Annons:
Etikettkritik-nybörjare
Läst 1743 ggr
Cindy-
11/11/15, 6:33 PM

En bild jag tycker om

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har varit med här på Foto ett tag, men aldrig lagt in något. Det beror på att jag inte har hållit på med fotografering direkt. Det enda jag fotograferade var i stort sett bara stockbilder till mina fotomanipulationer.

Många här inne är otroligt duktiga. Det förstår jag när jag läser inläggen. Själv är jag helt tekniskt oduglig när det gäller fotografering. Men för mig betyder det inte så mycket. För mig är det känslan i bilden, och om jag tycker om det jag ser eller inte. Och det handlar mer om känslan än om motivet.

Jag fotograferar de mest knäppa saker. Ibland blir jag full i skratt när jag ser någon som tittar snett på mig när jag står och ska zooma in ett visset löv tex. Och jag har full förståelse för det.

Men jag tycker att det mesta är vackert i naturen. När jag är ute och promenerar så ser jag vissa delar av naturen som en tavla. Och då är jag där direkt och fotar.

När jag var ute i går med min kamera och solen sken så gjorde jag alla fel man kan göra. Av 85 bilder blev bara ett fåtal okey. Så jag har verkligen mycket att lära.

Ni får gärna ge kritik på den här bilden om ni vill. Men själv älskar jag den. Den ger en fridfull och stilla känsla hos mig.

Den här bilden är redigerad i Lightroom, och även lite i Photoshop.

Annons:
ljungensjenka
11/11/15, 6:52 PM
#1

Inget proffs själv men älskar bilden! Förstår precis vilket känsla du vill framföra vilket du lyckats med jättebra. Tycker det tekniska (placering av motivet etc.) är jättebra och skulle gärna se mer av dina bilder om de är såhär fina 😉

Cindy-
11/11/15, 7:33 PM
#2

#1 Vad glad jag blir att du också tycker om känslan i bilden! Jätteroligt! Tack så mycket för din kommentar. 🙂

Luckyt5
11/11/15, 10:54 PM
#3

Åh vilken fin bild! Älskar känslan i den! 🙂

/ Tilda

Cindy-
11/12/15, 7:48 AM
#4

#3  Tack så mycket Lucky5, det var roligt att höra att du tycker om den 🙂

JazzBass
11/12/15, 8:01 AM
#5

Jag förstår mycket väl att du tycker om den bilden! Snyggt fotat! Tummen upp Och bildbearbetat också för den delen, såg på din hemsida att det är nånting du är ett solklart proffs på. 🙂

Jag har hittills varit för bekväm av mig för att göra nåt åt mina bilderna utanför Lightroom, och har tyckt att det programmet räcker väldigt långt. Ibland, som nu, stöter man dock på bilder som gör att man funderar om man ändå borde börja använda Photoshop lite mer. Om man får fråga, så skulle jag vara intresserad av att veta vad du gjort åt den här bilden i PS som du inte kunde åstadkomma i Lightroom?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Cindy-
11/12/15, 8:46 AM
#6

#5 Tack JazzBazz 🙂

När jag är färdig i Lightroom och ska använda bilden, så öppnar jag alltid den i Photoshop för att ändra från 16 till 8 bitar. Och så konverterar jag den till sRGB om jag ska lägga den på webben, och storleksändrar.

Om jag då ser något jag behöver ändra så fixar jag det i Photoshop. I just det här fallet så la jag skärpa på frosten på bladet i Photoshop. Det kan jag naturligtvis göra i Lightroom också. Men jag gillar bättre Photoshops skärpa.

Och i Photoshop tycker jag att jag lättare kan jobba med vissa delar i bilden om det behövs.

Sen finns det ibland fotografier som jag vill mixtra lite extra med. Och då föredrar jag att fortsätta i Photoshop där jag tycker att det är lättare att jobba med små detaljer. Eller så kanske jag vill avsluta med en soft färgton på bilden. Och det gör jag helst i Photoshop. 

Det är såklart en smaksak hur man vill jobba med bilderna. Men du har rätt, det räcker oftast hur bra som helst med Lightroom.  🙂

Annons:
pellepiano
11/14/15, 9:21 AM
#7

Den är fin bilden. Frosten gör mycket. Och att färgerna är lite dova,

Cindy-
11/14/15, 12:33 PM
#8

#7 Tack Pelle. Ja det var frosten jag ville komma åt. Jag rusade ut tidigt på morgonen då jag såg att det var lite frost. 🙂

Upp till toppen
Annons: