Annons:
Etikettkritik-hård
Läst 1568 ggr
KMJPAH
2015-10-19 14:35

(H) Porträttbilder för företag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har under hösten fotograferat åt ett gym, Corpus, och vill bli bättre och söker nu efter kritik här på vad jag skulle kunnat gjort annorlunda. Eller ja, helt enkelt höra vad ni tycker om bilderna. På länken här under kan ni se alla bilder jag tog, väljer att lägga upp en här, men kika gärna på de andra också. 

http://www.corpus-gym.se/personal/

PS. Tror att ni ser vilka bilder jag har tagit och vilka som inte ville bli fotograferade.

Annons:
Inkanyezi
2015-10-19 14:49
#1

Jag tycker att själva porträttbelysningen och uppställningen av personerna funkar bra, och jag gissar att du inte har tagit bilden av Annicha Hadarsson eller Linda Karlsson. 

Det jag ser som brist är ljuset i lokalen vid ett flertal av bilderna. Första bilden, Jan Andersson, har god balans mellan porträttljus och bakgrund, men flertalet av tjejerna har i min mening för mörk bakgrund. Den är också på några av bilderna mer rörig än jag skulle vilja ha den. Nu har jag inte kollat Exif för mer än en bild, och jag tror att problemet med balans mellan allmänljus och blixt beror på att bländaren har varit relativt liten, omkring f/5, vilket ger rätt mycket fördel åt blixten och mindre åt omgivningen. Ett "nifty fifty" skulle säkert fixa det problemet om man väljer större öppning. Då kan man få bakgrunden mer utsuddad samtidigt som den blir ljusare.

Bagtjesen
2015-10-19 16:05
#2

Tycker att porträtten är ok, naturliga och med lite "svett". Det som Inkanyezi säger om den mörka bakgrunden tycker jag också, men jag tycker också att mörkret gör att det ser ödsligt ut. Som 'företagsbild' så borde det ju spegla lite aktivitet också så kanske ljusare och med andra människor i bakgrunden, fast suddiga, hade kanske givit en bättre teckning av det som en aktiv företagsmiljö. Tror att du fått till lite motljuseffekt även om det varit belysning i bakgrunden.


pellepiano
2015-10-22 09:41
#3

Bilderna där bakgrunden är ganska skarp fungerar inte i mina ögon, då man inte tydligt ser att det är en gym-miljö utan blir mest rörigt, och att de är lite mörka. De bilderna  med suddigare bakgrund, där tycker jag det fungerar bättre.

Perly
2015-10-22 18:31
#4

Personligen skulle jag vilja få bilderna mer enhetliga, dvs. samma pose (tänk även på beskärningen då den skiljer en del mellan en del av bilderna du tagit) samt samma bakgrund på samtliga bilder, även samma ljus skulle hjälpa på den fronten. 

Sedan som tidigare personer nämnt arbeta på vad som faktiskt är i bakgrunden. 

Nu vet jag inte hur stor erfarenhet du har bakom just personalfotografering men är det ett första försök så är det helt klart godkänt.  Bara att fortsätta träna och lära. 🙂

Alltid Oavsett

Upp till toppen
Annons: