Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1589 ggr
123fyra
2015-12-05 12:10

nikon d7200

Hej, jag har bestämt mig för att köpa en bra kamera nu! Har kollat på Nikon d7200 och undrar om den är bra och värd priset eller om någon har något tips på bra kamera. Kommer fotografera mest djur, tex hundar som leker. Tacksam för hjälpen :)

Annons:
ru4real
2015-12-05 18:24
#1

Vad är en bra kamera för dig? D7200 ligger i vad Nikon kallar "entusiast"-segmentet. Dvs att den är ganska avancerad. Det är definitivt en bra kamera, alla kameror idag är bra. Det är snarare du som användare sin kanske tycker att den är för avancerad för dina önskemål. Hur mycket kan du innan? Hur mycket vill du lära dig? Ingen kamera tar automatiskt bra bilder. Det gör du, kameran är bara ett verktyg .

123fyra
2015-12-05 19:03
#2

Har fotat med Nikon d5000. Intresserad av att lära mig mer! Tar gärna emot tips på bra kamera samt objektiv!

felixhaljeskog
2015-12-05 21:15
#3

#2 D5000 är en väldigt bra kamera, som man kan komma rätt långt med, speciellt om det för det mesta gäller att fotografera djur.
Vad är det du saknar med D5000 som du känner att du kommer få mer av, av en D7200?

Hade jag varit du hade jag satsat på objektiv istället för en ny kamera (om den fungerar som den ska).

Och om man ska rekommendera objektiv så är ju teleobjektiven bra för djurfotografering, sen kan det ju även vara en fördel att se till att det är ett ljusstarkt objektiv, alltså ett objektiv med så lågt bländartal som möjligt. Vibrations reducering kan också vara en fördel om du väljer teleobjektiv, då det kan bli lite skakigt vid lång zoom.

MyBeauty
2015-12-05 21:30
#4

Jag har själv haft en D5000. Det är en kamera för nybörjare. När man vill fota manuellt är reglagen inte så speciellt bra och användarvänliga. Jag gick upp från "nybörjare/amatör" direkt på fullformat. Har inte ångrat mig en dag. Köpte mig en beg D800 för 14500kr. I maj iår köpte jag dessutom en D7200 som extrakamera. Fick aldrig någon bra fotokänsla med den. Bara av att titta i sökaren. Känslan fanns inte där. Djupet mm och skärpan som jag vill ha i mina bilder. Nej, fick inte slutresultatet som jag ville ha heller. Nu snackar vi om finkänslighet för jag är extremt kräsen. Det handlar om detaljnivå och känsla. D800 hade allt som min gamla kamera inte hade. Och d7200 kunde för min del och mina krav inte ens fungera som en extra kamera. Den blev därav en mkt kort tid hos mig (sämsta affären ever eftersom jag pröjsade 12' och fick ut kanske 5'  då det inte var spec bra andrahandsvärde). Idag har jag istället investerat i en Nikon D4 så får min D800 framöver agera extrakamera. D7200 är en bra mycket bättre kamera än en d5000. Men skulle jag vara du hade jag istället lagt pengarna på en beg fullformat (eftersom man kan få dom till ungefär samma pris som en ny d7200). Men som sagt. Det beror helt och hållet på vilka krav du har och vilken känsla du vill ha. Hade du bott här i närheten så hade jag kunnat ta med dig ut å jämföra min D800 med din d5000. Då hade du nog fått en rätt bra förståelse hur jag tänker :)

Sen tycker inte alla som mig. Och det respekterar jag. :)

Mitt råd efter egna erfarenheter är: uppgradera kamerahuset innan du lägger dyra pengar på objektiv. Du kommer tjäna på det i längden (Y) :)

http://Mylifeandbrian.blogg.se

123fyra
2015-12-05 21:54
#5

Det är inte min kamera utan min systers. Så tänkt köpa en egen nu! Har även använt en Nikon d70 (om jag minns rätt) mycket förr.

MyBeauty
2015-12-05 21:59
#6

Fotar du manuellt? Hur tänker du kring din kunskapsnivå? D7200 är inte en alltför avancerad kamera. Dessutom har du två rattar (en för bländare å en för slutare). Bra utvecklingsmöjligheter :)

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Annons:
123fyra
2015-12-05 22:15
#7

#6 gillar att fota manuellt. Skulle inte säga att jag kan jättemycket. Men kan en del och har mycket vilja och tid att försöka lära mig mer!

felixhaljeskog
2015-12-06 14:14
#8

#4 Jag tror det kan bli lite så som du beskriver när man har en fullformat, å sedan köper en icke fullformat, tror man aldrig kommer kunna gå tillbaka igen, även om det bara är som extrakamera.

#5 #7 Problemet jag tycker med D7200 är att den är så dyr, kollar man prisjakt så ligger bara huset på runt 10.000 kr, och då måste du köpa objektiv till den också. Medans om du köper en D7100 så får du både huset och kitobjektiv för runt 8000 kr, och då är det inte ens så jätte stor skillnad på dom två.

Jag har själv en D7100 och är skit nöjd, men D7200 är en bra kamera helt klart, och känner du att du har råd och vill lägga en lite större slant så kör på! Sen är det bara att gå ut å fota å lära dig så mycket du kan, för du kommer komma långt med den garanterat! 😉

123fyra
2015-12-08 14:59
#9

Känner mig väldigt osäker just nu. Någon som har något tips på vad jag ska leta efter? Eller vet någon kamera som är bra runt 10.000 ? Och vilket märke? Canon , Nikon , ?

Upp till toppen
Annons: