Annons:
Etikettbildanalys
Läst 2178 ggr
Perly
2015-10-28 23:55

Spegling av måne?

Satt och bläddrade igenom lite osorterade bilder ifrån förra året häromdagen och hittade några där jag ville testa nattfoto och såg att det på ett par av bilderna tycks ha uppstått en "spegling", som synes här ungefär mittemellan 8:e och 9:e rutan. 

Har försökt googla för att se vad detta kan bero på då det inte är något jag sett på "vanliga" bilder, dock tyvärr utan framgång, gissar på att mina sökord är åt skogen. 

Förstår att det har med ljus att göra och tänkte först att det kanske kunde ha berott på damm men då borde betydligt fler av bilderna ha påverkats.

Någon här inne som sitter på kunskap och en bra förklaring? :)

Alltid Oavsett

Annons:
Inkanyezi
2015-10-29 00:11
#1

Det handlar mycket riktigt om spegling, och det är mest troligt inne i objektivet. Det brukar i så fall kallas "inre reflexer". Det hänger ihop med den väldigt höga kontrasten mellan en praktiskt taget helmörk bakgrund och att du fotograferar själva ljuskällan.

Enklaste sättet att bli av med den kan vara att i konverteringen (eller i bildbehandlingsprogrammet) dra svartpunkten en liten bit åt höger, förbi de små knölarna på histogrammet, vilket pressar ner den falska månen till helsvart.

LinaLj
2015-10-29 00:14
#2

Jag tycker det ser ut som en liten luftburen partikel av något slag. Damm eller lite flygande smuts av något slag. Är man ute och fotar så kan sådana saker dyka upp ganska snabbt och försvinna igen lika snabbt. De reflekterar ljuset från blixten eller från omgivande ljuskällor.

Inkanyezi
2015-10-29 09:26
#3

#2 Nej, det är mycket osannolikt att det skulle röra sig om en sådan partikel som du nämner, och som vanligen brukar kallas orb.

Orber uppstår när man använder blixt, och jag tror inte att TS har blixtrat mot månen. Orber har också alltid en form som överensstämmer med objektivets bländaröppning eller är helt runda. Den här "spökbilden" är faktiskt en spegelvänd bild av månen, så som den ser ut på bilden, och den befinner sig helt symmetriskt på motsatt sida om den optiska axeln.

Den är typisk för inre reflexer, och den kan ha orsakats av ett filter, om ett sådant satt på när bilden togs.

Perly
2015-10-29 11:32
#4

#1 Då var jag inte helt fel ute alltså, tack för förklaringen! 🙂

#2 Kollade lite närmare på bilden nu igen och då/nu syns det rätt tydligt att det handlar om en spegling, ljuspunkterna samt skuggorna (de mörkare partierna) i speglingen är motsvarar dem på den äkta månen. 

Ingen blixt använd (lite svårt att hitta en som når att belysa månen 😃) men kan mycket väl vara så att det är ett filter som spökar, vet att jag fotograferade hundar några dagar tidigare och då brukar jag vilja ha en uv filter för att skydda objektivets egna lins så kan vara så enkelt som att jag hade glömt det kvar på objektivet. 👍

Alltid Oavsett

JazzBass
2015-10-29 12:40
#5

När saken har blivit utredd (jag håller med Inkanyezi här) så måste jag dela med mig av vad jag såg på Facebook i en grupp för finska naturfotografer (Suomen luonnonvalokuvaajat), strax efter den senaste  partiella solförmörkelsen i våras. Kom att tänka på det när månen och blixt nämndes här ovanför.

Det var ett fullt medvetet mycket dåligt gjort montage på solen och månen, tänkt som ett skämt, vilket han förklarade i andra kommentaren till bilden. Både solen och månen såg rätt exponerade ut, och fotografen frågade i bildtexten hur ingen annan kommit på att använda blixt för att lätta upp månen. 

Det började snabbt rulla in kommentarer av folk som hade roligt åt bilden, men också av såna som anklagade fotografen för bildmanipulering, vilket för övrigt är förbjudet i gruppen. Nån trodde tydligen också att bilden var äkta och tyckte den var vacker. Ingen av dessa verkade ha läst några av de tidigare kommentarerna, så det var lätt att ha roligt på deras bekostnad. 🙂 Tråden blev väldigt kul att följa, och plötsligt var det nån som hade räknat ut hur mycket innan själva exponeringen som blixten skulle ha behövt avfyras, alltså 2,3816s, för att ljuset skulle hinna till månen och tillbaka. Skrattar

En gissning på behövlig blixtstyrka presenterades också, 1,21 gigawatt. Jag är dock inte säker på hur personen kommit till det resultatet, nån motivering presenterades inte. När jag tänker på vad jag själv behövde använda för exponering för att inte solen skulle bli utfrätt (basiso 200, 1/8000s, f/40 samt ett 6 stegs gråfilter och ett moln mellan kameran och solen, så skulle troligtvis blixtstyrkan ha behövt vara mångdubbelt större. En snoot modell större skulle troligtvis ha behövt användas också. Gapskrattar

Det var i alla fall det roligaste jag läst hittills på den sidan, nånsin. Fredagshumor (bilden lades upp på en fredag) av högsta klass!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Perly
2015-10-29 14:03
#6

#5 Bra synd att jag inte kan mer än ett par ord finska men din beskrivning och det lilla jag kan förstå när jag kollar länken är förvisso roande nog 😃

Kan tänka mig att det skulle vara ett enormt projekt att försöka göra en sån bild på äkta väg 😃

Alltid Oavsett

Annons:
JazzBass
2015-10-29 14:10
#7

#6 - Ja, man kanske skulle behöva Putins atombomber till hjälp, som någon föreslog i en kommentar. 😃

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: