Annons:
Etikettbildhantering
Läst 1418 ggr
Amorita
12/7/15, 9:51 PM

lagra alla bilder?

Hej, jag har macbook air 13 som jag använder daglien, med alla mina ca 9000 bilder på. är rädd för har bara dom på ett ställe och om nåt skulle hända min dator skulle allt vara borta. testade ha dom på icloud, men fattade inte det. Kunde inte öppna bilderna från en annan dator. jag har en annan stationär dator , med hårddisk på 600 gb. så är det bäst att föra över dom där via usb eller köpa en extern hårddisk och lägga alla bilder där. Eller ska jag göra både och? Vilken extern hårddisk rekomenderar isåfall ni? 

tack på förhand

Annons:
Zpookey
12/7/15, 9:59 PM
#1

Ska du använda iCloud på en annan dator så måste du vara inloggad på samma iCloudkonto på den datorn. Och om den andra datorn är en PC så måste du ladda hem iCloudklienten först.
https://support.apple.com/sv-se/HT204283

Vad gäller extern hårddisk så brukar Western Digital, Samsung, Verbatim och Seagate vara bra diskar. Oavsett så är det ju bättre med en kopia på en extern disk….risken att både datorn och datorn skulle gå sönder samtidigt är liten.

Men ett tips är att köpa en 1-2TB extern hårddisk och aktivera TimeMachine i din MacBook Air…på så sätt gör du backup på hela datorn och om datorn skulle gå sönder så läser du bara tillbaka backupen på en ny Mac och får tillbaka alla program, bilder och andra filer utan en massa meck. :)
https://support.apple.com/sv-se/HT201250

ilenna90
12/7/15, 10:01 PM
#2

jag tycker det är superbra med en extern hårddisk :D hade också alla mina bilder och dokument enbart på datorn förut (och vissa viktiga saker nersparade på ett usbminne) men sen köpte jag en extern hårddisk så att man verkligen kan vara säker på att man har alltid kvar. också bra om man vill använda någon annan dator och då kan ta med sig ´hela sin dator´ i form av en behändig hårddisk haha :) 

jag har bara en vanlig extern hårddisk från siba som inte var så farligt dyr och den funkar hur bra som helst och har inte ens blivit fylld. så har inga mer specifika rekommendationer :)

Amorita
12/7/15, 11:00 PM
#3

tack så mke för svaren! ska nog gå köpa en hårddisk imorgon  :)

Kameratrollet
12/8/15, 3:56 PM
#4

Extern hårddisk på annan plats. Säkerhetskopiera varje eller varannan månad. Att ha hårddisken på samma plats skyddar enbart om datorn kraschar. Inte om huset brinner ned eller om någon stjäl både dator och hårddisk.

MagArne
12/11/15, 10:04 AM
#5

#4 Lite oftare än varannan månad gör man väl backup? Typ så fort man gjort någon ändring.

Zpookey
12/11/15, 1:39 PM
#6

#4
Har man en Mac med Timemachine och en extern hårddisk så görs backup några gånger om dagen utan att man märker det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: