Annons:
Etikettövrigt
Läst 1490 ggr
Jen90
11/12/15, 9:05 PM

Fotografera i gruva

Hej! Skulle vilja ha lite tips och råd om att fota nere i en gruva. Jag fick förfrågan av min granne att följa med och fota när han och några till ska köra elhoj i en gruva. Det kommer vara väldigt mörkt , självklart. Jag kommer ha min D7000 har tillgång till en SB-700 och stativ. Ska jag använda mig av blixten eller bara nån lampa. Vi vill få känslan av att det är i en gruva. Jag har lärt mig ändra styrkan på blixten. undrar om jag använder den hur ska jag ha den riktad? Mot dem eller uppåt? Mot dem kanske blir bäst då det inte finns nått uppåt som kan reflextera ljus. När de kommer till fokus tänkte jag att köra på manuell, vilket känns självklart. Någon här som har några bra råd och tips? Tacksam för hjälp! :)

Annons:
Inkanyezi
11/12/15, 9:10 PM
#1

Du kan använda blixten och placera den så att du får motljus långt bortifrån, bara du placerar den så att inte blixten kommer med i bild. Troligen behöver du göra mnuskompensation för att få rätt intryck. 

Du kan behöva dämpa den inbyggda blixten genom att sätta någonting framför.

Jen90
11/12/15, 9:13 PM
#2

Inkanyezi Så skulle jag också kunna testa. Ska kolla i boken hur jag minskar ljuset på den inbyggda.

JazzBass
11/13/15, 10:25 AM
#3

Ska du alltså fota dem när de kör i gruvan? Låter rätt krävande faktiskt, fastän jag är rätt insatt i tekniska detaljer (även om Inkanyezi är ännu bättre på den saken).

Blixt rakt på har den fördelen att ljuset med större sannolikhet räcker till för att lysa upp dem, men nackdelen är att avståndet till motiven (motorcyklisterna) är så avgörande för hur väl upplysta de blir. Ljusintensiteten avtar ju med avståndet i kvadrat. Ska du fota dem i rörelse kan det bli svårt att få bra exponeringar.

Hur det funkar med indirekt blixt (alltså blixt som studsas via gruvans väggar och tak) är omöjligt att säga utan att veta hur stora utrymmen det är fråga om, men är det över 5 meter till närmaste vägg eller tak, och alla väggar är mörka och matta, så tror jag man kan glömma det. Det är dock värt att tänka på att om man drar upp iso så är chansen större att den räcker till. Det fångar också mer av det befintliga ljuset.

Så länge det finns tillräckligt ljus för att fokusera i gruvan så ser jag inget behov av att använda manuell fokus, men det kan funka bra om du kör med vidvinkel och eventuellt bländar ner lite grann. Då kan du fokusera manuellt på hyperfokalavståndet och få acceptabel skärpa på allt på det avståndet eller längre bort.

I övrigt skulle jag rekommendera att du testar ett set med radiotriggers (kanske du har nån fotoklubbkompis eller känner nån annan som du kan låna av?). De kostar en liten slant men är rätt enkla att använda, och funkar av min erfarenhet avsevärt mycket bättre än att trigga via den interna blixten.

Tänk på att om du använder blixt och det är väldigt mörkt, kan du ta långa exponeringar med kameran på stativ för att fånga det befintliga ljuset, och få motiven - motorcyklisterna - skarpa med hjälp av blixten. Här hjälper det dock faktiskt om de rör sig, annars kan det befintliga ljuset på dem konkurrera med blixtljuset och ge oskarpa personer. Rör de sig och är tillräckligt upplysta av det befintliga ljuset för att lämna ljusspår av sig på bilden så kan det vara värt att skjuta blixten på andra ridån (=blixten avfyras precis i slutet av exponeringen), men annars är det lättare att tajma blixten om man skjuter den på första ridån som normalt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
11/13/15, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Om möjligt så kör utan varselkläder med reflexer i gruvan. De kommer mycket troligt se ut som extrema strålkastare och försvåra exponeringen i blixtljuset.

Du har inte möjlighet att låna fler blixtar? Gärna Nikons SB-700/800/900/910 så du kan fjärrutlöst dom med din D7000? Det skulle ge ett bättre och jämnare ljus i gruvan.

Här har jag plåtat i en gruvgång med kamera på stativ och om jag inte minns fel tre fjärrstyrda blixtar. Blixtarna placerade olika långt in i gruvan.
Tyvärr hittade jag inte originalbilden med Exif så jag kan ange ISO och slutartid men tror jag körde ISO 400 och 4s slutartid.

HellviHumle
11/13/15, 11:11 PM
#5

Här finns massor med otroliga underjordsbilder:
http://www.gruvtroll.se/?p=23
Tyvärr står inget om tekniken. Tror att han "målar" en del ,med ljus.

HH

Jen90
11/17/15, 10:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Testade lite nu ikväll att fota vilket gick sådär typ. Men kan kanske bli bättre i gruvan då det ändå finns en bakgrund som inte är så jätte långt ifrån, var nämligen ute på en åker. Ville mest kolla hur ljuset blev från blixten märkte ingen skillnad på de när jag både höjde  och sänkte styrkan (?).

Har kikat runt om de finns nån chans till att jag kan få låna en till blixt men ännu har jag inte lyckats få tag på nån mer. En Trigger har jag funderat på att kika efter men har inte kommit på vad de heter så tack för det, ska kika om jag kan få tag på nån sån. För jag lyckades inte komma på hur jag sänkte den inbyggda blixten.

Ikväll så testade jag att fota med blixten mot motivet i rörelse men kort slutartid, hade lite olika slutartider -1 till -4 och även 1,3,5 när  jag hade de längre så blev det som ett spöke och de andra så blev motivet för ljust.

Men tror sen mer på att det blir annorlunda i grottan då jag har en "vägg"  bakom dem och "tak".

Men funderar mer på hur och om det går att få  lyset lite mer svagare på blixten.

Hitta även min reflexskärm som jag på nått vis tänkte mesta att ha blixten riktad mot eller till och med bakom.

Lägger upp två bilder. Den första var när vi prova i sommras i grottan, då kunde jag inte alls blixten, har ingen aning hur jag ställde in den. Vilket både jag och de andra tyckte blev för starkt.

Nu har jag lekt lite hemma med den och tycker att jag har lite mer koll.

Den andra bilden är från ikväll och hade då 3sek slutartid.

Vet inte om jag nu svarat på alla er nu :)

Bolla gärna lite mer ideer.

Annons:
Jen90
11/20/15, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#7

Slänger upp här några bilder från gruvan :)

Upp till toppen
Annons: