Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1544 ggr
amandaphoto
2016-02-25 12:07

(H) självporträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ge gärna kritik 🙂

Annons:
JazzBass
2016-02-29 08:53
#1

Hej!

En lyckad bild i grunden det här också, men har lite mer kritik att komma med än i den andra kritikbilden du lade upp ungefär samtidigt som denna. Gillar omgivningen och kontrasten mot dig som modell, liksom färgerna och kontrasterna och exponeringen så när som på en detalj jag nämner nedan. 

Det jag skrev i din andra kritiktråd om skärpningen av bakgrunden, gäller också den här bilden som ser rätt likadant bearbetad ut. Bokehn ser lite mer orolig ut än den skulle behöva vara på grund av det. En annan teknisk detalj är den rosa färgen på din skjorta, som inte återges korrekt utan den röda kanalen har blivit utfrätt vilket ger stora enfärgade områden utan detaljteckning. Det här kan delvis ha att göra med konverteringen till sRGB, men i grund och botten är problemet att det röda exponerats för kraftigt. Har du utgått från en råfil så kan det gå att återställa i råkonverteraren.

Kompositionsmässigt så tror jag bilden hade kunde ha blivit ett par snäpp starkare om kameran hade siktat lite lägre, så att hela handen hade kommit med på bilden. I överkanten tror jag man med fördel kunde beskära bort lite grann, den tillför inte så mycket. Kanske värt att testa beskärning i formatet 5x7 istället för 2x3?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: