Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 906 ggr
jojjon
2016-02-18 21:41

Mörka breda linjer? Canon eos 700d

Jag skulle filma en liten video med min canon eos 700d (standard objektivet)och upptäckte att mörka breda linjer kom upp i min viewfinder… Har tagit bild och filmat och linjerna är där ibland. Verkar komma när jag ljuset inte är lika bra.. Är mitt objektiv förstört nu? :( Kan det ha nåt med hög iso att göra?

Detta är första gången jag har sett det och det har inte hänt något speciellt som att den har farit i golvet eller så.

Annons:
Inkanyezi
2016-02-18 21:45
#1

Det går inte att se ditt klipp, eftersom det är privat, men jag har en idé om vad det kan vara:

Lampor som matas med växelström kan flimra med hundra blinkningar i sekunden, och det interfererar på uppdateringen av skärmen, så att man ser mörka linjer som vandrar. Det gäller alltid vid direktvisning, så man ser det ju inte när man använder sökaren på en DSLR, men när man tar video eller använder direktvisning så syns det.

De där linjerna kan fastna på videon också, eftersom den uppdateras på liknande sätt. Det handlar alltså inte om något fel på kameran, utan det är en egenskap hos ljuset. Elektrisk belysning ger ofta modulerat ljus, modulerat med 100 Hz, dubbelt så snabbt som elnätets frekvens.

jojjon
2016-02-18 21:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Smart! Det vet jag ju om att det kan hända. Förhoppningsvis så är det säkert det :D

Inkanyezi
2016-02-18 22:21
#3

Om ljuset var lysrör, urladdningslampa eller LED, så är det säkert det som är problemet. På bilden som du har bifogat ser det ut som om det är lysrör, eftersom också färgen skiftar.

Lysrör som matas över en magnetisk drossel, och också energisparlampor modulerar ljuset på det här sättet. 

Det beror på att strömmatningen växlar riktning hundra gånger i sekunden och strömmen går genom noll när den växlar från plus till minus i sinusform. Eftersom lampan tänds också på minusdelen av sinuskurvan blir modulationen dubbla elnätfrekvensen, alltså 100 Hz.

[VSK]
2016-02-19 11:03
#4

Nya kameror i lite högre prisklasser har filter inbyggt i kameran för just detta flimmer och synkar in så att filmen (om man filmar) inte skall se detta flimmer, eller om man fotar så tar kameran bilden när ljusflimret är som starkast (på alltså).

Upp till toppen
Annons: