Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1193 ggr
Princesseen
2015-10-27 15:04

Raynox DCR-250

Har satt på en raynox dcr-250 på en Canon g3x och jag kan inte få fokus. På vilken brännvid jag än använder. Nära eller långt borta. Med autofokus eller manuell fokus. Hela bilden är jätte suddig. Vad ska jag göra?

Annons:
Princesseen
2015-10-27 15:08
#1

Med raynox dcr-150 funkar det. Både maniuellt och med autofokus.

Princesseen
2015-10-27 16:50
#2

Men det går inte att sätta fokus med raynox dcr-150 på ca 30 cm avstånd. Bara när jag är jätte nära. Vilken brännvid jag än använder och varesig jag använder manuell eller automatisk fokus.

Princesseen
2015-10-27 18:15
#3

Har hittat varför. Tack iallafall.

[VSK]
2015-10-27 23:28
#4

🙂

Inkanyezi
2015-10-29 10:01
#5

Om man har svårt att hitta var man kan få skärpa med närbildslins, kan det underlätta om man har ett snöre fäst vid linsen med knutar på det längsta och kortaste avstånd som den kan ge skärpa.

Det är ganska lätt att räkna ut var man kan få skarpt. Det längsta avståndet från linsen som man kan få skärpa är en meter delat med dioptritalet. Enligt tillverkaren är dioptritalet 4,8 för Raynox DCR-150. Det betyder att längsta håll man kan få skärpa är knappt 21 cm från linsens optiska centrum. Det är antagligen ungefär tjugo centimeter från framkanten av fattningen.

Det är lite knepigare att förstå hur långt AF kan hjälpa till för att få skärpa på närmre håll, särskilt som näravståndet, det kortaste man kan få skärpa, varierar genom objektivets zoomomfång.

Objektivets fokusering till nära håll svarar mot ett dioptrital.
Kameran kommer till ungefär 85 cm i längsta teleläget, vilket motsvarar ungefär 1, 2 dioptrier. När man inte zoomar in lika mycket blir närgränsen troligen något kortare. Fabrikanten lämnar som jag kan se inga uppgifter om det, så man får prova sig fram. Men för att hitta kortaste avståndet vid längsta tele kan man addera 1,2 dioptrier till linsens 4,8 och det blir +6 dioptrier, vilket innebär att man kan få skarpt till ungefär 16,5 cm från linsens optiska centrum.

Så ett snöre som är fäst vid linsen, med knutar på 16 och 20 cm avstånd kan underlätta att hitta intervallet för skärpa vid längsta teleläget, och det ger en anvisning om längsta avstånd för skärpa när man inte zoomar in lika mycket.

Med DCR-250 är dioptritalet +8, vilket innebär att man får skärpa på ungefär tolv centimeters håll från linsen. I teleläget är fokuseringens tillskott av ungefär en dioptri nära nog försumbart, så det är väldigt viktigt med den linsen att befinna sig på precis rätt avstånd. Fokuseringen kan bara hjälpa till med knappt två centimeter närmre i teleläge. Så vid närbildsfoto är det lite knepigt att hitta skärpan, och man måste placera kameran på precis rätt avstånd.

Princesseen
2015-11-01 00:58
#6

Tack så jätte mycket för det tipset och det utförliga svar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: