Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1457 ggr
[GeeGee]
2016-01-04 22:31

Kompakt systemkamera - rörelse/djur

Hej! Jag är ute efter en kamera att fota djur med och främst min hund som är väldigt rörlig av sig. Det främsta jag vill med kameran är att kunna ta bra bilder i rörelse, utan det tråkiga suddet av en mobilkamera. Efter att letat så har jag insett att en kompakt systemkamera troligen passar mig bra då jag vill kunna ställa in inställningar men ej har tiden och kunskapen som behövs för en systemkamera. Samt att jag vill ha en inte allt för stor kamera. Finns det något speciellt jag ska tänka på vi köp av en sådan kamera där just bra bilder i rörelse är det viktigaste? Har ni några förslag på kameror? Min tanke är att lägga upptill 3-4000 kr Mycket tacksam för svar 😊

Annons:
MagArne
2016-01-05 13:58
#1

För att ta bilder på rörliga föremål utan att de blir suddiga behöver bilden tas med mycket kort slutartid. Det klarar alla kameror MEN…

Tar man en bild med kort slutartid går det åt väldigt mycket ljus då bländaren är öppen under så kort tid. Det löser man på följande sätt.

Ta bilden när det är extra ljust T.ex. dagtid utomhus.
Använd en blixt eller extra belysning.

Öka kamerans ISO för att göra kameran mer ljuskänslig. Detta innebär tyvärr att bilden kan upplevas grynig.

Bestycka kameran med ett ljusstarkt objektiv. Välj ett objektiv med lågt f-tal. T.ex. f/1.8, 2.8.

Så för att sammanfatta detta kort. Välj en kamera som inte får allt för gryniga bilder på hög ISO samt bestycka den med ett ljusstarkt objektiv.

Jag kan tyvärr inte ge något rakt svar på vad exakt du ska köpa men tror du kommer långt med de flesta kit med kamerahus och ett standardobjektiv. Du kan i efterhand köpa till ett fast (utan zoom) ljusstarkt objektiv för en billig peng.

Bagtjesen
2016-01-05 18:28
#2

#1 MagArne har rätt, men jag vill komplettera med att en bra kamera som inte blir grynig vid högt ISO ofta kostar mer än 3-4000:-. Dessutom de objektiv som eventuellt följer med en sådan kamera är inte ljusstarka. Så lösningen är att se till att få ett bra ljus. Och, ett ljusstarkt objektiv kostar mycket pengar nytt, eller så måste man veta vilka som är bra och köpa ett begagnat. Och, en kompakt systemkamera är nästan alltid dyrare en en större - miniatyrisering ger endera färre funktioner eller ökade kostnader. Sedan ligger det i ordets betydselse att en systemkamera oavsett om den är kompakt eller inte kommer att kräva att man tar sig tid och använder alla funktioner för att få till ett bra resultat! Det är kunskapen om fotografi och hur kameror fungerar som gör att bilderna blir bra, inte så mycket själva  kameran.


Martin
2016-01-06 12:16
#3

Läser man hela ts första inlägg så tror jag att ts menar en digital kompaktkamera och inte en digital systemkamera, även om det står kompakt systemkamera i rubriken.

Det finns ett gäng kompaktkameror och jag har inte speciellt bra koll på dem, men flera av dem har ok brännvidder utan att för den skull vara extremzoomar (även om det också finns). Några av dem har också bländare 2.8 (=ljusstarkt och bra vid fotografering av föremål som inte är stilla för att få korta slutartider = frysa rörelserna) genom hela zoomomfånget.De flest av dem är väl något dyrare men Cyberphotos mest sålda kompaktkamera (ligger på 4.800 kr med lite pengar tillbaka, en tillfällig kampanj) är http://www.cyberphoto.se/info.php?article=rx100mk2, med bländare 1.8 rakt igenom. Den får ju bra betyg också. Det har kommit en ny version av den (version III) men den kostar ett par tusen till.

mvh Martin

[GeeGee]
2016-01-06 13:09
#4

Tack så hemskt mycket för bra kommentarer och att ni tar er tid trots att jag själv verkar ganska snurrig och inte kan så mycket.

Jag är nästan helt säker på att jag menar en kompakt systemkamera, dvs en smidig digitalkamera som jag kan byta objektiv på om jag skulle vilja. Anledningen är att jag tycker de vanliga digitala kamerorna ofta ger suddiga bilder så jag tänkte att en kompakt systemkamera kanske är bättre då det är mitt emellan en systemkamera och en digitalkamera…eller är jag helt ute och cyklar?

[GeeGee]
2016-01-06 13:15
#5

Exempel på kompakta systemkameror jag funderat på är:

Canon EOS 600D

Canon EOS M

Samsung NX1000

Martin
2016-01-06 14:59
#6

#4 Ja, då menade du kompakt systemkamera (om du vill kunna byta objektiv). Jag uppfattade i din trådstart "men ej har tiden och kunskapen som behövs för en systemkamera" att du inte ville ha en systemkamera, men en liten och kompakt kamera och med möjlighet att kunna ställa in vissa värden själv (det kan man på många kompaktkameror också, inte bara systemkamerorna).

Vad menar du när du skriver "kompakt"? Hur är din definition? Canon Eos 600D är inte speciellt liten/smidig/kompakt i min värld en det är såklart helt upp till användaren och hur den skall användas.

Det är inte speciellt många kameror som "ger suddiga bilder". Det beror på andra omständigheter. Hur man ställer in kameran och vilka förutsättningar som finns (ljus osv) för de inställningar som behövs.

Jag vet inte vad du menar med skillnaden mellan "tiden och kunskapen som behövs" mellan en proffskamera och t.ex. Canon Eos 600D? 600D är dels utgången och jag tror inte den säljs längre (samma modell fast nyare versioner har varit 650D, 700D och den senaste 750D) så är du sugen på den skall du nog titta på någon av de tre andra (som ja gskrev) istället. Tekniken går snabbt framåt.

Men även om du har Canons dyraste digitala systemkamera för drygt 60.000 kr så om du inte har rätt inställningar (tid och kunskap för att lära dig det) så kan det bli mörka suddiga bilder.

Så det handlar dels om att faktiskt ta sig tiden att lära sig det som avgör om en bild kan bli skarp eller inte (och det gäller faktiskt alla kameror där man gör manuella inställningar, oavsett om det är kompaktkameror eller systemkameror, analoga eller digitala).

Och sedan handlar det om att hitta en kamera som passar en. Det kanske skall vara en liten som får plats i en liten byxficka så att man alltid har den med sig, eller så skall det vara en som tål tuffa tag och att vara under vatten.

Har du någon annan kamera än mobilkamera idag? I så fall vilken, och har du några exempel på bilder du inte är nöjd med så kanske man kan börja där för att se om man hittar alternativ till att köpa en ny kamera, när det verkar lite oklart vad du är ute efter för kamera? Eller så är det bara jag som inte försått.

mvh Martin

Annons:
Bagtjesen
2016-01-06 21:24
#7

Håller med Martin att det oftast beror på annat när bilder blir 'suddiga'. Ofta är det dålig Vitbalans och dåligt ljus OCH man tar skakar till kameran lite för att man inte 'fyrar av'/knäpper bilden när man är stadig på foten och stadig i händerna, och att man inte planerar hur bilden skall tas och när. I vår fotoklubb har vi en kille som tar makalöst bra bilder, med mobilens kamera, den enda kamera han har. Bilderna blir bra även när det är skumt (och med väldigt fina motiv), utan stativ… Vill man ta bra bilder måste man lära sig kamerans funktioner, och vad det är som dels är en bra bild (motiv och varifrån och hur man tar den, och hur kamerans olika möjligheter kan hjälpa till att bilden blir bra.

Ger man sig själv tid till att lära sig hur en kamera fungerar blir man snabbt fångad av att man vill bli bättre och bättre. Vi är många som blivit bättre av att resonera med andra här på forumet, och kolla vad som blivit rätt och vad som blivit fel, och fått hjälp att förstå varför en bild är bra eller varför den blev dålig, och hur man kommer till rätta med det!


Upp till toppen
Annons: