Annons:
Etikettövrigt
Läst 1083 ggr
ilenna90
2015-10-16 20:11

´fläckar´ på glaset i tavlan.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hoppas det här är rätt forum, och att nån kanske kan hjälpa mig (om det nu är nånting man kan göra något åt :/)

när jag sätter i mitt kort i ramen så blir det som ljusblåa/gråa fläckar när jag sätter fast kartongbaksidan. trodde först att det var fläckar på kortet eller glaset men insåg sen att det blir sådär av att bilden trycks mot glaset :o ju mer tryck desto mer ´fläckar´. Men det går ju inte att ha en bild i en ram utan en baksida liksom :o 

Finns det nått knep för att det här inte ska inträffa? syns ju så väldigt väl när det är vitt :( 

bifogar bilden här så ser ni vad jag menar.

Annons:
Bagtjesen
2015-10-16 20:51
#1

Att det är olika tryck och så på så små ytor som du visar kan också bero på att bakstycket som ofta är ett masonitliknande material är lite knaggligt, och då måste man ta ett fint sandpapper eller våtslippapper (men utan vatten!)på en absolut slät kloss och slipa så att man får bort kanggligheterna.

Har sett något annat liknande någon gång, och anledningen då var att bilden, på äkta fotopapper,  inte hade torkat riktigt - i de flesta fall så står det att bilder skall torkas i minst 24 timmar innan de sätts inom glas och ram.

Glasramar man köper är ofta förfärligt smutsiga egentligen, så man bör diska dem - när jag köper många, ungefär en gång om året, så diskar jag dem i diskmaskin (utan att ha något annat i maskinen…). Ibland kan de ha fläckar ändå, och då är det fönsterputs (eller en droppe diskmedel, en tesked t-sprit och till 1 liter vatten).

Kolla att allt är rent och torrt och slätt!


ilenna90
2015-10-16 20:56
#2

förstoringen var beställd så den måste absolut ha torkat, eftersom jag inte satt i den direkt jag fick hem den heller. 
och glaset har jag gjort rent. Fläckarna dyker som sagt bara upp när fotot trycks mot det. 

tycker att kartongbaksidan (som möjligtvis kan vara masonit då? jag har inte koll på sånt haha.) ser slät ut :/ men får kika igen då och kolla om det blir något bättre av att sandpappra lite. 

tack för ditt svar.

Inkanyezi
2015-10-16 21:29
#3

Man skär ut ett hål för bilden ur en kartongskiva som man lägger mellan bild och glas, för att hindra att bilden kommer i kontakt med glaset.

Det finns också  möjligheten att beställa glas hos glasmästaren. De brukar kalla det reflexfritt, och det är lite småknottrigt, och när bilden kommer emot blir det inte sådana fläckar, men det dämpar kontrasten i bilden lite grann.

ilenna90
2015-10-16 22:49
#4

#3 fast det blir väl som en passepartout då?

Inkanyezi
2015-10-16 22:59
#5

Det blir alldeles självklart en passepartout, men hålet för bilden kan vara lika stort som öppningen i ramen. Kartongen funkar enbart som mellanlägg då och inkräktar inte på bilden.

Bagtjesen
2015-10-16 23:51
#6

Lite konstigt att jag aldrig behövt passepartout till mina och ändå är det relativt billiga grejor jag köpt, bl a Clas Ohlson ibland. Och förresten, passepartout fungerar inte med clips det blir för tjockt. Men tycker att snedskurna passepartout skulle vara fint - men gillar foton som presenteras utan tjock ram. (Min spartanska ådra?)


Annons:
ilenna90
2015-10-17 00:11
#7

har inte heller varit med om det förut, och jag brukar inte heller köpa några dyra ramar. 
dock kommer det inte funka med någon passepartout då det är alldeles för lite utrymme - även om jag skulle försöka klippa den supersmalt. Och jag vill ju att det enbart ska vara fotot som syns i ramen :/ 
men jag satte inte fast alla dom där metallspärrarna nu så att det inte är lika tight, och då är det bara en liten, liten fläck som syns på ett ställe. så jag får nog nöja mig så :)

Upp till toppen
Annons: