Annons:
Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 1799 ggr
neonrosa
2016-02-04 13:39

Fota hårdplast i studio

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Nästa vecka ska jag hjälpa min pappa och fota produktbilder till hans företag. Det som ska fotograferas är olika saker i hårdplast, tänk typ lösgodislådor. Vi kommer ha bygglampor och jag tänker mig en mörkgrå bakgrund. Objektivet jag ska köra med är ett Sigma 17-70/2.8 och jag har även ett stativ. Vad bör jag annars tänka på och vad kan jag behöva? Blixt? Reflexskärm? Det knepiga är att det är en genomskinlig, blank yta som ska fotas och jag vill inte ha några kraftiga reflektioner. 

Jag är väldigt orutinerad på studiofotografering då jag mestadels håller mig utomhus så tänkte fråga här efter råd och tips. Tack!

(skickar med en exempelbild på vad det är jag på ett ungefär kommer fota)

Annons:
Inkanyezi
2016-02-04 15:13
#1

Det är onekligen ett ganska omfattande fält det handlar om, belysning och hur man fotograferar genomskinliga saker som är blanka.

Om du söker på youtube efter jim talkington prophotolife hittar du mycket som är matnyttigt. Den första videon som dyker upp täcker det mesta av det som din fråga här gäller, hur man belyser föremålen.

Vad som man bör utveckla därutöver är hur man gör en sömlös övergång till bakgrunden, vilket faktiskt görs bäst med reflektion, exempelvis ett underlag av vit plexi som speglar in bakgrunden. Men som sagt, det är ett stort fält, och kanske lite mycket för att besvara bara med ett inlägg.

neonrosa
2016-02-05 13:53
#2

Tack, det var en väldigt nyttig video! Ska definitivt ta med mig det.

Upp till toppen
Annons: