Annons:
Etikettkritik-medel
Läst 1459 ggr
sarapettersson98
2015-11-02 21:00

Kritik Båtbild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Canon eos 600D och Canon 50mm 1.8 STM

Annons:
[VSK]
2015-11-02 22:30
#1

Prova räta upp bilden.

ru4real
2015-11-03 00:22
#2

Vet inte vad ts vill att man skall tycka. D e n båt. Fören e alldeles för mörk, jag saknar sammanhang i bilden. Typ vad och varför. Tekniskt sett är det en svår bild, medljus, mycket himmel. Förgrund i skugga. Vad vill ts att man skall bedöma bilden efter?

Bagtjesen
2015-11-03 11:15
#3

Som redan sagt av andra -en svår bild att försöka sig  på att ta - den är tagen med manuella inställningar 50mm, f4.5, 1/1250s, ISO100 och ljusmätning multisegment, automatisk Vitbalans, då är det svårt att få till en bra bild.

Nu är det svårt att se detaljer på bilden ändå, den är för liten, men troligen så saknar den också detaljer p g a f4.5, Jag skulle valt en mindre bländare och nöjt mig med en längre slutartid. kanske ända till f11-f16 och slutartid 1/100-200s. Rätt Vitbalans hade säkert gjort bilden mindre murrig kameran har gissat på 4900K det kan vara upp till 300K fel. Bilden har inte tagits med någon form av mot/medljuskompensation. Men frågan är om det ens med det blivit riktigt bra, det är för stora mörka och för stora ljusa ytor för att man skall kunna få till det, tror jag. Med ett enbensstativ och helt upprätt och tre snabba bilder +-2EV (eller vad som går på kameran) så hade det blivit bra med HDR - typ tre bilder inom 1 sekund! Kanske har kameran inbyggd HDR-teknik (ser inte vilken kamera det är).

Bilden är redigerad i PS och filnamnet delvis ändrat till "anpassad".  och den är ändrad på många sätt, frågan är om det gjort bilden bättre. I PS nyare versioner och LR finns möjlighet till singleshot HDR (fejkad HDR) och det skulle jag satsat på allra först för att rädda vad som räddas går ur det ljusaste och mörkaste.

/Bägtjesen -many miles from home on a borrowed computer.


JazzBass
2015-11-04 12:26
#4

Exponeringen är bra gjord eftersom ganska lite faktiskt har blivit utfrätt i alla färgkanaler. Jag tror inte en mindre bländare hade gjort nån skillnad på den här bilden eftersom motivet är så pass långt bort att allt ändå faller inom skärpedjupet, och går man för lågt (f/11 eller mindre) så börjar skärpan lida p.g.a. diffraktion.

De mer eller mindre igensotade skuggorna är en följd av dels det höga dynamiska omfånget hos motivet, dels höjd kontrast i efterbearbetningen, tror jag. Om det inte är ett medvetet artistiskt val med de svarta partierna så kan det löna sig att se över efterbearbetningen en gång till.

Jag tycker inte en bild behöver ha teckning i varenda pixel för att vara bra, men jag föredrar igensotade skuggor framom utfrätta högdagrar. Silhuettbilder tappar exempelvis fort sin magi om man ljusar upp silhuetterna för mycket. Ibland kan man vinna mycket på att gå utanför det tekniskt perfekta. Det här fartyget uppfattar jag som lite mystiskt och ganska stort och respektingivande, mycket tack vare de stora igensotade områdena.

Det som absolut borde göras åt bilden är att rotera bilden så horisonten blir rak, som #1 redan nämnde. Vidare så tror jag den skulle göra sig mycket väl som svartvit.

För ännu mer respektingivande uppsyn kunde man ha valt en bredare bildvinkel och väntat på att skeppet kommit lite närmare innan man knäppt bilden. Då skulle det ha sett ännu större ut. Men i övrigt tycker jag den är riktigt bra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: