Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 977 ggr
Fjällfoto
1/7/16, 10:01 AM

Nikon 1

Jag letar efter en mindre kamera som jag kan ha med mig överallt, när systemkameran blir för stor, till exempel på fik, restauranger, etc. Dock vill jag inte köpa vad som helst, utan jag vill att kvalitén håller och att bilderna blir skarpa, samt möjlighet att efterbehandla bilderna. 😉

Jag har kollat på Nikon 1 och vill ha en sådan, men vilken sort ska jag välja? Vilken ger mig mest för pengarna? Jag har kollat på en S1, men finns det någon bättre?

Sedan ska jag köpa en ny fotoskrivare också, men denna ska verkligen vara prisvärd. Har ni några förslag?

Tack på förhand!😃

Hannele BM

http://hannelebm.weebly.com

Annons:
JazzBass
1/7/16, 12:09 PM
#1

Jag har en S1, men sett till specifikationerna tycker man får mer valuta för pengarna om man väljer t.ex. en Canon G7 X. Synd att jag inte visste om den här kameran eller nån i liknande klass innan jag investerade i mitt 1-system. Nikon har inte direkt ansträngt sig för att ta fram attraktiva objektiv (läs: Ljusstarka zoomar) till systemet ifråga. Den här Canon-kameran slår mitt 1-system på fingrarna som inkluderar en 10/2,8 moderat vidvinkel och ett 18,5/1,8 normalobjektiv.

Bildkvalitetsmässigt tycker jag dock 1-systemet är bra (här är lite av mina bilder tagna med S1:an), så det är mest objektivurvalet som suger. S1:an är kanske lite väl "enkel" för en som är insatt i fotografering och vill ha bra manuell kontroll, men den är också bland de billigaste kamerorna i systemet. En fördel med 1-serien är att man kan fotografera med sina Nikon F-objektiv också, om man har en FT-1-adapter, men själv har jag inte köpt den då den är hutlöst dyr. Det finns billiga och "dumma" (=saknar elektronik) piratadaptrar, men med dem tror jag inte S1:an funkar, då det inte verkar gå att stänga av funktionen att man kan ta bilder utan att det finns nåt av kameran igenkännbart objektiv monterat. Den här funktionen lär dock finnas åtminstone i V-serien, kanske även J-serien.

För rörliga motiv och om man behöver längre tele är kanske 1-serien att föredra, men i övriga fall tror jag mer på Canon G7 X, även om den är lite dyrare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: