Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Allmän diskussion kring fotografering A-B-C, alla misslyckade bilder Adobe Photoshop/Lightroom/Elements Bildanalys Bildhantering Om sajten Foto iFokus, kritik & förslag Foto iFokus fototävlingar & fotolekar Fotografera Art & abstract, fyrverkerier Ej kritik Fotografera arkitektur och gatufoto. Ej kritik Fotografera fordon och sport. Ej kritik Fotografera landskap & natur. Ej kritik Flygfoto - Ej kritik Fotografera makro & stillbilder - Ej kritik Fotografera mat - Ej kritik Fotografera människor. Ej kritik Fotografera vilda djur & husdjur. Ej kritik Kameror, objektiv och annan utrustning Kritik - Hård Kritik - Medel Kritik - Nybörjare Kurser & Utbildningar - Bildtema & Fototeknik Läsvärt Mjukvara Mobiltelefoner - fotorelaterat OT - Off Topic Okategoriserade bilder Ej kritik Pinhole- och Toycamera Redigera mina bilder Säljes, köpes eller bytes Webbplatser Övrigt
Kritik - Medel

(M) Småris i naturen

2015-10-06 19:48 #0 av: tlover

Jag vill gärna ha kritik på dessa. 

Är asplövet lite överexponerad eller ser jag fel? Den var lite halvsvår att fota tyckte jag.

Edit: Lingonris: Kamera Canon EOS 40D, exponeringstid 1/640sek, ISO 400

Asplöv: Kamera Canon EOS 40D,  exponeringstid 1/250 sek, ISO 500

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl
2015-10-07 20:26 #1 av: Bagtjesen

Den är inte överexponerad i det gula (åtminstone inte mycket) på i det lilla bildformat som jag kan ladda ner, däremot är det mer överexponeringari det röda. Men det är ändå synd att så mycket av bildens centrum (lövet) saknar detaljer i sig, det är bara skuggor mot den - men det är kanske intressant i sig?  Det måste finns något som gjorde att du tog bilden (och det är ingen negativ kritik) - vad var det du ville visa /framhäva?

Lingonriset känns bättre det är färre "föremål" men med mer detaljer och mer känsla av djup.

Det optimala för båda bilderna hade varit att minska ISO även om du då fått längre slutartider. Det bör inte vara något problem att ta bilderna med ISO 100, slutartiderna skulle räckt till, med råge, utan skakningsoskärpa om du är lite van.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.