Annons:
Etikettbildhantering
Läst 2172 ggr
Crucio
2016-01-13 16:22

Upplösning för framkallning?

Möjligen en dum fråga. Men om jag ska skicka in en bild för framkallning i 30x50cm… hur beräknar jag vilken Upplösning bilden behöver ha för att bli skarp i den storleken? Är 100 pixlar per centimeter lagom? Mao. en bild som är 3000 pixlar hög?


Sajtvärd på Skrivlust

Annons:
Delvoriah
2016-01-13 22:31
#1

Upplösning för tryck brukar vara 300 dpi.

Se uträkning här:

https://www.trycksakstorget.se/blog/pixlar-dpi-ppi-upplosning-och-bildstorlek

Jag antar att du vet att du inte kan öka mängden pixlar på en bild och få bra resultat, enbart minska…

http://brisingasmycket.se

JazzBass
2016-01-14 10:46
#2

Vilket material ska den tryckas på? Blankt eller matt?

300ppi (pixlar per tum) är ungefär den högsta Upplösning man nånsin behöver, för blanka små utskrifter. Men även för såna så kan man ofta gå ner till åtminstone 200 ppi innan det börjar se pixligt ut, speciellt på matt papper. Överlag så ju större bild, desto lägre Upplösning behövs, eftersom man ser på dem från ett längre avstånd. Max 200 tror jag du behöver.

Jag beställde nyligen en fotobok med utskrifter på matt papper. En bild var så hårt beskuren att programmet (Lr) varnade för att upplösningen skulle bli för låg, under 180 ppi om jag minns rätt. Jag justerade bilden så den blev aningen mindre hårt beskuren, precis så mycket att varningen försvann. I boken ser bilden inte det minsta pixlig ut, fastän upplösningen bara var strax över 180 ppi och bilden var ca 13x18cm stor. Små utskrifter kräver som sagt högre upplösning

Innan du ändå tar det "säkra före det osäkra" och kör med 300 ppi så tycker jag du ska göra följande räkneövning:

300 ppi betyder 300 pixlar per tum. 50cm är ca 20 tum. Bilden du ska trycka behöver då innehålla 300 x 20 = 6000 pixlar på långa sidan. Jämför det här med hur många pixlar den faktiska bilden du ska skriva ut har. En 24 megapixels kamera ger bilder som nätt och jämnt räcker till (4000 x 6000 = 24 000 000), om de inte beskärs. Har din kamera inte så många megapixlar, eller har beskurit bilden, så räcker inte bildens Upplösning till för en utskrift i 300 ppi.

Om pixlarna inte räcker till den önskade upplösningen kan man interpolera upp, alltså förstora, bilden så den får fler pixlar (viktigt att välja rätt förstoringsalgoritm här dock). Det är bra att göra om man riskerar pixlighet, men så länge man har en Upplösning som räcker till ca 200 ppi ser jag ingen nytta med det. Man kan ju inte tillföra mer bildinformation, endast motverka pixlighet (pixlighet = man ser med blotta ögat att bilden är uppbyggd av små kvadrater). Räcker bildens Upplösning endast till 100-150 ppi så är det dock värt att interpolera upp bilden, om man ska trycka på papper, speciellt blankt. På canvas eller matt papper med en synlig ytstruktur är det mer tveksamt om man vinner nåt på en interpolering.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Kameratrollet
2016-01-14 11:27
#3

Jag har framkallat 100 cm x 70 cm från min 400D på 10 megapixlar. 2592 px hög är bilden. Står jag 10 cm från bilden och tittar kanske jag kan skymta någonting, men inte från vanligt betraktningsavstånd.

Interpolera upp bilden med GIMP till 30 x 50 cm så behöver så kan du köra med dina 300 DPI om du känner för det. Laddar du upp till Crimson brukar man få en grön gubbe som symboliserar att allt fungerar.

Upp till toppen
Annons: