Annons:
Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1138 ggr
Princesseen
10/17/15, 3:34 PM

Macrofotografering med kompaktkamera

Hej. Jag väljer mellan en Canon G16 och en Canon G1X mark II. Jag fotar mest macrofoto. Har redan en systemkamera men den kan jag inte ta med mig när jag är ute och går med hundarna.

Dom skillnader jag märkt mellan kamerorna är att G16 har en närgräns på 1cm och G1X mark II på 5 cm vid vidvinkel. När man zoomar in max kan G1X mark II komma närmare än G16. Dom har olika stora sensorer. G1X mark II har mycket större sensor men jag vet inte hur det påverkar macrofoto. G16 har f/1.8 och G1X mark II har f/2.0.

Vilken är bäst för Macrofoto, eller ska jag rentav kolla på nån annan kamera och isåfall vilken?

Tack på förhand.

Annons:
Inkanyezi
10/17/15, 9:21 PM
#1

Ingendera är särskilt bra för extrema  närbilder, eftersom båda har ganska kort längsta brännvidd och lång närgräns när man tar i teleläge.

Makrobilder tas för det mesta inte i vidvinkelläge, om man inte är ute efter precis de effekter som uppstår när man tar på mycket nära håll. Det handlar om perspektivet i första hand.

För att ge mer ledning i vad som kan passa dig, kan det vara bra om du berättar lite mer vad du menar med makrobilder. Vad vill du fotografera, och hur vill du kunna gestalta dina bilder. Det handlar inte om hur nära kamerans frontlins man kan komma, utan mer om vad man vill fotografera, och hur man vill att det ska återges.

Om man till exempel vill ta bilder på små djur, som myror, bin och flugor, är det en fördel om man kan ta dem på rimligt långt avstånd, hellre omkring trettio centimeter än en centimeter från frontlinsen. Det finns ganska många kameror som lämpar sig för det och som kan ge mycket bra resultat. Också Canons G-kameror kan ta närbilder från lite längre håll med tillbehör, och på en del långzoomkameror behöver man komplettera med en närbildslins för att täcka närområdet bra.

Princesseen
10/17/15, 9:58 PM
#2

Okej tack.

Jag visste inte att 20cm, som G1X mark II har, räknades som lång närgräns när man tar i teleläge.

Det finns en närbildslins till G1x mark II ( http://www.japanphoto.se/canon-close-up-250d-58mm#.ViKnG9Y6Ct8 )

Jag tar mest på blad och blommor men skulle vilja ta närbilder på små insekter, där bara själva ansiktet på insekten är i fokus och resten suddigt men det kanske bara går med riktigt makroobjektiv? Vill kunna ta bilder när bara nått litet är i fokus och resten är suddigt. 

Sen vill jag helst att kameran passar till lite landskapsfoto också. Därför jag lutade åt G1X mark II för den har lägre bländartal. G16 går bara till f/8 och G1X mark II till f/16. Och sen har G1X mark större sensor vilket gör att den passar bra inomhus också. När det är lite mörkare har jag fått höja iso så mycket på G16 att det blivit brusiga bilder.

Inkanyezi
10/18/15, 9:10 AM
#3

Det du frågar efter handlar till större del om kunskap och teknik, som alldeles självklart kan kräva en viss typ av utrustning. När du förstår hur saker och ting hänger ihop behöver inte frågan om "vilken av A och B som är bäst" ställas.

Porträtt på insekter kräver mycket av fotografens teknik, och det behövs också objektiv som inte är bland de vanligare, och det är inte så enkelt som att "ett riktigt makroobjektiv". Om du kollar lite på http://www.photomacrography.net/ kan du säkert få lite idé om vad det kan handla om. 

Ingen av kompaktkamerorna som finns i marknaden lämpar sig för extrema närbilder utan några extra tillbehör. Det går att anpassa en kompaktkamera för att ta extrema närbilder, och de som fungerar bäst till det är långzoomkameror, som har mycket smal bildvinkel och som med lämpliga närbildslinser kan komma tillräckligt nära för att krypet man fotograferar ska ta upp stor del av sensorytan.

Men de extrema närbilderna kräver att man verkligen koncentrerar sig på uppgiften, och det är knappast någonting man sysslar med när man är ute med hundar. Kruxet är att det handlar om särskild teknik, och då menar jag inte det som man kan köpa i fotohandeln i första hand, utan tekniken som fotografen måste ta till för att åstadkomma det önskade resultatet.

Bagtjesen
10/18/15, 11:13 AM
#4

#0 Princesseen - Du skriver:

" Dom skillnader jag märkt mellan kamerorna är att G16 har en närgräns på 1cm och G1X mark II på 5 cm vid vidvinkel. När man zoomar in max kan G1X mark II komma närmare än G16."

De avstånd som du skriver om, 1cm och 5 cm är inte definitionsmässigt det som skall kallas närgräns. Närgräns är det avstånd som är från kamerans sensor/bildplanet - ett vitt streck på kamerahuset till det närmaste objektivet kan fokusera på. Se: https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4rgr%C3%A4ns

Det avstånd du beskriver verkar mer vara avståndet från kamerans frontlins till föremålet du vill fotografera.

Mitt nikkor 40mm f2.8 har en närgräns på 0,163m eller 16,3 cm, och från frontlinsen till föremålet är det som närmast ca 5 cm.


Princesseen
10/18/15, 12:06 PM
#5

#3 Canon powershot sx60 hs?

==============================

Med en närlins? Är det ett bättre alternativ? Eller borde jag strunta i en kompaktkamera för närbilder?

#4 okej förlåt visste inte det.

Inkanyezi
10/18/15, 12:07 PM
#6

Det som Bagtjesen nämner om närgräns, och som också står på sidan från Wikipedia, är en konvention om hur avståndet anges för kameror. Man har av tradition alltid angivit avståndet från fokalplanet, bildplanet i kameran, förr kallat filmplan, men numera sensorplan. Det finns ett sådant märke på Canons kompaktkameror i G-serien, på min sitter det invid tillbehörsskon.

Men vid makrofotografering har begreppet närgräns ingen egentlig innebörd, utan det man är intresserad av är avbildningsskalan. Egentligen är avbildningsskalan, så som den anges i specifikationerna för ett objektiv eller en kamera inte tillräckligt för att veta hur stort någonting blir på bilden, utan man måste även ta hänsyn till hur stor sensorn är. Avbildningsskala 1:2 på en 4/3-sensor motsvaras av 1:1 på en FF-sensor. Det betyder att man fyller sensorn med ungefär lika stor yta som ett frimärke.

För ett porträtt på en myra kanske man behöver en skala på 10:1 med en viss sensorstorlek, medan man kanske bara behöver skalan 2:1 om sensorn är mycket mindre, för att få samma slutliga storlek av myrans ansikte på bilden.

Det finns objektiv som är tänkta för sådan avbildningsskala. Om du fortfarande har en Canon 7D, så finns ett makroobjektiv som har minsta skala naturlig storlek på sensorn, och som kan förstora upp till fem gånger utan extra tillbehör. Kompletterar man med en mellanring kan man få ännu större förstoring.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232103

Men Canon EOS 7D är inte det bästa valet för extrema närbilder. En annan kamera du har nämnt tidigare kan fungera mycket bättre.
Sony Nex 7 har hjälpmedel för fokusering som gör att man lätt kan se var skärpan hamnar när man "gungar in" skärpa vid makro. Man gör det, eftersom det inte funkar med AF på så nära håll. Det är inte bara skärpeinställningen som ändras om kameran ska ställa skärpa med AF, utan det påverkar också avbildningsskalan. DSLR-kameror som EOS 7D är inte heller lämpliga för att ställa in manuellt, vilket är nödvändigt när man kommer till så stor avbildningsskala. Kamerorna som fungerar bäst till det här har elektronisk sökare, som NEX7 eller Sony A7.

Det finns också ett objektiv utöver det där Canonobjektivet för att ta sådana närbilder, Venus.  De tillverkar två objektiv, där det ena kan ta bilder från oändligt till skala 2:1 och det andra är en vidvinkel där man kan få skärpa ungefär som på kompaktkamerorna, tätt intill frontlinsen. Med mellanring kan man komma till större avbildningsskala också med deras makroobjektiv på 60mm.

För stora förstoringar behöver man ett objektiv med kortare brännvidd än när man vill ha skala i närheten av naturlig storlek på sensorn. För att kunna förstora, måste objektivet dras ut ifrån kamerahuset till ett avstånd större än brännvidden.

När ett 60 mm makro som innerfokuseras kommer till avbildning 1:1 har dess brännvidd i själva verket kortats till hälften. Man vill ofta ha längre brännvidd för att kunna ta bilden från lite längre håll. Det blir bara ungefär fem centimeter mellan objektivet och motivet när man har så kort brännvidd. Därför är många makroobjektiv omkring 100 mm, och det finns ännu längre, men de objektiven lämpar sig inte för porträttbilder av myror. Däremot är de bra för att ta bilder på hela myran.

Så om du har en NEX 7 eller A7 är det kameror som lämpar sig för makro, främst därför att de medger mycket noggran manuell skärpeinställning. Om du vill ha en kompakt som kan göra liknande trollkonster, är det bland långzoomarna du ska leta, och då finns inte tillbehören att köpa, utan man får snickra själv.

Annons:
Princesseen
10/18/15, 12:18 PM
#7

Jag har haft en Sony nex men har nu en Sony A7. Canon 7d och nexen är sålda. Det som är tråkigt med a7 är att det finns få objektiv. Ett macro jag tittat på som kanske kan vara någonting är Sonys 90mm f/2.8. Canon sx60 har Optisk 65x ZoomPlus 130x Digital cirka 4x (med digital telekonverter cirka 1,6x eller 2,0x¹). Kombinerad cirka 260x Det va därför jag tittade på den men jag kanske tänker fel.

Inkanyezi
10/18/15, 12:34 PM
#8

Det viktiga om du väljer en långzoomkamera till det här är att det går att fästa en närbildslins på vettigt sätt frampå. Det funkar inte bra med såna kameror som är platta så att de går ner i fickan och som skjuter ut objektivet när man sätter på strömmen. De tål inte att man fipplar med objektivet när det är utskjutet. 

Så kameror vars objektiv redan sticker ut ganska långt och som kanske till och med har en filtergänga funkar bättre, men kan vara knepigare att bära på när man är ute för helt andra saker än att fotografera.

Närbildslinser för en långzoom kan man dels köpa, dels göra själv om man är händig, och då kommer man kanske lite billigare undan, men man måste vara noga med vad man väljer att konvertera. Jag har gjort det med kikarobjektiv, där jag helt enkelt plockar sönder en kikare för att få en akromatisk lins på omkring sex dioptrier. Små kikare har oftast ganska små linser, så det passar inte alla kameror, men jag har såna till mina kompaktkameror. De duger inte för att komma ner till porträtt av en myra.

Men om du kan sätta på en lins på fyra eller fem dioptrier frampå en långzoom, kan du komma till det mest förstorande som är möjligt i någotsånär hanterbar förpackning.

Canon SX60HS kan fungera. Det går att sätta närbildslins på den, och den har möjlighet att ta med mycket smal bildvinkel.

Glöm det där med digital zoom. Det kan du göra efteråt med alla kameror, när du har fått in bilden i datorn.

måsma
10/18/15, 12:57 PM
#9

Ursäkta att jag bryter in här men jag läste denna konversation och blev mycket intresserad. Jag har nämligen en långzoom kamera närmare bestämt en nikon coolpix 510 och jag fotograferar en del insekter. Jag hade ingen aning om att det fanns något som kallades närbildlins och att sådana gick att få tag på för vissa långzoom kameror. Nu undrar jag hur man tar reda på att de är för en långzoom kamera och om de passar den kamera man har. 

/ Maria

Inkanyezi
10/18/15, 1:03 PM
#10

#9 Det går att anpassa närbildslins så att den kan sättas på Coolpix 510, och det finns åtminstone en lins som går att använda direkt.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=489172

måsma
10/18/15, 1:06 PM
#11

#10 Tack så mycket, ska genast kolla in detta!  :)

Inkanyezi
10/18/15, 1:07 PM
#12

Och för TS, som har en A7, kan det vara bra att veta att det går att använda alla Canons objektiv på den med lämplig adapter.
http://www.metabones.com/products/details/MB-EF-E-BT4

Man kan alltså skaffa den där 65 mm makrogluggen och en Metabones adapter och låtsas att det är en Canon. Förmodligen funkar den ännu bättre än en Canon för att ta närbilder, eftersom sökarsystemet är mer lämpligt. Det går också att sätta mellanringar på och fortfarande ha alla funktioner i objektivet.

Princesseen
10/27/15, 5:16 PM
#13

Tack för all hjälp. Men har läst om sån där adapter och frågat runt och dom jag pratat med säger att man förlorar autofokusens snabbhet med dom adaptrar som man inte gör allt manuellt med. Att det blir mycket segare och rekommenderar mig att byta system till Canon (tex 6d) istället.

Annons:
Inkanyezi
10/27/15, 9:28 PM
#14

Ja det stämmer, Canon "fokuserar" väldigt fort, men A7 fokuserar.

Och det är inte ett misstag att jag satte fokuserar inom citattecken, för det som är mest karakteristiskt med DSLR-kameror är att de mestadels inte träffar riktigt rätt, medan kameror som A7 inte brukar missa. Just för extrema närbilder kan troligen A7 fungera bättre, och till skillnad från kameran du nämner har du lika lätt att använda sökaren för att fokusera med A7 som skärmen.

De flesta DSLR-kameror är otroligt svåra att fokusera manuellt med när man använder sökaren.

Vid extrema närbilder använder man mestadels inte AF, utan man fokuserar manuellt och "gungar in" fokus. Spegelfria system, som A7, är helt överlägsna för det, och just för de närbilder du frågar om är A7 en av de allra bästa kamerorna på marknaden för tillfället.

Upp till toppen
Annons: