Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Webbplatser

Sälja foton online/via bildbyrå?

2015-11-08 00:23 #0 av: EmmaSkytte

Sitter med en massa bra bilder som jag nu funderar på om jag ska ladda upp på någon form av bildbyrå (t.ex mostphotos, istockphoto etc), och kanske tjäna en liten slant på det. 

Men ju mer jag läser på olika forum om dessa sajter, desto mer osäker blir jag. Har någon här inne erfarenhet av detta och kan förtydliga lite saker för mig?

T.ex hur mycket man tjänar per bild på de olika sajterna? Får den som laddar ner bilden använda den till vad som helst och hur många gånger som helst? På vilka sajter får man inte ladda upp bilderna på andra bildbyråer? 

Anmäl
2015-11-08 08:30 #1 av: Kameratrollet

Per bild får man 0,33 dollar via Shutterstock. Per videoklipp får man 23 dollar.  Satsa på videoklipp.

Anmäl
2015-11-08 16:02 #2 av: EmmaSkytte

Ja jag vet man får kasst betalt tyvärr. Men videos har jag inget av :/

Anmäl
2015-11-09 08:57 #3 av: hydman

Så kasst behöver det väl inte bli. Men den som tror att det handlar om att flöda upp lite bilder får nog tänka om. Sedan kanske inte microstock-sidorna är de mest intressanta. 

Kunskap i sak finns tex här. 

Anmäl
2015-11-15 21:03 #4 av: EmmaSkytte

har läst det blogginlägget. Den bildbyrån har jag för mig var och hade en liten föreläsning för oss som läste fotot när jag gick på gymnasiet för några år sedan :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.