Annons:
Etikettövrigt
Läst 1621 ggr
Kimmizz
2015-10-26 14:38

vart sätta namn?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vart på denna bild hade ni valt att sätta fotografens namn? på hästen? i bakgrunden? i så fall vart på bakgrunden eller vart på hästen?  

Vilken färg hade ni haft på namnet? samma färg som bakgrunden så namnet sjunker in i bilden eller i en helt annan färg så namnet sticker ut?

Tacksam för svar🙂

Annons:
JazzBass
2015-10-26 14:49
#1

Jag sätter (nästan) aldrig ut namn på mina bilder då jag tycker det förstör mer än det tillför. Men skulle jag lägga namn på bilden ovan så hade jag placerat det lodrätt i vänstra eller högra kanten, med vit text och opaciteten satt till ett så lågt värde att den blir så genomskinlig att man inte märker den genast utan först efter en liten stund.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2015-10-26 18:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Så länge bilden är digital ska det helst finnas ett namn, åtminstone fotografens, men det finns gott om plats i Metadata för att också sätta ut en hel del annat, vems hästen är, hästens namn och ålder och annat man kan tänkas vilja ha med. I dina Metadata finns en titel, men du har inte fyllt i fälten "Artist" eller "Copyright Owner". Möjligen kan dessa fält läggas in direkt i kameran, så att de alltid finns där, på Copyright sätter man namn och årtal. Det är bra att också lägga in något sätt att nå en, så det är inte fel att skriva in sin e-post.

Det är bra att ha de uppgifterna i Metadata, eftersom det är ett brott enligt Upphovsrättslagen att ändra i någons Metadata, och det kan göra det lättare att dels lagföra dem som bryter uppenbart mot lagen eller att kräva betalt och erkännande av den som kanske av slarv har missat att hitta ägaren.

Martin
2015-10-27 13:09
#3

#2 Av nyfikenhet: Varför tycker du att det helst skall finnas namn på just digitala foton? Eller syftar du på att det skall finnas i metadatan och inte på själva bilden? För det förstår jag och håller med om.

mvh Martin

Inkanyezi
2015-10-27 13:16
#4

Jag har förr i tiden sålt bilder, när jag jobbade som fotograf, och det satt alltid namn på mina bilder, men endera på baksidan eller när det var dia dels i den oexponerade kanten eller på diaramen.

Så att sätta dit sitt namn är rätt självklart, men man behöver ju inte göra det om man inte vill, men jag tycker inte att namnet ska inkräkta på bilden. Kanske för att jag är lite gammalmodig. Förr var det ytterligt få fotografer som signerade sina bilder på framsidan. De fanns, men signaturen sattes då diskret, så att den inte skulle störa bildintrycket.

Det förekom också signaturer som inte sade något om fotografen. Mitt första fotojobb var på Pan Studio (inte samma som man hittar på Ratsit, ett mycket tidigare företag), och på förstoringarna sattes en "signatur", med företagsnamnet. Det stod inte vem som hade tagit bilden, och våra negativmappar hade inte heller någon uppgift om fotografen. Jag gissar däremot att man kunde spåra vem det var, eftersom de var märkta med datum och session.

Martin
2015-10-27 13:25
#5

#0 Jag hade satt ut mitt namn över hästen, det är motivet och jag anser att det förstör motivet och gör bilden mer svårbedömd. Jag hade satt det diskret i en kant, kanske nere till vänster eller längs höger kant.

Själv sätter jag endast i ett litet fåtal fall ut namn på mina foton, och då sätter jag det i princip alltid på foton som jag gjort en ram till och namnet någonstans på ramen. Har inga exempel att ge just nu, så sällan är det.

Däremot har jag alltid Exif ifyllt i olika delar (som #2 skriver om).

mvh Martin

JazzBass
2015-10-27 13:42
#6

#5 - Jag tror du glömde ett "inte" i första meningen. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Martin
2015-10-27 19:44
#7

Rätt Jazzbass, "Jag hade inte satt ut…" skall det såklart vara. Kan inte ändra längre tyvärr :/

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: