara lite udda.

Det är ingen skillnad mot andra kameror eller objektiv av samma typ, utan bara en indikation i Exif och i sökaren som visar precis den "förlust" av ljusinsläpp som blir när man ställer in på nära håll. Alla kameror och alla objektiv har den egenskapen, men det är såvitt jag vet bara Nikon som visar det.

"Exponeringsförlängningen" vid makro fick man snällt räkna ut själv förr i tiden, men nu när man mäter ljuset genom objektivet behövs inte någon omräkning. Däremot kan det vara bra att känna till om man använder separat mätare, och när man mäter det infallande ljuset. Likaså är det bra att veta, då exponeringstiden påverkas vid extremt näravstånd.

HellviHumle
3/9/16, 12:08 AM
#8

Kan väl också bero på vilken mätmetod man använder.

HH

Upp till toppen
Annons: