Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1119 ggr
murmilura
2015-12-06 20:06

Objektivfråga!

Har nyligen köpt ett Nikon D7100-hus och skulle behöva lite hjälp med att hitta ett objektiv som täcker några utav mina behov men ändå inte kostar skjortan! Det står still i mitt huvud och jag vet inte vad för objektiv jag skulle ha mest nytta av att införskaffa utöver de jag har.
De objektiv jag har hemma allaredan är ett gammalt kitobjektiv Nikkor AF-S 18-55, ett Tamron AF 70-300/4-5,6 TELE-MACRO (också gammalt) och ett Nikkor AF-S 35/1,8G.

Fotograferar oftast hundar och människor, främst porträtt men också i rörelse och på avstånd. Jag vill däremot fotografera mer miljö- och stadsbilder, kanske även gatubilder någon gång i framtiden också. Låta min kreativa sida få komma fram lite.

Vad skulle ni rekommendera för objektiv?
Känns som att mitt 35mm duger till mycket, men inte allt.

Annons:
felixhaljeskog
2015-12-06 23:00
#1

Det känns som du har objektiv som täcker djur, människor och porträtt fotograferingen. När det kommer till miljö och statsbilder kanske du skulle behöva ett med mer vidvinkel. Fisheye kan ju också vara roliga att jobba med när det kommer till statsbilder!

Vad jag vet så har Tamron ett vidvinkel objektiv som jag har för mig inte kostar skjortan, men jag har dock aldrig testat det så jag vet inte riktigt hur bra det är 😉

murmilura
2015-12-07 01:08
#2

#1 Ja så tänkte jag med först. Dessvärre misstänker jag att mitt Tamron och gamla kitobjektiv inte duger till detta kamerahuset. Blir lite svårt att fotografera på avstånd också med mitt fasta 35mm kanske..? 😃

JazzBass
2015-12-07 11:13
#3

Kitobjektivet är inte direkt dåligt, men knappast det roligaste att fota med. Kanske en 17-50/2,8 (eller liknande) skulle vara nåt för dig? 

En lite bättre telezoom för naturbilderna kunde också vara bra att ha, kanske ett Nikkor AF-S 70-300/4,5-5,6 VR eller om du vill ha högre ljusstyrka, ett begagnat 70-200/2,8 av Sigma eller Tamron, eller ett äldre Nikkor AF 80-200/2,8?

Kärnfrågan här är väl hur mycket du kan tänka dig att spendera. Ovanstående går alla att får för någorlunda humana priser, ca 2000-6000 kr, men det finns förstås dyrare( och bättre) alternativ.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

felixhaljeskog
2015-12-07 11:58
#4

#2 Duger gör dom nog, sen kan man ju ställa sig frågan om hur petig man är hehe, jag är själv rätt så petig, så jag tror inte jag skulle köpa något annat än Nikkor. Men när det kommer till en låg budget så får man nästan helt enkelt välja dom "mindre bra" märkena som t.ex. Sigma å Tamron. 😃

JazzBass
2015-12-07 12:14
#5

På senare år har dock de märkena gjort ett ordentligt uppsving och i många fall presterar de bättre än Nikon rent optiskt. Det finns ingen orsak att se dem som mindre bra alternativ ur den synvinkeln, och ingen kund kommer knappast nånsin att rata en bra bild för att den inte är tagen med originalobjektiv. 🙂

Det sagt så föredrar jag själv också Nikon för att garantera kompatibiliteten och möjligheten att kalibrera objektiven vid märkesverkstad vid behov.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

felixhaljeskog
2015-12-07 14:06
#6

#5 Ja så kanske det är, äger bara ett gammalt sigma 70-300 som jag inte gillar speciellt mycket då det är rätt tungt å ingen VR på, tycker även skärpan e illa på det objektivet. Men det jag mest tänkte på att de känns som att man vet vad man får för pengarna när man köper Nikkor, medans med Sigma och Tamron är det väldigt mycket delade meningar om hur dom är (iaf vad jag har uppfattat det som när man läser recensioner om dom).

Syns på bilden gör det definitivt inte, tänker mer på hur den känns, hur tung den e osv, å där tycker jag Nikkor vinner på alla plan. 👍

Annons:
JazzBass
2015-12-07 14:16
#7

Ja jag hade också ett sånt en gång i tiden. Det var ingen höjdare precis, men det finns många mycket bra objektiv om man går upp från den allra billigaste prisklassen. Inte minst Sigmas ART-serie har fått otroligt mycket beröm, och Tamrons 24-70/2,8 med bildstabilisering är ett fenomenalt objektiv det också. Nikon släppte nyligen en motsvarighet till det. Läs här vad DxO säger om det, Tamrons objektiv vinner i bildkvalitet utan tvekan:

http://nikonrumors.com/2015/12/04/the-new-nikon-af-s-nikkor-24-70mm-f2-8e-ed-vr-lens-tested-at-dxomark-disappointing-scores.aspx/

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

felixhaljeskog
2015-12-07 15:36
#8

#7 Härligt, bra att veta att dom börjar gå upp sig och utmanar Nikons egna lite nu! Får allt läsa lite mer innan jag köper mitt nästa objektiv! 😉

Upp till toppen
Annons: