Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 909 ggr
Moalinn
2/18/16, 9:19 PM

Kameran gav upp

Kameran (Nikon D7000) gav upp mitt i en fotografering i början på året. Skickade in den till Nikon som i veckan kom med ett kostnadsförslag. De vill byta slutare (om jag inte minns helt fel), uppdatera mjukvaran, göra rent och något mer jag inte minns just nu. Detta ska gå på 2500kr. Som arbetslös är detta det billigaste alternativet just nu. Även om den inte är värd detta så är det bättre att fixa den så jag kan ha den ett tag till, tills jag fått ihop till en ny. Att leva utan kamera är inget alternativ. Ska jag ha en ny kamera är vi nog många som håller med mig när jag säger att jag ska ha en fullformat och de kostar en del. Så de ska helt enkelt få byta slutaren och så hoppas jag att kameran fungerar efter det.

Men min fråga är, finns det någon rimlig förklaring till varför den gav upp? Vad jag kan se så har den gått ungefär 52 000 exponeringar och den ska väl klara runt 150 000? Förstår att man inte ska kolla sig blind på antal exponeringar men det är väl någon slags riktlinje? Kameran är 5 år gammal. Kan det vara av ålder som den gett upp? Jag har ingen aning om livslängden på systemkameror. Bara lite nyfiken. 🙂

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Inkanyezi
2/18/16, 9:30 PM
#1

Min Panasonic hade bara gått en bråkdel av det när den gav upp, om än på ett annat sätt. Vi får helt enkelt leva med det, att även om grejerna beräknas vara slitstarka och ha en medianlivslängd si och så, har vi ju alltid de extrema exemplaren, som endera ger upp tidigt eller håller närmast i evighet.

Och när någonting knasar, då blir det dyrt att fixa. Jag brydde mig inte om att reparera det struntfel min kamera hade, utan jag köpte en nyare kamera för att få lite mer godis i påsen.

Trist att den gav upp. Man kan faktiskt fotografera med annat än systemkamera också, och så finns det ju begagnade. Jag tror att i ditt läge skulle jag kolla om det finns någon som skulle kunna låna dig en Nikon tills du kan få din lagad.

Men jag nöjer mig ofta med en kompaktkamera, och det har jag flera…

Moalinn
2/18/16, 9:42 PM
#2

Exemplaren finns alltid, lite tråkigt bara.

Jo, jag använder min mobil i nuläget men har fotojobb att göra så är i behov av en kamera som ger lite kvalité och klarar av att fånga rörelser. Känner ingen som har någon systemkamera tyvärr! Jag har dock sagt att de ska reparera den. Har hunnit spara ihop lite pengar för eventuell reparation så jag klarar av att betala den. Det lär väl ta ett tag att få den lagad, i och med att det tog en och en halv månad att få ett kostnadsförslag men den kommer när den kommer. Bara jag får den innan maj blir jag nöjd. Grejen med begagnat är ju att jag lika gärna kan få en kamera som ger upp vilken dag som helst. Byter de slutaren borde den väl rent tekniskt sett inte ge upp än på ett tag.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[VSK]
2/18/16, 9:49 PM
#3

Tråkigt med din kamera Moalinn.

Blev lite konfunderad på att de ska ta betalt för att flasha om kameran då det är meningen man kan göra det själv, och oftast väldigt enkelt arbete.

Vet inte hur det är på Nikon, men på Pentax så lägger man in firmware på minneskortet och håller in en knapp medans man startar kameran med strömbrytaren.

Moalinn
2/24/16, 10:56 PM
#4

Kameran kom tillbaka idag, gick mycket snabbare än jag trodde!

#3 Flasha om kameran, vad menar du med det?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[VSK]
2/24/16, 11:06 PM
#5

#4

Uppgradera mjukvaran i kameran.

Vissa tillverkare kräver man gör det i datorn med USB-kabel mellan datorn och kameran, och program för detta. Andra tillverkare kräver att firmware finns på minneskortet och man uppgraderar via kamerans mjukvara.

Jag har aldrig haft Nikon så jag vet inte vilket alternativ som gäller.

Annons:
Moalinn
2/24/16, 11:08 PM
#7

#5 Jaha, ja det kan man göra själv. Vet att jag har läst något om det för några år sedan men orkade inte ta tag i det då och sen har jag faktiskt inte tänkt på det. Tveksam på om de tog något betalt för det. Tror den största kostnaden låg på slutaren och rengöringen.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[VSK]
2/24/16, 11:24 PM
#8

#7

Jodå bara man ser till att ha friskt batteri som är fulladdat, så brukar det gå bra.

Vissa tillverkare tillåter även att man kan flasha objektiven oxå. 

Givetvis formaterar man minneskortet före man slänger dit firmware. Om man använder den metoden så klart.

Men kameran kollar så att det inte blev läsfel vid inläsningen innan omflashningen.

Upp till toppen
Annons: