Annons:
Etikettövrigt
Läst 1087 ggr
Minmilou
2/26/16, 9:37 PM

Hjälp kan inte öppna filer..

Behöver hjälp, håller på att slita håret av mig!

Var ute och fotade i det fina vädret idag och helt plötsligt när jag skulle kolla på bilderna så var häften av bilderna svarta med ett rött kryss på, när jag klickade in på filen så stod det att filen inte kunde hittas? Och nu när jag la in bilderna i datorn så står det " Filen går inte att hitta". Nån som vet vad som hänt? för det kom bara upp av sig själv, grymt irriterande då dom sista bilderna blev dom finaste o nu kan jag inte öppna dom :( 

Har inte haft något problem innan,.har en Nikon D600.

Annons:
[VSK]
2/27/16, 6:19 AM
#1

Tycker det låter som minneskortet strular. Det är rekommenderat att du formaterar (isatt i kameran och av kameran) det efter varje gång du fyllt det. Eller om du kastar många bilder och fotar över kastade bilder.

Gör du inte det så kan du få många filfragment av många bilder på samma yta som din nytagna bild är. Och har man då otur så kan bilden bli oläsbar. 

Har du provat formatera ditt minneskort och du fortfarande får samma problem, så kan minneskortet vara knas med. Funkar minneskortet felfritt i annan kamera, så kanske din minneskortläsare i kameran inte mår så bra. 

När du petat i minneskortet i din kamera så kollar kameran så att den kan läsa ditt minneskort. Men kolla ändå på alla kontaktbläcken så de är rena och hela.

Jag känner mig dock rätt säker på att du endast behöver formatera minneskortet emellanåt för att slippa dessa problem.

Minmilou
2/27/16, 8:11 AM
#2

Tack för svar! Jag upptäckte att de är minneskortet, provade sätta i ett gammalt och då kunde jag fota precis som vanligt. Så de är något knas med de minneskortet

Inkanyezi
2/27/16, 8:45 AM
#3

Det är inte säkert att det är fel på kortet där bilderna blev förstörda, men det säkraste är så klart att dumpa det, för minneskort är billiga. Men det kan vara bra att veta hur felet uppstår och vad man kan göra åt det, så att man inte får fel så ofta.

En digitalkamera är en dator, och den behöver ett filsystem för att kunna lagra någonting alls på ett minneskort. Man har standardiserat det så att ett av de mindre säkra filsystemen, FAT32, används, och kamerans operativsystem har inga rutiner för att kontrollera innehållet på minneskortet.

Det fungerar bra, så länge man följer anvisningarna, att först formatera minneskortet varje gång, för att sedan fotografera på det. Då kommer alla filer som läggs in att lagras efter varandra logiskt, och det blir sällan problem med filsystemet.

På minneskortet finns ett firmware och en liten processor som sköter om precis var filerna ska läggas i kortets minne. Det programmet har rutiner för att märka minnesceller som inte fungerar, så att de inte används. Det görs varje gång man formaterar kortet.

Problemen med minneskort brukar uppstå just för att operativsystemet är så enkelt och att det saknar rutiner för kontroll av filsystemet. Risken är liten så länge man tar alla bilder en efter en i serie, och om man därefter formaterar kortet, så att alla filer tas bort på en gång.

Men, när man raderar en bild i kameran, kommer man ut på hal is.

Det är inget problem om det bara är sista bilden man tog, men om man raderar en bild som ligger tidigare i serien som man har på minneskortet blir det ofta problem. Filsystemet som ligger på minneskortet kan då lägga nästa bild fragmenterad, så att den hamnar på andra minnespositioner än i sekvens, vilket inte heller är något större problem, förutsatt att man sedan formaterar kortet igen.

Men om man använder ett program för att föra över bilder till datorn, och det programmet efter att man har fört över bilderna raderar alla bilder på kortet, så kan svagare minnesceller, minnesceller som skulle ha märkts felaktiga vid formatering, att finnas kvar på kortet, och det är inte säkert att kortets firmware tar hand om problemet.

Om man inte formaterar, utan raderar varje gång, kommer slitna celler till slut att ge sig tillkänna genom att man får oläsbara filer. Om man dessutom har raderat filer lite då och då i kameran, kan det hända att filerna lagras så att de felaktiga minnescellerna omfattar ett större antal bilder.

Formatera minneskortet varje gång det har tömts, så minskar risken för den här sortens problem. Radera inte heller enstaka bilder i kameran, eftersom en del av problemet beror på att man har tagit bort bilder.

Upp till toppen
Annons: