Annons:
Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1827 ggr
Anngerd
2016-02-13 12:33

Ljussättning

Hej! Jag ska fotografera en person i helfigur till en tidning. Jag är angelägen om att detta ska bli bra, min fråga är hur jag bäst ljussätter. Jag har en systemkamera och kan photoshop. Tacksam för tips om detta.

Annons:
JazzBass
2016-02-13 12:55
#1

En stor ljuskälla (i förhållande till modellen) ger mjukt fint ljus. Det kan vara t.ex. ett stort fönster, gärna med tunna vita gardiner framför. Ett ljus snett uppifrån och framifrån ser ofta bäst och naturligast ut. Man bör dock se till att det direkta fönsterljuset inte är för kraftigt i förhållande till det övriga ljuset, då ett sånt ljus ger onödigt kraftig kontrast mellan den belysta och obelysta sidan av huvudet.

Ska du fota utomhus kan man väl fota var som helst om det är mulet väder, men är det kraftig sol är det bäst att söka sig till ett skuggigt ställe. Då kan en stor vit vägg bredvid modellen fungera bra. En stor svart vägg kan också fungera som ljusdämpare, så ljuset ser mer riktat ut än annars.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anngerd
2016-02-14 00:54
#2

Jag ska ta kort inomhus. Vad förutom ett fönster kan jag ljussätta med?

JazzBass
2016-02-14 12:13
#3

Det går att använda den belysning som finns, men undvik blanda olika typer av ljuskällor, som t.ex. fönsterljus, glödlampsljus och lysrörsljus. Det sistnämnda är det svåraste att fota i med jämnt resultat. Det viktigaste är tillräckligt med ljus i ansiktet och att få ett lagom riktat ljus, men ändå inte för kraftiga skuggor på skuggsidan. Är skuggsidan för mörk (vilket är osannolikt om det inte är ett väldigt mörkt rum du ska fota i) kan man använda en vit reflektor eller en vit vägg för att balansera upp, och är skuggsidan för ljus kan man prova en svart reflektor eller en mörk vägg (mer sannolikt). Eller flytta sig lite närmare huvudljuskällan och längre bort från en reflekterande vägg. Testa dig fram.

Är ljuset svagt, var inte rädd at höja iso lite grann. Uppemot 1600 tror jag man nog kan klara utan problem med vilken modern digital systemkamera som helst med normalstor sensor, men det beror också på i hur stort format bilden ska tryckas i tidningen, samt papperskvaliteten. Ju mindre bild och sämre papper, desto mer kan du höja iso utan problem. För att få en uppfattning om hur högt iso du kan använda, ta en bild vid några olika isotal (t.ex. 400, 800, 1600, 3200 och 6400), och betrakta bilderna på datorskärmen nerskalade till ungefär den fysiska storlek de kommer tryckas i.

 Undvik den interna blixten. Har du en extern, vilket jag dock utgått ifrån att du inte har, så är det ett bättre val som kan hjälpa till att få ett snyggt ljus i så gott som vilken miljö som helst, speciellt mer krävande sådana.

Vad gäller bilden i övrigt så är förstås det allra viktigaste att få till en bra och tillräckligt ljus exponering, resten är detaljer. Bildbearbeta måttligt, en tidningsbild bör inte sticka ut för mycket utan se neutral ut.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2016-02-14 15:26
#4

Det kanske vore bra om du berättar vad du har tillgång till för att sätta ljus?

Anngerd
2016-02-16 22:09
#5

Jag har inget egentligen men tänkte köpa, men jag vet inte vad.

hydman
2016-02-17 08:54
#6

Om Du inte har blixtar etc eller använt sådana är mitt förslag att använda just naturligt ljus och att komplettera det med en reflexskärm för att lätta upp.

Annons:
Upp till toppen
Annons: