Annons:
Etikettövrigt
Läst 1028 ggr
Stuartlittle
3/6/16, 2:28 PM

melodifestivalen

Hej!

Jag ska ta med systemkameran till friendarena, och troligtvis sitter vi långt fram, tänker använda Canons 80-200. 2.8

det jag är osäker på är: om man höjer iso kommer det inte bli väldigt ljust pga spottlights, men  bländaren bör väl vara ca… -4-5 någonstans, sedan tiden??  Förslag någon?

Annons:
Inkanyezi
3/6/16, 2:40 PM
#1

Att höja ISO har ju inte med vare sig "väldigt ljust" eller spotligths att göra. Oavsett om man använder en hög ISO-inställning eller en låg, mäter man ju och exponerar efter det.

Det beror lite på hur stor erfarenhet man har, hur man bör göra. Den som är mycket driven ställer helt enkelt in manuellt, och i regel är det i stort sett bara en inställning som blir aktuell när man fotograferar på scen. Ljuset varierar inte väldigt mycket på de personer som är belysta, men det är ofta hög kontrast, så det gäller att ha rätt exponering för personerna i bilden.

Enklaste sättet att se hur man bör ställa in är att ta några provbilder med olika exponering och chimpa dem. Då ska man dra upp förstoringen på skärmen och titta på ansiktena, så att man ser om de är rätt exponerade. Exponeringen som ser bäst ut ställer man sedan in manuellt och kör på den.

Provexponeringarna tar man med A-läget och den bländare som man föredrar, och man gör dem med noll, minus ett, minus två och minus tre som kompensation, och sedan läser man av exponeringsdata för bilden som blev bäst.

Om man vill göra det lite svårare, och om ljuset på personer på scen växlar mycket, kan man använda spotmätning, men hur den kan användas hänger mycket på vilken kamera man har. Om den mäter en mycket liten fläck kanske man kan mäta i ansiktet på den man fotograferar, annars kan man sikta på kläderna. I båda fallen kan det vara lämpligt att kompensera, beroende på hur ljust ansiktet är eller kläderna.

Jag tycker att den enklaste vägen är att hitta rätt exponering och sedan bara köra med samma inställning rätt igenom.

Stuartlittle
3/6/16, 4:30 PM
#2

Tack för svaret !

MagArne
3/7/16, 10:09 AM
#3

Har du kollat upp så det är tillåtet att ta med sig fotoutrustning till melodifestivalen? Många tillställningar tillåter inte detta.

Sen tycker jag själv att det är trevligare att njuta av föreställningen än att fotografera. Övriga i publiken kanske inte uppskattar en stor systemkamera heller?

Stuartlittle
3/9/16, 8:28 PM
#4

jo da . dottern har kollat,  ingen blixt bara :).

Upp till toppen
Annons: