Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1194 ggr
Perly
2015-10-25 19:17

Vidvinkelobjektiv till D5100?

Har under en längre tid varit sugen på ett vidvinkelobjektiv till min Nikon D5100. Har fått upp ögonen för Tokina 11-16/2,8 ATX-PRO DX, men funderar på om det är bättre att välja ett objektiv för fullformat då jag planerar att byta kamera så snart ekonomin finns. 

Är inte i något större i behov av AF-S eller ens AF för den delen med AF kan väl vara trevligt för framtiden och det är ett FX objektiv valet faller på. Inte heller i behov av bildstabilisator då jag upplevt att det stjälper mer än hjälper och när jag arbetar på längre slutartider använder jag hellre stativ eller dyl..

Någon som har tips på något trevligt vidvinkelobjektiv? Googlat runt lite men är ändå inte helt hundra på vad som känns mest lockande. Både zoom samt fast är intressant, dock med en vidvinkel på åtminstone 12mm (sett ur FX synvinkel).

Just nu hade jag tänkt mig 3000-4000:- men har tålamod att vänta tills slutet av december och på så sätt ha ytterligare några kronor att lägga till.

---

De objektiv jag redan har:
Nikkor AF 50mm f/1.8D
Tamron **AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro 1:2
**NikkorAF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR

Funderar dock på att göra mig av det sistnämnda då jag inte ens minns när det var i bruk senast och då kan ett DX vidvinkel kännas mer intressant om det gynnar priset. (Detta skulle även öka budgeten.)

---

Skulle kunna tänka mig köpa ett begagnat men har tyvärr dålig koll på vad jag bör kolla vid/innan köp isf.. Finns det bra guider för detta?

Alltid Oavsett

Annons:
Inkanyezi
2015-10-25 20:16
#1

Kruxet är väl närmast att om du tar ett fullformatsobjektiv så blir det inte vidvinkel. För att ett objektiv ska vara vidvinkel på ett mindre format, måste det vara gjort för det mindre formatet.

Det mest prisvärda extrema och nästan raktecknande vidvinkelobjektivet för FX, och som också blir vidvinkligt på DX, är Samyang 14 mm. Det motsvarar på DX ungefär ett 20 mm objektiv på FX.

Annars är Tokina-objektivet du nämner ett vettigt val och mer flexibelt, men det passar inte till fullformat.

Det finns ett billigare 10-20 från Sigma, som kanske kunde vara ett alternativ.

JazzBass
2015-10-25 20:49
#2

Jag håller med #1, men jag vet ett fullformatsobjektiv som också är rejält vidvinkligt även på cropsensor. Det är Sigmas 12-24 (det har förkortningen DG i namnet som betyder att det funkar på FF). Minns inte bländarens storlek (orkar inte googla..), men jag tror det är 4-5,6. En bekant har det här objektivet till sin D800 och det är helt bra, åtminstone på fullformat. En mycket positiv sak är att det har förhållandevis lite distorsion, vilket är önskvärt för landskapsbilder. Samyangen som #1 nämner är nästan raka motsatsen, har väldigt mycket svårkorrigerad distorsion. I övrigt är det väldigt prisvärt och bra.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Perly
2015-10-25 23:57
#3

#1 Hm, fungerar skillnaderna mellan DX och FX annorlunda på just vidvinkel? Tänker som så att om jag köper ett FX på <12mm så borde det på DX bli max <18mm och fortfarande då vara vidvinkel? 

Ska ta o kolla de objektiv du nämnde 👍

#2 Det objektivet har jag lyckats missa helt medan jag kollat runt, såg ju faktiskt rätt trevligt ut, lite högre prisklass men på begagnatmarknaden skulle det nog kunna gå hem, ska hålla lite utkik 🙂

Alltid Oavsett

JazzBass
2015-10-26 07:54
#4

#3 - Svarar på din fråga till #1: Nej, skillnaden är densamma men den märks extra tydligt när det gäller just vidvinkel.

Ja, 12mm brännvidd på DX uppfattas på samma sätt som 18mm (12x1,5=18) gör på FX. För att få samma bildvinkel på DX som 12mm brännvidd ger på FX behöver man 8mm brännvidd. Jag vet bara ett så brett raktecknande (ej fisheye) vidvinkelobjektiv, och det är Sigma 8-16mm gjort för DX.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Perly
2015-10-26 10:26
#5

#4 Okej, var första stycket där som var lite förvirrande. 

Bra då tänker jag rätt.

Alltid Oavsett

Perly
2015-10-26 11:06
#6

Har nu kollat Tokina 11-16 (II) samt Sigma 10-20 på Cyberphotos tester, upplever dock att 11-16 har större distorsion på 11mm än vad 10-20 har på 10mm, dock så kanske det vägs upp av det faktum att 10-20 ser ut att ha en rätt tydlig kromatisk avvikelse som sticker iaf mig i ögonen (kanske går att korrigera?), upplever även att 11-16 har bättre skärpa. Annars så är ju Sigmat rätt trevligt i pris just nu, speciellt om jag vill behålla nuvarande hus även vid uppgradering.

8-16 var lite svårare att hitta tester på men verkar ju finnas hos Fotokungen så kan ju vara värt en liten tripp dit nästa vecka för att testa samtliga objektiv i nästa vecka. 👍

Alltid Oavsett

Annons:
Upp till toppen
Annons: