Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Allmän diskussion kring fotografering

Stänga av blixten?

2015-10-16 22:21 #0 av: Miltonthedog

Hej! Jag har en väldigt simpel fråga, nämligen hur stänger man av blixten på en Canon EOS 1000D? Jag vet att när man vrider på "ratten" finns det ett läge utan blixt. Men om man till exempel vill använda läget TV utan blixt, hur GÖR man? Jag har verkligen försökt att hitta en lösning på detta med inget svar? Hoppas någon har ett svar på denna hjälpsamma sida :)

Anmäl
2015-10-16 22:32 #1 av: JazzBass

Den borde inte åka upp automatiskt i Tv-läget. Tryck ner den så borde den hållas nere, om nu inte Canon har nån inställning för att automatiskt aktivera blixt även i M, Av, Tv och P-lägena.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2015-10-16 22:41 #2 av: Miltonthedog

Jo den åker upp i TV Av lägena osv. Skadar man inte kamran om man håller nere blixten? Och hur ska man hålla kamran?

Anmäl
2015-10-16 22:48 #3 av: Kameratrollet

Det är inte så att det är hjälpbelysningen som spökar?  Stängs av under Egen programmering .

Anmäl
2015-10-16 22:49 #4 av: Miltonthedog

Nybörjare här ;)
Hjälpbelysning? Egen programmering?

Anmäl
2015-10-16 22:54 #5 av: Kameratrollet

Tryck på Menu. Flik nr sex. In där och leta. Under tiden kan du även kolla vad du har för firmwareversion i din kamera. 1.0.5 eller tidigare kan permanent döda kameran.

Anmäl
2015-10-16 22:58 #6 av: Miltonthedog

Vänta vad menar du nu? :o Firmwareversion? Och vad då döda min kamera?? Jag vill ju inte förstöra den, då fotar jag med blixt såklart?

Anmäl
2015-10-16 23:01 #7 av: Kameratrollet

Blanda inte ihop sakerna. Firmware är en sak, blixt en annan. Börja med att stänga av hjälpbelysningen genom att gå in i menu, flik nr sex, Egen programmering och vidare till nr sex (tändning med AF-belysning. tryck på SET och välj nr 1 eller 2.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.