Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1356 ggr
[134643]
2016-01-31 21:38

(M) Häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute och fotade min medishäst och hans ryttare förra helgen. Var så gott som första gången jag fotade häst, och första gången jag tagit med kameran ut i snön. Tyckte det var assvårt, men en kul utmaning! Kritik uppskattas verkligen, jag tycker själv att de är lite tråkiga i färgerna men jag är så himla dålig på att redigera att jag inte vet hur eller om jag kan lösa det 😃

Annons:
[134643]
2016-01-31 21:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och en till :)

uffelarsen
2016-02-01 10:51
#2

Jag tycker du har gjort ett bra jobb, fina bilder , ang färgerna så tycker jag att allt är ok förutom snön i bild 2 som är lite för "varm" i färgen men det är en skitsak och kan mycket väl vara lite solskensljus ;-) Bilder ser lite olika ut beroende på i vilket program man ser dom och om man har kalibrerat sin skärm. Detta gäller inte bara för dina bilder detta  gäller alla bilder.

Daniel_sanden
2016-02-01 11:37
#3

Väldigt trevliga bilder tycker jag. Som van hästfotograf tänker jag dock på en sak och det gäller bild nummer två. Hästar tar sig som regel bättre ut med öronen framåt (som på bild 1). Småsaker kanske men ibalnd är det de som gör en bild. I övrigt inget alls att klaga på… snarare tvärtom!

Bagtjesen
2016-02-01 12:48
#4

Första bilden bra, men det är det där mitt emellan ett porträtt och halvfigur som är svårt, men exponeringen och sådant bra.

Andra bilden väldigt bra, men ser nästan artificiell ut, utan att jag tittat i bilddata om den skulle vara redigerad och då hur?! Tycker att flickan och hästen blir så påtagliga att de nästan lossnar ur bilden. (Ja och det är ju effekten av den relativt homogena bakgrunden både till motiv och fgärg). Stör mig inte på öronen - det är levande djur, och flickans blick mot hästens huvud - jättebra.


[134643]
2016-02-02 14:19
#5

#2 Ja, att den är lite varm ser jag ju nu 😃 Ja, just det där med olika färg på skärmar är jättejobbigt haha, får lite halvt ångest över att bilder som ser bra ut på min dator kanske inte gör det på andras. Speciellt när bilderna ska skickas till någon, som dessa gjorde.

#3 Jag tycker också att han ser mäktigare ut med öronen framåt, men han har det enbart när det kommer folk eller liknande och han har något att stirra på. Så jag har fått ge upp det helt enkelt. På övre bilden var det längdskidåkare som han tyckte var lite konstiga haha.

#4 Jag vet inte om du menar att det är positivt eller negativt med att andra bilden nästan ser artificiell ut? 😊 Jag har inte gjort mer än att fixa till färgerna, sudda ut bakgrunden (antagligen det som gör att de "står ut") och redigerat bort en massa störiga pinnar framför dem 🙂

Bagtjesen
2016-02-04 11:02
#6

#5 mina kommenarer om "nästan articifiellt", och det du skriver om din bearbetning. Det är det som gör att den ser "nästan articifiell ut", jag hade en aning om att det var något liknande du gjort, men hade inte tiden att granska bilden riktigt i detalj. Så då är det positivt eller negativt?! Om det var din mening och du tycker att det blev bra så var det väl positivt. Om jag då skriver "nästan articifiellt" så betyder ju det då något som inte ser articifiellt, men som om det blivit än mer av det så kanske det känts articifiellt. Så jag såg att det var behandlat men inte alldeles för mycket. Skillnaden i hur just den bilden upplevs är ju också precis som du säger beroende på hur bildskärmen visar den - om den är kalibrerad eller inte, och om du använde en kalibrerad bildskärm när du redigerade! Jag har tagit liknande bilder själv i ungefär samma ljus som du haft, under den här vintern, och rätt exponerad mörkt objekt i centrum av bilden kan ge (åtminstone nära nog) samma effekt, som du fått till! För mig är inte kritik något som är endera något positivt eller negativ, utan vad jag upptäcker i bilden. Sedan - oavsett om du får positiv eller negativ kritik, eller att andra människor ser något annat i din bild än det du ser eller vill framhäva så finns det knappast något som är rätt eller fel. Det är upp till dig som mottagare av kritik (som ju som ord egentligen inte betyder något negativt, utan att man kommer med åsikter om något), att skärskåda den kritik du får och bedöma vad du vill ta till dig, eller inte ta till dig, liksom att försöka förstå vad som ev kan ligga bakom en viss kritik. Till sist - Du begärde kritik på (M) och då tycker jag att bilden är bra, i mina ögon. Och då går jag efter min allra egna skala (med ett antal olika typer av bedömningar och väger in det efter efter (M).


Annons:
Upp till toppen
Annons: