Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1135 ggr
Ebbzenbabbzen
3/6/16, 6:05 PM

Canon ef 50 mm f/1.8

Funderar på att köpa ett nytt objektiv till porträttfotografering, och undrar vad ni tycker om detta objektiv. Vad är skillnaden mellan det och Canon ef 50mm F/1.8 och Canon ef 50mm f/1.8 ii? Finns det något annat ni recomenderar som inte är allt för dyrt?

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

Annons:
Ebbzenbabbzen
3/6/16, 6:14 PM
#1

Någon som vet något om Canon 16-100mm 1.9 och Canon 12.5-75mm 1.8 också?

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

Inkanyezi
3/6/16, 6:29 PM
#2

#0 Vilken skillnaden är mellan den första och den andra modellen av 50/1,8 har jag ingen aning om, men inget av dem är egentligen riktigt bra till porträtt, eftersom de har ganska risig återgivning av det som är oskarpt i bakgrunden.

Om man vill ha 50 mm är Canon 50/1,8 det billigaste alternativet, och det bästa om man vill ha riktigt fina optiska egenskaper är Sigma Art 50/1,4.

Canons bästa porträttobjektiv är 85 mm f/1,8 men det passar bättre till fullformat, då brännvidden är lite lång för APS.

#1 De objektiven passar bara till film- och videokameror med C-gänga.

MagArne
3/7/16, 10:03 AM
#3

Beror lite på vad du har för krav och vad bilderna ska användas till.
Till husbehov fungerar 18-55 kitobjektiven utmärkt men ska du köra mer seriöst så tycker jag att man kommer lite för nära med ett 50mm och blixtar/belysning ger ett betydligt större lyft före ett nytt objektiv.

Men ett riktigt ljusstarkt  f/1.8 är användbart till mycket men till en corp-kamera hade jag föredragit ett fast 35mm före ett 50mm. Dock blir det ju sämre till porträttfotografering iom mer vidvinkel.

skogsmurmeldjur
3/7/16, 10:46 AM
#4

#0 Skillnaden mellan STM (den nya varianten) och ii är en ny autofokusmotor (har jag för mig) och att det inte längre är helt i plast, utan gängen är nu i metall (tack och lov!). Jag tycker att det är ett otroligt prisvärt objektiv, så jag hade absolut kört på det.  Det funkar fint till porträtt och jag skulle varje dag använda det istället för ett 18-55.

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

[Majbot]
3/9/16, 1:07 AM
#5

50 mm är bland de bästa du kan få för den summan den kostar, men kom ihåg att porträttfotografi inte tvunget innebär ett visst objektiv. Porträtt kan tas med en hel drös olika objektiv 😃

Upp till toppen
Annons: