Annons:
Etikettövrigt
Läst 2226 ggr
Soleii
11/21/15, 3:37 PM

Varför blir min bild lågupplöst?

Hej! Jag har en systemkamera och ska ta bilder till ett arbete i en tidning som jag ska vara med i. Bilderna ska vara högupplösta, men när jag redigerar bilderna i Photoshop och tittar på bikdstorlek så ligger bilderna bara på 72 pixlar per tum! Eftersom det varit mörkt även om dagarna har jag arbetat med 800 iso och en något längre slutartid än man kanske önskar vanligtvis, så bilderna har blivit lite smågryniga. Påverkar sådant? Annars fotar jag ju alltid med högsta möjliga bildkvalitet. Vad ska jag göra? Blir det bra att ändra på upplösningen i Photoshop? Varför blir bilden lågupplöst?

Annons:
[Majbot]
11/21/15, 3:40 PM
#1

Vad har du för kamera? Hur är den inställd gällande bildkvalité? Kan du lägga upp en bild som exempel?

Inkanyezi
11/21/15, 3:48 PM
#2

Jag tror att det hela kan klarna lite om du läser igenom inlägget Upplösning, som handlar om Upplösning av digitalbilder. Men det kan också framstå som närmast obegripligt.

Kort sagt, dina bilder kan inte ha en Upplösning per tum, förrän du har givit den mått i tum. Den är inte lågupplöst av att det finns en siffra på 72 pixlar per tum, utan dess Upplösning digitalt är hur många pixlar den innehåller. Om bilden är stor som en fotbollsplan exempelvis, så är 72 pixlar per tum väldigt högupplöst.

Så gör gärna som Majbot säger, lägg upp en bild, helst med Exif Metadata kvar, direkt ifrån kameran om du har bilderna i jpeg-format. Lägg också upp en bild som du har bearbetat och som du säger enligt Photoshop har 72 pixlar per tum, så ska vi nog kunna lista ut vad det är för problem -- om det alls är något problem.

Joppo
11/21/15, 3:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det som är intressant i sammanhanget är antalet pixlar i bilderna och inte dpi:n. Jag tror de flesta bilder defaultar med en Upplösning på 72 dpi. Dpi:n kan ändras på ett icke förstörande sätt i Photoshop då det endast är ett värde som talar om hur många pixlar av bilden som ska tryckas inom ett specificerat område.

Du måste dock klicka ur rutan "resample" för att inte förstöra bilden (se bifogad bild)

Soleii
11/22/15, 12:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

#1 Jag har en kanon EOS 1000D, väldigt basic :) 

#2 Yes, bilder kommer lastat! Lägger upp med vad jag tror är Metadata kvar men har aldrig gjort det innan så jag vet inte riktigt om det blir helt rätt. Men här kommer en helt oredigerad bild direkt från kameran och en som jag redigerat i photoshop utan att ändra något i bildstorlek. Har redigerat den snabbt ungefär som jag tänker mig att bilderna kommer redigeras sedan - är dock inte säker på att de är användbara ändå eftersom de blev så brusiga. Men så länge jag får koll på detta med upplösningen :) Tusen tack till er alla för er hjälp!

#3 Tack för rådet, är så tacksam för all hjälp jag kan få :)

Inkanyezi
11/22/15, 9:02 AM
#5

Bilderna du har lagt upp säger inte ett dugg, eftersom du genom att lägga in ett bildspel har tagit bort alla Metadata ur dem.

De måste läggas upp var för sig i olika inlägg för att det ska gå att se var problemet ligger -- om det nu är något problem.

Och som sagt, måttet på "DPI" är inte bara helt irrelevant, utan det är också alldeles fel. Det finns inget DPI i digitalbilder, utan det är en tryckeriterm, som är aktuell först när man trycker på papper. Den har inte ett smack med Upplösning att göra, utan är bara ett mått på hur tätt färgpunkterna sitter på papperet.

Bildpunkter per tum kan vara relevant för digitalbilder, men för att det ska ha någon som helst relevans måste man då sätta ett värde för hur många tum bilden ska ha. Det är ett godtyckligt värde, så det säger inget om digitalbildens Upplösning, utan den återger bara ett förhållande mellan bildpunkterna och den godtyckligt valda storleken på bilden. 

Så du ska inte lämna in dina bilder med någon "DPI", och DPI har ingenting alls att göra med upplösningen på dina bilder.

Den digitala upplösningen på dina bilder är deras pixelmått, hur många pixlar de har på bredden och höjden. Din kamera har 3888 x 2592 pixlar när man spar högsta Upplösning, och det är det enda relevanta måttet.

Om bilden beskärs, kommer den att ha färre pixlar, lika många färre som de man skär bort. Som analogi kan man tänka sig en färdig bild som man klipper bort delar av. Den har i så fall lika hög Upplösning men blir mindre.

Bildbehandlingsprogrammet kan förstora bilden och öka antalet pixlar, utan att den verkliga upplösningen blir bättre. Det bara ser ut som om bilden har högre Upplösning då den får fler pixlar, men den verkliga upplösningen kan inte bli högre än den hade från början. Den här bilden är tagen med tio megapixel, men om du klickar upp den i fullt format så har den fyrtio megapixel. 

Högupplöst betyder bildens ursprungliga Upplösning, så som den kom ur kameran, i pixlar, på den del av bilden som är kvar efter att man eventuellt har beskurit den.

Soleii
11/22/15, 9:38 AM
#6

Ah, ledsen, jag testar igen!

Annons:
Soleii
11/22/15, 9:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Bild 1, direkt från kameran

Soleii
11/22/15, 9:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Bild 2, redigerad

Inkanyezi
11/22/15, 9:51 AM
#9

Den redigerade bilden är 2592×3888 pixlar, dvs 10 megapixel, vilket är tillräckligt för att trycka. Den kan samplas upp om den ska göras stor, men den har tekniska svagheter som inte har med pixeltalet att göra. Det är främst att den är underexponerad från början, så att den har mer brus än önskvärt. 

Måttet 72 refererar till en bild som är 90 cm bred, och det har alltså ingenting alls att göra med bildens Upplösning så som den kommer att tryckas, om det inte handlar om affischer som är 90 cm breda och nära en och en halv meter höga.

Soleii
11/22/15, 10:06 AM
#10

Tusen tusen tack! Då vet jag det i alla fall, att bilderna inte blir lågupplösta! :) Precis, det är mitt nästa bekymmer, att denna helgen har varit så mörk och jag får med min utrustning inte till tillräckligt god exponering :) Tack för all hjälp!

Inkanyezi
11/22/15, 10:15 AM
#11

Det har inte med mörker att göra. Kameran kan exponera rätt om du hanterar den rätt. Det är bara att ta med längre slutartid. Du bör använda lägsta ISO, och om du inte har stativ kan det kanske gå att stötta upp kameran på något sätt och använda självutlösaren och spegeluppfällning för att slippa skakning. Eventuellt behöver du ställa in exponeringskompensation, så det kan vara bra att gaffla exponeringen. Pluskompensation innebär om du tar med manuell inställning att du ställer in exponeringsvisningen mot plus.

Det handlar här om minst ett bländarsteg, troligen två hela steg, lite beroende på hur mycket urfrätning du tillåter i bilden.

Soleii
11/22/15, 10:44 AM
#12

Eftersom jag ska ta bilder på personer så är längre slutartid svår även om jag har stativ, eftersom det alltid blir lite rörelse i bilden :) men det andra låter intressant, testar lite nu med de olika inställningarna för att se om jag kan få till det! :)

Inkanyezi
11/22/15, 10:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Om du behöver kortare slutartid kan du höja ISO, men det gäller då att du ändå exponerar tillräckligt mycket för att hålla en större del av histogrammet på höger sida.

Annons:
Upp till toppen
Annons: