Annons:
Etikettövrigt
Läst 1961 ggr
abk1991
2016-01-14 23:21

stjäla bilder

Hejsan Detta är nog helt fel sajt, men kunde inte hitta någon bättre att ställa denna fråga i, jag tänker att ni på iFokus foto kanske har lite koll på copyright? ;) I alla fall så har jag lagt upp lite bilder på instagram, alla bilderna hade mitt namn tydligt skrivet över de viktiga i bilden. Men nu har ett par tjejer tagit dessa bilder och redigerat bort namnet, ändrat lite i bilderna och skrivit dit sina egna namn, lagt upp bilderna på sina instagramkonton och hänvisar att de är deras egna bilder. Jag har kontaktat båda tjejerna och sagt att dom ska ta bort bilderna, men då tog dom bort mina kommentarer och blockade mitt konto, så jag kan inte längre söka efter deras konton. Det var då jag kontaktade instagram och dom skrev tbx att dom kan hjälpa mig skicka en faktura för både bildstöld och manipulering. Jag känner dock inte att jag vill skicka de ännu, vill ge dom en till chans att ta bort bilderna. Men hur!? jag kan inte kontakta dom då de båda två har blockat mitt konto. Och när jag väl får tag på dom, vad ska jag skriva, vill lite grann skrämma upp dom så att dom tar bort bilderna (låter taskigt jag vet). Alltså typ hota med faktura eller nåt, men sjunker jag till deras nivå om jag gör så? de gör jag säkert :( någon som kan komma med lite idéer på vad jag ska skriva till dom? <3

Annons:
[Majbot]
2016-01-14 23:25
#1

Får man fråga vad det är för konton? Kanske kan vara sådana som även stjäl andras bilder? 

Du kan dels anmäla till instagram direkt. Du kan även print screena så du har bevismaterial om att de har stulit bilderna, för att sedan skicka faktura till dem, du borde även kunna få ut mer då de har till och med(!!!) redigerat bort ditt namn och ersatt med sina egna.

[Majbot]
2016-01-14 23:26
#2

Hade jag varit du hade jag tagit hjälp av instagram för att skicka faktura, jag hjälper dig gärna att ta printscreen så du har bevismaterial om du än inte har sparat. Kan känna att har något tagit det så långt som att påstå att någon annans verk är ens eget, då har en förbrukat sin chans att ta bort bilden på egen hand.

Majaa12
2016-01-14 23:36
#3

Du sjunker absolut inte till deras nivå om du skulle hota med faktura. Det är dina bilder och dom har ingen rätt att lägga ut dom alls utan din tillåtelse. Ta hjälp av instagram för att skicka faktura. Dom kanske tar bilder från andra också. Kan också hjälpa till att ta printscreen. Det är bara att skicka användarnamnen i PM så skickar jag tillbaka bilderna till dig. 🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Zakaraa
2016-01-14 23:41
#4

Jag tycker du med all rätt ska skicka faktura, ta hjälp av sajten.
Det är så fruktansvärt oförskämt av folk som inte kan hålla sina fingrar i styr..

Du kommer inte på något sätt sjunka till deras nivå, de är tjuvar..

Du har all rätt på din sida och jag tycker personligen att du även då ska hålla på den, det är ju ditt arbete som de tar äran för.

Jag anser att du redan har gett dem en chans att ta bort de stulna bilderna och de gav dig ett konkret svar; "vi skiter fullständigt i vad du säger, blockad".
En chans har de fått, och en chans ska vara mer än tillräckligt, och de visar att de inte bryr sig. Det visar bara på ett omoget beteende, så skicka fakturan du! Det är på tiden att folk faktiskt lär sig att bildstölder är lika illa som all annan stöld!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

abk1991
2016-01-14 23:42
#5

Tack för ditt snabba svar Majbot :) Jag skriver inte gärna ut deras namn, även fast dom gjort fel så känner jag inte att jag vill hänga ut dom här. De enda bilderna dom lagt upp är en massa selfies och mina bilder, varför dom lägger upp just mina tror jag är för att jag fotade hästar för en ridskola i Borås, de är bilder på deras favorithästar från den ridskolan dom lagt upp, så jag tror inte dom stjäl från andra, men ska skapa ett annat instakonto som jag kan hålla koll på dom ifrån. Känns så fel att skicka faktura till två 13 åringar :/ skulle gärna vilja att dom tig bort bilderna själva ist, men får bli fakturan i värsta fall…

[Majbot]
2016-01-14 23:43
#6

#5 Om inte annat så lär sig dem och deras föräldrar en läxa, det är aldrig okej att stjäla

Annons:
abk1991
2016-01-14 23:44
#7

Tack för era svar Majaa12 och Zakaraa :) <3

Zakaraa
2016-01-14 23:49
#8

Stå på dig och stå upp för ditt arbete! :)

Även om tjejerna är minderåriga borde de veta bättre än att stjäla. Det är trots allt stöld att ta någonting som inte tillhör en själv och det borde även en 13 åring veta.

Om de inte tänker göra det rätta när du bett dem så bör de få lära sig en läxa. Stöld är aldrig okej (för att kopiera Majbot lite ;P)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

VildaVittra
2016-01-14 23:49
#9

Vet du vad de heter IRL, så ring deras föräldrar. De behöver ju veta att deras barn inte kan skilja på ditt och mitt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

abk1991
2016-01-14 23:55
#10

#8 Zakaraa Tack för ditt svar :) det blir till att skicka faktura då :/ #9 VildaVittra Tyvärr heter dom inte sina riktiga namn på instagram, så jag vet inte deras irl namn :/

abk1991
2016-01-14 23:59
#11

måste säga att jag verkligen inte förstår mig på sådana här människor. En annan tjej kommenterar "vilken fin bild" och bildtjuven svarar "tack så jätte mkt, vad glad jag blir <3" varför blir HON glad av att någon skriver att bilden JAG tagit är fin, förstår verkligen inte, vad är de roliga med att få cred för något som inte är ens eget? :o

VildaVittra
2016-01-15 00:04
#12

Prova att bildgoogla deras andra bilder, då kan man hitta hemsidor osv där deras namn står.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

abk1991
2016-01-15 00:05
#13

#12 okej ska testa :)

Annons:
Kameratrollet
2016-01-15 00:14
#14

Enklast torde väl ändå vara att be Instagram att ta ned bilderna. Visa att du har originalen.

Majaa12
2016-01-15 00:30
#15

Du kanske kan skicka en faktura som inte är så hög? Nån hundralapp istället för att inte göra det alls. Det skulle nog få dom att förstå att det är fel att göra som dom har gjort. Dessutom får ju föräldrarna reda på det och kan prata med dom.

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

hydman
2016-01-15 06:51
#16

Hur ska man kunna skicka en faktura om man inte vet vad de heter eller var de bor?

JazzBass
2016-01-15 07:51
#17

Såna där typer borde blockas från Instagram. Det tror jag de (Instagram alltså) också håller med om. Ta absolut hjälp av dem för att skicka en faktura, de borde ju ha åtminstone nån form av kontaktuppgifter till användarna ifråga. Det kan mycket väl hända att räkningen aldrig blir betald om man inte skickar den vidare till en indrivningsfirma efter förfallodagen, men får man en saftig räkning så blir man kanske tillräckligt skrämd så man avstår från att stjäla i fortsättningen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

mansolsson57
2016-01-16 17:07
#18

Förstår ej hur man kan skicka en faktura till ett instagramkonto

Zakaraa
2016-01-16 18:08
#19

#18 Jag skulle väl gissa på att Instagram har möjlighet att skicka till personen. De borde ju ha både IP och vette gudan allt så det bör inte vara särskilt svårt.

Som privatperson däremot är det nog väldigt svårt men nu har ju Instagram själva erbjudit hjälp så då får man ju bara anta att de kan göra det dem erbjuder.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Perly
2016-01-17 11:39
#20

Man måste ha en mejladress för att kunna registrera ett instagramkonto om jag inte missminner mig så att få ut en faktura borde inte vara några problem. 

Tycker som flera andra att du borde skicka faktura :)

Alltid Oavsett

Annons:
uffelarsen
2016-01-17 15:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Du kan precis som någon rekomenderade ta kontakt med sajten och bifoga  adressen var bilden hör hemma, jag har under en längre tid varit utsatt för "lån" av bilder och den senaste bilden låg på en  Valve spelserver, jag fick först säga att bilden var min och att jag inte hade givit tillstånd till att bilden skulle visas där, det hände ingenting…….. därefter frågade jag vart jag skulle skicka räkningen för bilden,  då fick jag ett mejl där dom ville att jag skulle styrka att bilden var min, så jag gav dom en adress till min sida där bilden ligger i ett bildspel och vilken signatur bilden hade+ att dom kunde få se min orig Nef fil på bilden. då hörde jag inget mer men bilden försvann i varje fall från deras sida,  Oftast finns det inget att gör men man skall ändå försöka. Jag fotograferar en hel del reenactment och många av mina bilder har hamnat på sidor som man absolut inte vill vara med på just denna bilden har jag hittat på flera ultra högerpolitiska sidor i USA och i Ryssland i dessa fallen så har jag valt att inte göra något då det inte kommer att leda till något gott varken för mig eller min tomma börs. Dessa killarna som är med i dem olika reenactment grupperna blir ju inte heller så glada då dom förknippas med något är politiskt vilket dom håller sig långt ifrån. Tyvätt så är det så att hamnar din bild på internet så kommer den att bli stulen om någon gillar den alternativet är att inte lägga upp några bilder på nätet men då är det svårt att få kritik eller hitta kunder osv osv.

Upp till toppen
Annons: